Магистър-фармацевт Велина Григорова: Генеричното изписване на лекарства би улеснило много пациентите
Председателят на Българския фармацевтичен съюз пред "Капитал Здраве"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Велина Христова Григорова е магистър по биология от СУ "Климент Охридски" и магистър по фармация от Медицинския университет (МУ) - София. Притежава специалност "Клинична фармация", а от 2015 г. по болнична фармация. Има осем години трудов стаж в открита аптека. От 2006 г. работи в болнична аптека - първо като магистър-фармацевт, а след това ръководител към СБАЛДОХЗ - София, от 2015 до 2018 г. ръководи болничната аптека на МБАЛ "Уни Хоспитал", гр. Панагюрище, а от 2018 г. до момента е ръководител на болничната аптека към "Аджибадем Сити клиник УМБАЛ Младост", София. От 2011 до 2015 г. е председател на Българското сдружение за онкологична фармация, от 2010 до 2014 г. е член на управителния съвет на Професионалната организация на болничните фармацевти в България, а от 2014 г. е негов председател. Представител е на European Society of Oncology Pharmacy в EMA за 2015 и 2016 г. Лектор и ръководител на учебна практика по дисциплината "Болнична фармация" на студенти по фармация, редовно обучение от Фармацевтичния факултет на МУ - София. От декември 2020 г. председателства управителния съвет на Българския фармацевтичен съюз.
Поехте фармацевтичния съюз в един доста сложен момент. Какво се случи за няколко месеца оттогава досега?
- Всъщност, когато го поех, моментът не беше толкова сложен, но впоследствие се разви доста бързо и се появиха доста проблеми, които не бяха предвидени. От друга страна, всички сме наясно, че в цялото здравеопазване има проблеми, които години наред се неглижират и в един момент изплуваха на повърхността и изискваха незабавни решения. За мен е гордост, но и много голяма отговорност, защото трябва да се оправдаят очакванията на колегите.Имате предвид като един от проблемите липсата на нормално заплащане на 100% покритите от НЗОК лекарства ли?
- Да. Това е наша битка от дълго време, защото тази такса не беше променяна години наред. Всички сме наясно, че инвестициите, които влагат аптеките за осигуряване на тези лекарства, изобщо не са малки, а заплащането за техния труд остава непроменено, което демотивира част от тях да работят с лекарства по протоколи, които се заплащат напълно от здравната каса. Това пък в крайна сметка е лошо и за самите пациенти, защото достъпът до тези лекарства се ограничава. Мисля, че увеличението беше добра стъпка не само за аптеките, но и за самите пациенти.Това е първа стъпка. Мислите ли, че е достатъчна таксата?
- Не, в никакъв случай не е достатъчна. Има много неща, които могат да се подобрят в сферата на здравеопазването, по-конкретно свързано с аптеките и електронното здравеопазване, за което напоследък се водят доста сериозни дебати. Няма как да се развива здравната система в страната без електронно здравеопазване.В началото електронните рецепти създадоха много грижи и на магистър-фармацевтите, и на пациентите...
- Всяко начало е трудно. Години наред беше отлаган процесът на въвеждане на електронните рецепти и когато това стана, информационната система трябваше да стартира за много кратко време, поради което имаше доста недостатъци. Ако трябва да сме точни, за половин година много неща бяха подобрени в тази система, но има още много да се работи, тъй като имаме оплаквания от страна на колегите и от страна на пациентите. Най-често това, което затруднява аптеките, са сривове в системата или бавното й функциониране. По данни от НЗИС с времето тези събития са намалели значително, но все още продължават да се случват в рамките на почти всеки ден. Имаме уверението на "Информационно обслужване", че се работи по въпроса усилено тези проблеми да се минимализират, но в процеса има и други участници - IT доставчиците на аптечен софтуер, както и системата на НЗОК. От друга страна, откакто стартираха електронните рецепти, които до момента обхващат само лекарствените средства, заплащани от здравната каса, нямаше контроли и фармацевтът беше ангажиран с това да проверява всяко предписание на лекаря. Това са технически проверки, но са абсолютно задължителни, за да бъде сигурна аптеката, че даденото лекарство ще й бъде заплатено след това от здравната каса. Като прибавим към това и търсенето на датата, на която е издадена рецептата, ако пациентът не си спомня точно, в крайна сметка се получава загуба на време и на фармацевта, и на пациента. Наличието на някакъв технически проблем налага предписанието да бъде върнато, за да бъде поправено от лекаря. По наше настояване от 1 април 2022 има одобрени и стартирали редица контроли. За мен една информационна система работи добре тогава, когато улеснява работата на тези, които я използват. Благодарение на тези контроли времето, което фармацевтите ще отделят, за да проверяват дадените рецепти, ще бъде значително съкратено, тъй като това ще бъде правено предварително, преди да стигне предписанието изобщо да аптеката. В началото имаше трудности, както при всяка нова доработка в една програма, но се надявам в следващите дни колегите да усетят облекчението.Как се справяте със СЕСПА, програмата за следене на наличностите на лекарствени продукти в аптеките?
- Последният доклад, с който се запознах, съдържаше информация за 80 дефицитни лекарства, а преди няколко седмици стигаха до 380 за месец. Изпращането на данни към СЕСПА става автоматично. Смятам, че идеята на тази система да се контролира количеството на наличните лекарства в страната, така че те да са достатъчни за покриване на нуждите на нашите пациенти, е правилна. Доколкото знам, в момента има одит на методиката, по която работи системата, и очаквам резултата от него. Наблюденията ми са, че голяма част от продуктите, с които имахме затруднения през зимата по време на COVID периода, наистина бяха в списъка на СЕСПА. Ще се радвам, ако нейното функциониране е допринесло за това количествата необходими лекарства да останат на нашия пазар. Анализът ще покаже.Каква част от аптеките се присъединиха към системата за верификация?
- По последни данни - 99% от аптеките по данни на Българската организация за верификация на лекарствата. Това наистина гарантира, че на пазара в България могат да бъдат намерени само качествени лекарства и ако всички верифицират, както би трябвало да бъде, няма как до пациентите да достигне опаковка с неясен произход. Причините за сигналите, които подава системата, са различни. Понякога могат да бъдат причинени от технически затруднения, например недобре работещ четец. Но има случаи, в които е установен проблем с произхода на дадена опаковка. Такова лекарство се карантинира и чака становище от Изпълнителната агенция по лекарствата (ИАЛ). Аптеките имат много добра комуникация с БОВЛ, всеки сигнал се проверява от тях и аптеката, в която е подаден, се информира.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.