Хишам Сабри: Ние правим това, от което пациентите ще се нуждаят утре

Генералният мениджър на "Рош" за България пред "Капитал Здраве"

Хишам Сабри
Хишам Сабри
Хишам Сабри
Хишам Сабри
Профил: Хишам Сабри има дългогодишен опит в сферата на здравеопазването. От януари 2003 г. заема последователно различни позиции и функции в четири мултинационални фармацевтични компании - Eli Lilly, Johnson & Johnson, Novartis Oncology и Roche. Към екипа на Roche се присъединява през януари 2015 г., заемайки различни ръководни функции в Саудитска Арабия, Ливан, Йордания, Сирия и Палестина. Г-н Сабри завършва "Фармацевтични науки" в университета в Кайро, Египет. По-късно получава магистърска степен по бизнес администрация със специализация по маркетинг от Университета в Лестър, Обединеното кралство. Основна мотивация в работата му е постигане на устойчивост на здравните системи, което да води до повече ползи за пациентите.

Г-н Сабри, тази година "Рош" отбелязва 125 години, малко или много са за това за една компания?

Нашата годишнина е много специална за нас, не само заради годините, които са се натрупали, а защото през цялото това време нашата основна мисия остава непроменена, а именно да правим днес и сега това, от което пациентите ще се нуждаят утре. Това е и причината да идваме на работа всеки ден.

"Рош" е изключително богата на история компания, с традиции, семейна. Днес фамилиите, основали компанията, продължават да държат мажоритарния дял с право на глас в нея, което е рядко срещано в днешно време. В тази връзка 125 години определено са достатъчно, за да разработим иновациите, които промениха революционно някои области с непосрещнати медицински нужди. Това не трябва да учудва никого, защото "Рош" е компания с ясен фокус към иновацията и креативността е част от нашето ежедневие. Ние концентрираме енергията си изцяло върху лекарствата, отпускани с рецепта, и диагностични решения, вместо да диверсифицираме дейността си в други сектори като генерични и биоподобни лекарствени продукти, лекарства, отпускани без рецепта, и други. В тази насока "Рош" е един от най-големите инвеститори сред фармацевтичните компании в изследователска и развойна дейност. Имайки фармацевтична и диагностична дивизия под един "покрив", ни прави още по-уверени, че можем да предоставим услуги по целия път на пациента за неговото лечение. Освен лидер в иновации "Рош" е една от компаниите с най-голямо устойчиво развитие на индустриите фармация, биотехнология и природни науки вече 13 поредни години според Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Всичко това е невъзможно да се случи и издържи всичките тези години без хората, които са част от компанията. Изключително горд съм, че работя с талантливи и отдадени хора тук, в България, и по целия свят, които ежедневно работят за подобряване живота на пациентите.

А какви са нуждите на пациентите днес? И как според вас здравните системи се справят с тях, най-вече в България?

Това е реално темата, която ни вълнува най-много. Как да посрещнем нуждите на пациентите и нашите усилия да донесат полза за тях. Определено, ако трябва да използвам една дума за нуждите, би била: устойчивост. Здравна система, която е устойчива и е основана на нуждите на пациентите, носи по-високи ползи и по-добри услуги за тях. В същото време тази дума е трудна за изпълнение, особено в последните 2 години, в които приоритет на всички здравни системи и особено в България е да се справят с пандемията от COVID-19. Как да се справим със сегашното предизвикателство, но да не пренебрегваме останалите социално значими заболявания и нужди на пациентите, остава основна грижа за нас. Грижа и отговорност. Определено една от положителните страни, които донесе пандемията, е потвърждението, че навременното партньорство на различните заинтересовани страни в здравеопазването води до бързи резултатите, които носят полза за пациентите. Това не трябва да спира и ние като компания

оставаме ангажиран партньор за изграждането на устойчивост на здравната ни система

Съществуването и прилагането на национална здравна стратегия е от основно значение за устойчивостта на системата, а нуждата от предвидима стратегия на финансиране би довела до улеснен и бърз достъп по иновативни терапии. България има голям напредък през последните години в това отношение, но определено има какво да се желае, за да стигнем страните от Западна Европа. Например за периода 2016 - 2019 година само 32% от новите лекарства, одобрени от ЕМА, са налични в България, като спрямо средното за ЕС са необходими допълнителни близо 250 дни повече, за да могат пациентите в страната да се лекуват с тях.

Здравеопазване, основано на данни, които водят до ползи за пациентите

и ефективност на здравната система, е също нещо, което води до устойчивост. Това е и наш основен приоритет. Още повече здравните данни и тяхното използване е "гореща" тема на европейско ниво през последните години и най-вече месеци. В началото на 2022 г. очакваме да излязат различни становища и регламенти (пример: European Health Data Space - EHDS), които да помогнат на страните от ЕС да изградят единна стратегия за управление, споделяне и използване на здравни данни, които да позволят на гражданите от ЕС и лекуващите ги лекари да имат лесен достъп до тях във всеки момент и във всяка точка от съюза. Освен първичното използване на здравните данни, свързано със здравното състояние на даден пациент, на европейско ниво се обсъжда и използването на здравните данни за вторични цели, което да послужи за по-бързо и лесно разработване на иновации, за научни изследвания, за изграждане на по-ефикасни реимбурсни модели, ориентирани към пациента и най-вече да доведат до ефективни политики в областта на здравеопазването. Всичките тези дискусии не могат да не доведат до въпроса къде сме ние като държава в тези процеси и най-вече дали сме подготвени.

Основна стъпка за подготовка е

дигитализацията на здравеопазването

- цел, която се обсъжда доста, но към момента липсва стратегическа рамка за нейното постигане на национално ниво. Ние смятаме, че е нужна цялостна секторна стратегия за дигитализация на здравеопазването. Това, разбира се, е процес, който трябва да се случи в партньорство с доста страни в сектора, както и е необходима политическа воля за вземане на важни решения. Оптимисти сме, че съвсем скоро в страната ще има такава стабилност и воля това да се случи, като ние като компания оставаме отворени за партньорство и работа в тази посока.

Здравеопазването, основано на данни, неизбежно води и до персонализирана грижа и лечение на пациента, което също би довело до устойчивост на здравната система. "Рош" е пионер в персонализираното здравеопазване. То обаче не е само за лечение и превенция на заболявания за отделни пациенти. Персонализираното здравеопазване е и концепция за преосмисляне на здравната система за бъдещите поколения. Персонализираната медицина може да осигури ефикасност, която да запази устойчивостта на здравните системи в условията на нарастващи разходи. За да се случи обаче, здравните системи трябва да се развиват с бързи темпове. Подходите за споделяне на данни, дизайнът на клиничните изпитвания и регулаторните процеси се засягат от дигитализацията на здравеопазването и са пряко свързани с разгръщането на потенциала на персонализираната медицина.