Хишам Сабри: Ние правим това, от което пациентите ще се нуждаят утре

Генералният мениджър на "Рош" за България пред "Капитал Здраве"

Хишам Сабри
Хишам Сабри
Хишам Сабри
Хишам Сабри
Профил: Хишам Сабри има дългогодишен опит в сферата на здравеопазването. От януари 2003 г. заема последователно различни позиции и функции в четири мултинационални фармацевтични компании - Eli Lilly, Johnson & Johnson, Novartis Oncology и Roche. Към екипа на Roche се присъединява през януари 2015 г., заемайки различни ръководни функции в Саудитска Арабия, Ливан, Йордания, Сирия и Палестина. Г-н Сабри завършва "Фармацевтични науки" в университета в Кайро, Египет. По-късно получава магистърска степен по бизнес администрация със специализация по маркетинг от Университета в Лестър, Обединеното кралство. Основна мотивация в работата му е постигане на устойчивост на здравните системи, което да води до повече ползи за пациентите.

Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Профил: Хишам Сабри има дългогодишен опит в сферата на здравеопазването. От януари 2003 г. заема последователно различни позиции и функции в четири мултинационални фармацевтични компании - Eli Lilly, Johnson & Johnson, Novartis Oncology и Roche. Към екипа на Roche се присъединява през януари 2015 г., заемайки различни ръководни функции в Саудитска Арабия, Ливан, Йордания, Сирия и Палестина. Г-н Сабри завършва "Фармацевтични науки" в университета в Кайро, Египет. По-късно получава магистърска степен по бизнес администрация със специализация по маркетинг от Университета в Лестър, Обединеното кралство. Основна мотивация в работата му е постигане на устойчивост на здравните системи, което да води до повече ползи за пациентите.

Г-н Сабри, тази година "Рош" отбелязва 125 години, малко или много са за това за една компания?

Нашата годишнина е много специална за нас, не само заради годините, които са се натрупали, а защото през цялото това време нашата основна мисия остава непроменена, а именно да правим днес и сега това, от което пациентите ще се нуждаят утре. Това е и причината да идваме на работа всеки ден.

"Рош" е изключително богата на история компания, с традиции, семейна. Днес фамилиите, основали компанията, продължават да държат мажоритарния дял с право на глас в нея, което е рядко срещано в днешно време. В тази връзка 125 години определено са достатъчно, за да разработим иновациите, които промениха революционно някои области с непосрещнати медицински нужди. Това не трябва да учудва никого, защото "Рош" е компания с ясен фокус към иновацията и креативността е част от нашето ежедневие. Ние концентрираме енергията си изцяло върху лекарствата, отпускани с рецепта, и диагностични решения, вместо да диверсифицираме дейността си в други сектори като генерични и биоподобни лекарствени продукти, лекарства, отпускани без рецепта, и други. В тази насока "Рош" е един от най-големите инвеститори сред фармацевтичните компании в изследователска и развойна дейност. Имайки фармацевтична и диагностична дивизия под един "покрив", ни прави още по-уверени, че можем да предоставим услуги по целия път на пациента за неговото лечение. Освен лидер в иновации "Рош" е една от компаниите с най-голямо устойчиво развитие на индустриите фармация, биотехнология и природни науки вече 13 поредни години според Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Всичко това е невъзможно да се случи и издържи всичките тези години без хората, които са част от компанията. Изключително горд съм, че работя с талантливи и отдадени хора тук, в България, и по целия свят, които ежедневно работят за подобряване живота на пациентите.

А какви са нуждите на пациентите днес? И как според вас здравните системи се справят с тях, най-вече в България?

Това е реално темата, която ни вълнува най-много. Как да посрещнем нуждите на пациентите и нашите усилия да донесат полза за тях. Определено, ако трябва да използвам една дума за нуждите, би била: устойчивост. Здравна система, която е устойчива и е основана на нуждите на пациентите, носи по-високи ползи и по-добри услуги за тях. В същото време тази дума е трудна за изпълнение, особено в последните 2 години, в които приоритет на всички здравни системи и особено в България е да се справят с пандемията от COVID-19. Как да се справим със сегашното предизвикателство, но да не пренебрегваме останалите социално значими заболявания и нужди на пациентите, остава основна грижа за нас. Грижа и отговорност. Определено една от положителните страни, които донесе пандемията, е потвърждението, че навременното партньорство на различните заинтересовани страни в здравеопазването води до бързи резултатите, които носят полза за пациентите. Това не трябва да спира и ние като компания

оставаме ангажиран партньор за изграждането на устойчивост на здравната ни система

Съществуването и прилагането на национална здравна стратегия е от основно значение за устойчивостта на системата, а нуждата от предвидима стратегия на финансиране би довела до улеснен и бърз достъп по иновативни терапии. България има голям напредък през последните години в това отношение, но определено има какво да се желае, за да стигнем страните от Западна Европа. Например за периода 2016 - 2019 година само 32% от новите лекарства, одобрени от ЕМА, са налични в България, като спрямо средното за ЕС са необходими допълнителни близо 250 дни повече, за да могат пациентите в страната да се лекуват с тях.

Здравеопазване, основано на данни, които водят до ползи за пациентите

и ефективност на здравната система, е също нещо, което води до устойчивост. Това е и наш основен приоритет. Още повече здравните данни и тяхното използване е "гореща" тема на европейско ниво през последните години и най-вече месеци. В началото на 2022 г. очакваме да излязат различни становища и регламенти (пример: European Health Data Space - EHDS), които да помогнат на страните от ЕС да изградят единна стратегия за управление, споделяне и използване на здравни данни, които да позволят на гражданите от ЕС и лекуващите ги лекари да имат лесен достъп до тях във всеки момент и във всяка точка от съюза. Освен първичното използване на здравните данни, свързано със здравното състояние на даден пациент, на европейско ниво се обсъжда и използването на здравните данни за вторични цели, което да послужи за по-бързо и лесно разработване на иновации, за научни изследвания, за изграждане на по-ефикасни реимбурсни модели, ориентирани към пациента и най-вече да доведат до ефективни политики в областта на здравеопазването. Всичките тези дискусии не могат да не доведат до въпроса къде сме ние като държава в тези процеси и най-вече дали сме подготвени.

Основна стъпка за подготовка е

дигитализацията на здравеопазването

- цел, която се обсъжда доста, но към момента липсва стратегическа рамка за нейното постигане на национално ниво. Ние смятаме, че е нужна цялостна секторна стратегия за дигитализация на здравеопазването. Това, разбира се, е процес, който трябва да се случи в партньорство с доста страни в сектора, както и е необходима политическа воля за вземане на важни решения. Оптимисти сме, че съвсем скоро в страната ще има такава стабилност и воля това да се случи, като ние като компания оставаме отворени за партньорство и работа в тази посока.

Здравеопазването, основано на данни, неизбежно води и до персонализирана грижа и лечение на пациента, което също би довело до устойчивост на здравната система. "Рош" е пионер в персонализираното здравеопазване. То обаче не е само за лечение и превенция на заболявания за отделни пациенти. Персонализираното здравеопазване е и концепция за преосмисляне на здравната система за бъдещите поколения. Персонализираната медицина може да осигури ефикасност, която да запази устойчивостта на здравните системи в условията на нарастващи разходи. За да се случи обаче, здравните системи трябва да се развиват с бързи темпове. Подходите за споделяне на данни, дизайнът на клиничните изпитвания и регулаторните процеси се засягат от дигитализацията на здравеопазването и са пряко свързани с разгръщането на потенциала на персонализираната медицина.

Още от Капитал

"Пирогов" на три морета

"Пирогов" на три морета