Здравеопазването се превръща в потребителски продукт

Нов технологичен бум променя бизнеса на медицината

Технологиите и здравеопазването имат връзка, която често може да предизвика неблагоприятни резултати. На 3 януари Елизабет Холмс, основателката на Theranos - стартъп, който някога олицетворяваше обещанието за комбиниране на динамиката на Силициевата долина със скучния пазар на здравеопазването - беше осъдена за лъжа на инвеститорите относно възможностите на технологията на нейната фирма за кръвни изследвания. И все пак като погледнем отвъд Theranos, който започна да се разпада още през 2015 г., виждаме една много по-здравословна история. Миналата седмица група от предприемачи и инвеститори се събраха виртуално на годишния форум за здравеопазване, организиран от JPMorgan Chase. На него се говори за AI, дигитална диагностика и телездрав и за новата вълна от капитали, нахлуваща в една огромна индустрия.

Неудобните, скъпи, строго регулирани здравни системи, често доминирани от посредници, са разтърсени от компании, които са насочени директно към пациентите, срещат ги там, където са - което е все по-често онлайн - и им дават повече контрол върху начина за достъп до грижи. Научният напредък в области като генното секвениране и изкуствения интелект (AI) правят възможни нови начини на здравеопазване. Електронните аптеки изпълняват рецепти, преносимите лични устройства наблюдават здравето на потребителите в реално време, платформите за телемедицина свързват пациенти с лекари, а домашните тестове позволяват самодиагностика.

Плячката е гигантска. Здравеопазването осигурява 18% от БВП на САЩ, което се равнява на 3.6 трлн. долара годишно. В други богати страни делът е по-нисък, около 10%, но нараства с възрастта на населението. Пандемията накара хората да се възползват по-смело от онлайн услугите, включително дигитално предоставеното здравеопазване. Рисковите капиталисти откриват сектор, който е напълно готов за намеса. Доставчикът на данни CB Insights изчислява, че инвестициите в стартиращи фирми за дигитално здравеопазване почти са се удвоили през 2021 г. до 57 млрд. долара (виж графиката). Нелистваните стартъпи за здравеопазване на стойност 1 млрд. долара или повече сега са 90 - четири пъти повече отпреди пет години. Такива "еднорози" се конкурират с настоящите здравни компании и технологични гиганти, за да направят хората по-здрави и преди всичко да предотвратят разболяването им. В процеса те превръщат пациентите в потребители.

Потребителското здравеопазване отдавна е синоним на болкоуспокояващи без рецепта, сироп за кашлица, кремове за лице или лейкопласт, продавани от големите производители на лекарства. Като признават, че техните неиновативни потребителски подразделения са се превърнали в пречка, Johnson & Johnson, най-скъпата фармацевтична компания в Америка (и в света), и GlaxoSmithKline, гигантски британски конкурент, се разделят с тях.

Надеждата е, че без кръстосаното субсидиране от по-доходоносните подразделения за лекарства с лекарско предписание големите потребителски бизнеси ще се раздвижат и ще станат по-изобретателни. Някои по-приключенски настроени лидери вече експериментират с дигитализацията и ориентираните към потребителите технологии. Израелската фармацевтична фирма Teva, която е създадена през 1901 г., разработи дигитално активиран инхалатор, оборудван със сензори, свързани с приложение, които казват на потребителите дали го използват правилно.

Оставени на произвола

Втората група компании с нови амбиции за здравето на потребителите са технологичните гиганти. След поредица от неуспешни опити да влязат на пръсти в здравния бизнес - както при краткотрайната платформа на Google за лични здравни данни, премахната през 2011 г. - big tech най-накрая започват да свикват със ситуацията. Според CB Insights, Alphabet, Amazon, Apple, Meta (новата компания майка на Facebook) и Microsoft заедно са вложили около 3.6 млрд. долара в сделки, свързани със здравето, миналата година. Те са особено активни в две области - устройства и данни.

Фирмите за телемедицина, които предлагат по-голям набор от здравни услуги, процъфтяват, тъй като COVID-19 натовари капацитета на клиниките.

Консултантската компания Deloitte смята, че 320 млн. потребителски медицински преносими устройства ще се доставят в световен мащаб през 2022 г. (виж графиката). През 2020 г. Amazon представи своята гривна Halo, струваща 100 долара. Миналата година Google придоби Fitbit, които правят по-изискан фитнес тракер, срещу 2.1 млрд. долара. Най-новият часовник на Apple вече предлага функция за електрокардиограма (ЕКГ) и производителят на iPhone планира да пусне сензори за кислород в кръвта и термометър, за да помогне на жените да следят овулацията си. Най-новият смарт часовник от Samsung, южнокорейския конкурент на Apple, предлага ЕКГ и наблюдение на кръвното налягане.

Технологичните гиганти също така "инжектират" услуги, свързани със здравето, в своите облачни предложения за обработка на данни. За тази цел миналата година Microsoft плати 20 млрд. долара за Nuance, фирма за изкуствен интелект. Amazon Web Services, облачното подразделение на електронния търговец, също пусна предложение за здравни грижи. Oracle, все повече базираната в облака фирма за бизнес софтуер, финализира придобиването на Cerner, здравно-ИТ група, за 28 млрд. долара.

Тук идват и новопоявилите се компании, които предлагат продукти и услуги с различна степен на сложност. Някои са прости онлайн аптеки. Truepill, шестгодишна американска компания, оценена на 1.6 млрд. долара, сега изпълнява по 20 хил. рецепти на ден и управлява последния етап от логистиката на редица здравни марки, ориентирани към потребителите. Едната е Hims & Hers Health, голяма американска електронна аптека, която стана публична преди година чрез обратно сливане с компания за придобивания със специална цел. Друга е Nurx, която осигурява профилактика преди експозиция за хора, изложени на риск от заразяване с ХИВ. PharmEasy, индийска онлайн аптека, събра 500 млн. долара капитал миналата година.

Фирмите за телемедицина, които предлагат по-голям набор от здравни услуги, процъфтяват, тъй като COVID-19 натовари капацитета на клиниките и отклони пациентите от лични посещения при лекаря поради страх от инфекция. Китайската WeDoctor, частен оператор на това, което нарича "интернет болници", беше оценена на почти 7 млрд. долара. Teladoc, американска фирма с пазарна стойност от 13 млрд. долара, отчете приходи 520 млн. долара през третото тримесечие на 2021 г., което е с 80% повече на годишна база.

Друга, по-сложна бързоразвиваща се област е диагностиката у дома. Скандалът Theranos даде лошо име на диагностиката в домашни условия. Сега по-добрата технология и по-големият реализъм относно какво може да се постигне възстановяват областта точно когато пандемията помогна на хората да свикнат с идеята за домашното тестване.

Това включва устройства за анализ на всичко - от кръвна захар до проби от изпражнения. Levels Health, двегодишен американски стартъп, продава директно на потребителите синхронизирани с приложение глюкозни тестове, след което безпроблемно ги свързва чрез интернет с лекари, предписващи лечение. Нейният основател Джош Клементе бил вдъхновен от това, че се наложило да помоли свой приятел да внесе контрабандно такъв монитор от Австралия, за да потвърди предчувствието си, че той, подобно на една трета от американците, е преддиабетичен - в Америка устройствата са били достъпни само по предписание за хора с неконтролиран диабет. Списъкът с чакащи на стартъпа сега е 145 хил. души. Digbi Health, друга американска фирма, използва фекална материя, за да анализира чревния микробиом на своите клиенти, за да насърчи стомашно-чревното здраве. Британската Skin+Me използва селфита, за да спести на хората разходка до дерматолога, като предоставя грижа за кожата, отпускана по лекарско предписание. Thriva, също от Великобритания, анализира кръв от убождане на пръста, за да хвърли светлина върху състояния като висок холестерол и анемия.

Лекари на поискване

Основната причина, поради която е отнело толкова време на потребителските технологии да навлязат в здравеопазването, е, че силно регулираният сектор не се поддава на манталитета на Силициевата долина със слогана "движи се бързо и нарушавай правилата". Но последните години показаха, че пробивът е възможен дори в индустрии, обвързани с правила. Хамиш Грирсън бил вдъхновен да основе Thriva, след като станал свидетел на дигиталното разтърсване в старата си работа, свързана с плащанията. Клементе от Levels Health помогна за поддържането на астронавтите от SpaceX във форма, което откри нови възможности в някога доминирания от правителството космически бизнес.

Една от стратегиите е да се позиционирате като продавач на "общи уелнес" продукти, за да избегнете строг контрол, и да се обръщате към медицински специалисти само за консултативни цели или за да убедите потенциалните инвеститори, че продуктите ви са подкрепени от науката. Thriva например казва, че нейните кръвни тестове предлагат "информация", а не официални диагнози.

Други компании, особено тези с високотехнологични предложения, стъпват внимателно. Мани Монталво, който ръководи продажбите на инхалатора Digihaler в Teva, настоява, че това не е потребителски продукт. "Това все пак е лекарство и за пациента трябва да се избере правилното такова", категоричен е той. Apple потърси разрешение от Американската администрация по храните и лекарствата (FDA) за ЕКГ функцията на новия си часовник.

Регулаторите от своя страна също се опитват да се движат по-бързо. Новият шеф на FDA е бивш съветник на Google Health, здравното начинание на технологичния гигант. Индустрията се надява, че при него агенцията най-накрая ще приеме дълго отлагани стандарти за софтуер в дигиталното здравеопазване. Австралия, Япония, Сингапур и ЕС са изложили стратегии за дигитално здравеопазване, за да създадат подобни стандарти за определяне на качеството, безопасността и клиничната стойност на новите здравни устройства. Все повече държави приемат правила за защита на данните, които трябва да изяснят на предприемачите, инвеститорите и потребителите какви данни могат да се споделят, с кого и как.

Бумът на потребителското здравеопазване се среща с някои проблеми. Инвеститорите, които повишиха цените на акциите на онлайн аптеките и дигиталните болници, когато ковид-19 се появи, сега намалиха инвестициите си в тези фирми, когато заплахата от коронавирус донякъде изчезна. След като надхвърли 30 млрд. долара в началото на 2021 г., пазарната стойност на Teladoc се върна там, където беше, преди пандемията да удари в началото на 2020 г. Перспективите на Hims & Hers, чиято цена на акциите спадна с три четвърти през последната година, може да са били допълнително засегнати от стартирането на бизнеса с електронни аптеки на Amazon в края на 2020 г. Китайските компании за дигитално здравеопазване бяха ударени от по-широките технологични санкции на Комунистическата партия. WeDoctor отложи плановете си за рекордно първично публично предлагане в Хонконг. Сагата Theranos предлага предупредителна история за това колко сложна е биологията в сравнение с част от компютърните науки.

Някои продукти ще се провалят, а регулаторите все още може да "разрушат" разрушителите. И все пак, както казва Скот Мелвил от Асоциацията за потребителски здравни продукти, търговска организация, "няма връщане към старата патерналистична система, при която разчитате изключително на медицински специалист за вашето здравеопазване". Предприемчивите компании искат да помогнат на хората да се възстановяват по-бързо или, още по-добре, да избегнат разболяването на първо място. Това е негативна прогноза за болнично-индустриалния комплекс, който печели от многото болни и от много болните. За всички останали тя е предимно положителна.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved