Истината за затлъстяването

Истината за затлъстяването
Истината за затлъстяването

Наднорменото тегло и затлъстяването се определят като прекомерно или ексцесивно натрупване на мастна тъкан, което представлява сериозен риск за здравето на хората. 1 През 2016 година Световната здравна организация (СЗО) посочва, че по света има над 650 милиона души със затлъстяване. 2 Сред възрастното население (над 18-годишна възраст) 11% от мъжете и 15% от жените са били със затлъстяване. Сред децата и подрастващите 8% от момчетата и 6% от момичетата са имали затлъстяване. 3 Затлъстяването е сериозно хронично заболяване, признато като такова от редица международни професионални организации и регулаторни агенции през последните десетилетия. 4 - 12 Приемането на затлъстяването като сериозно хронично заболяване е важна стъпка в посока правилно лечение на хората, страдащи от него, и в посока на намаляване на социалната стигма.

Диагнозата е важна стъпка в успешното лечение на затлъстяването и ангажира самия човек. 13

Затлъстяването остава недиагностицирано и нелекувано. Резултатите от проучване, изследващо бариерите в лечението на наднормените килограми, показва, че 68% от хората и 88% от лекарите приемат затлъстяването за болест. Две трети от хората със затлъстяване биха желали лекарите да започнат разговор с тях на тази тема, но само на 3% от тях е предложен такъв. 14 Съществува сериозна празнина в лечението на затлъстяването - предполага се, че под 40% от хората са диагностицирани, под 20% от всички получават някакво лечение 15, базирано на доказателствената медицина като начин на живот и др., и под 1,3% от подходящите хора получават медикаментозно лечение на затлъстяването. 16

Затлъстяването е комплексно хронично заболяване, възникващо в резултата на дисбаланс между генетични, психологически фактори, фактори на околната среда и социално-икономически причини. 18, 19, 20, 21, 22 Телесното тегло има голяма степен на наследствена предопределеност, особено индексът на телесна маса (ИТМ), а огромен брой гени са свързани с предпоставката един човек да развие затлъстяване. 18, 21, 22 Едно от обясненията за голямото разпространение на затлъстяването е, че човешката физиология, която се стреми да запази енергията, за да оцелее човек, взаимодейства с модерния начин на живот, при който достъпът до храна е много лесен, и така се приема по-голямо количество енергия. 17, 18

  • World Health Organization. Fact sheet. Obesity and overweight. Available at: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight. Accessed: Mar 2020.
  • World Health Organization. Global Health Observatory data. Available at: https://www.who.int/gho/ncd/risk_factors/overweight_obesity/obesity_adults/en/. Accessed: Mar 2020.
  • World Obesity Federation. Prevalence of adult obesity map (2000 to August 2019). Available at: https://ps-wod-web-prod.s3.amazonaws.com/media/filer_public/73/c3/73c36af6-fa6a-4a16-be58-55550cc12228/global_change_ow__ob_earliest_and_most_recent_aug_2019.pdf. Accessed: Mar 2020.
  • Bray GA, Kim KK, Wilding JPH. Obesity: a chronic relapsing progressive disease process. A position statement of the World Obesity Federation. Obes Rev. 2017;18:715-723.
  • European Medicines Agency (EMA). Guideline on clinical evaluation of medicinal products used in weight management. 2016
  • Food and Drug Administration (FDA). Guidance for industry developing products for weight management. 2007.
  • Fruhbeck G, Sbraccia P, Nisoli E, et al. 2015 Milan Declaration: A call to action on obesity - an EASO position statement on the occasion of the 2015 EXPO. Obes Facts. 2016;9:296-298.
  • Fruhbeck G, Busetto L, Dicker D, et al. The ABCD of obesity: An EASO position statement on a diagnostic term with clinical and scientific implications. Obes Facts. 2019;12:131-136.
  • Fryhofer S. Report of the council on science and public health: Is obesity a disease? Resolution 114-A-12; CSAPH Report 3-A-13. 2013.
  • Obesity Canada. Obesity in Canada. Available at: https://obesitycanada.ca/obesity-in-canada/. Accessed: Mar 2020.
  • European Association for the Study of Obesity (EASO). Obesity now recognised as a chonic disease in Italy. Available at: https://easo.org/obesity-is-a-chronic-disease-italy/. Accessed: Mar 2020.
  • Royal College of Physicians (RCP). RCP calls for obesity to be recognised as a disease. Available at: https://www.rcplondon.ac.uk/news/rcp-calls-obesity-be-recognised-disease. Accessed: Mar 2020.
  • Ciemins EL, Joshi V, Cuddeback JK, Kushner RF, Horn DB, Garvey WT. Diagnosing Obesity as a First Step to Weight Loss: An Observational Study. Obesity (Silver Spring). 2020.
  • Caterson ID, Alfadda AA, Auerbach P, et al. Gaps to bridge: Misalignment between perception, reality and actions in obesity. Diabetes Obes Metab. 2019.
  • Ma J, Xiao L, Stafford RS. Adult obesity and office-based quality of care in the United States. Obesity (Silver Spring). 2009;17:1077-1085.
  • Saxon DR, Iwamoto SJ, Mettenbrink CJ, et al. Antiobesity Medication Use in 2.2 Million Adults Across Eight Large Health Care Organizations: 2009-2015. Obesity (Silver Spring). 2019;27:1975-1981.
  • Ravussin E. Physiology. A NEAT way to control weight? Science. 2005;307:530-531.
  • Schwartz MW, Seeley RJ, Zeltser LM, et al. Obesity pathogenesis: An Endocrine Society scientific statement. Endocr Rev. 2017;38:267-296.
  • Badman MK, Flier JS. The gut and energy balance: visceral allies in the obesity wars. Science. 2005;307:1909-1914.
  • Woods SC, Seeley RJ. Understanding the physiology of obesity: review of recent developments in obesity research. Int J Obes Relat Metab Disord. 2002:S8-S10.
  • Chesi A, Grant SFA. The Genetics of Pediatric Obesity. Trends Endocrinol Metab. 2015;26:711-721.
  • Sharma AM, Padwal R. Obesity is a sign - over-eating is a symptom: an aetiological framework for the assessment and management of obesity. Obes Rev. 2010;11:362-370.

Индекс на телесна маса (ИТМ) 1

ИТМ служи за лесно и бързо определяне на нормално, наднормено и поднормено тегло според ръста при лица над 20-годишна възраст. Връзката между ИТМ и рисковете за здравето е важна и неоспорима. Измерването на ИТМ е първата стъпка при анализирането на проблемите с теглото.

Изчисляване на ИТМ 1

ИТМ се изчислява, като се раздели теглото в килограми на ръста в метри на квадрат. Формула: ИТМ = тегло в кг/(ръст в метри)1 Пример: Жена с ръст 1.67 м и тегло 73 кг; ИТМ = 73/1.672 = 26.17 кг/м2 Индексът на телесната маса е 26.17 кг/м2

Категория на ИТМ2
Тегло поднормено нормално наднормено затлъстяване
ИТМ < 18.5 кг/м2 18.5 - 24.9 кг/м2 25 - 29.9 кг/м2 > 30 кг/м2

Повишеният над 25 кг/м2 ИТМ показва наднормено тегло или затлъстяване, водещи до влошено здраве и поява на нови здравословни проблеми. Американските и европейските клинични препоръки за контрол на теглото според стойностите на ИТМ са следните:

• При ИТМ между 25 и 26.9 кг/м2 Ако нямате здравословни проблеми, свързани с теглото (високо кръвно налягане или висок холестерол) - следва се здравословен хранителен режим и повишена физическа активност, за да се избегне допълнително наддаване на тегло.
• При ИТМ между 27 и 29.9 кг/м2 Ако са налице здравословни проблеми, свързани с теглото, най-вероятно ще се наложи промяна не само в храненето и двигателната активност, но и прием на медикаменти против затлъстяване. • При ИТМ над 30 кг/м 1

По всяка вероятност човекът страда от затлъстяване. Според здравните организации затлъстяването е хронично, но лечимо заболяване. С увеличаване на ИТМ се повишава и рискът от развитие на определени сериозни хронични заболявания на сърдечно-съдовата, храносмилателната, дихателната, отделителната, репродуктивната и опорно-двигателната система. При ИТМ над 30 - препоръчителна консултация с медицински специалист в областта на контрола на затлъстяването.

Обиколка на талията 1, 2

Друг метод за скрининг на риска от затлъстяване е обиколката на талията, измерващ конкретно коремните мазнини, за разлика от ИТМ, който е показател за цялостните телесни мазнини. Обиколката на талията се счита за по-надежден начин за оценка на риска от развитие на здравословни проблеми, свързани с наднорменото тегло. Сигнал за повишен риск за здравето е обиколка на талията над 94 см за мъже и 80 см за жени.

1. Rueda-Clausen, C F et al, "Assessment of People Living with Obesity," Can. Adult Obes. Clin. Pract. Guidel., pp. 1-17, 2020, [Online]. Available: http://obesitycanada.ca/wp-content/uploads/2020/09/6-Obesity-Assessment-v5-with-links.pdf 2. Why is my waist size important? - NHS." [Online]. Available: https://www.nhs.uk/common-health-questions/lifestyle/why-is-my-waist-size-important.

Защо е толкова трудно да отслабнем?

Отслабването и запазването на постигнатите резултати обичайно се разглеждат като едно съвсем елементарно уравнение - колко енергия се приема и колко енергия се изразходва. Но причините за затлъстяването могат да са най-различни и често са извън контрола или познанията на всеки човек.

Отслабването и запазването на постигнатия резултат е трудно, но не е трудно да се обясни защо това е така.

Телесното тегло е повлияно от много фактори:

Генетични - по рождение с предразположеност към затлъстяване. Според някои изследвания гените определят 40 - 70% от риска за затлъстяване. 1

Фактори на околната среда - динамично променящият се, но едновременно с това заседнал съвременен начин на живот повишава риска от затлъстяване. 2

Хормонални - мозъкът си комуникира с храносмилателната система и мастната тъкан чрез множество хормонални сигнали, които контролират апетита. Нарушената комуникация между тях води до затлъстяване. 3

Промените в хормоните имат пряко влияние върху хранителните навици и метаболизма 3

Диетите не дават желания резултат, но защо?

След диета нивата на хормоните, които предизвикват глад, се увеличават, а на тези, които предизвикват ситост, намаляват. Намалява и скоростта, с която тялото ни изгаря калории. Тези промени се запазват до 1 година след приключване на диетата. Това е причината след диета да сме по-гладни и с по-бавен метаболизъм. 8

1. Waalen J., The genetics of human obesity 2. Morris R. Stranger in a strange land: an optimal-environments account of evolutionary mismatch. Synthese 2018; 1-26. 3. Proietto J. Chemical messengers: how hormones make us feel hungry and full. The Conversation 2015: https://theconversation.com/chemical-messengers-how-hormones-make-us-feel-hungry-and-full-35545 [Accessed July 2019]. 4.Riddle DL, Stratford PW. Body weight changes and corresponding changes in pain and function in persons with symptomatic knee osteoarthritis: a cohort study. Arthritis Care Res. 2013;65(1):15-22; 5.AACE/ACE Obesity Clinical Practice Guidelines, Endocr. Pract. 2016; 6. Wing RR, Lang W, Wadden TA, et al. Benefits of modest weight loss in improving cardiovascular risk factors in overweight and obese individuals with type 2 diabetes. Diabetes Care. 2011;34(7):1481-1486; 7. Wharton S et al. CMAJ2020;192:E875-91 8. Hall KD & Kahan S., Maintenance of Lost Weight and Long-Term Management of Obesity.

Терапевтични възможности за справяне с теглото:

Промяна в начина на живот 1, 3, 4, 5, 6

- Медикаментите против затлъстяване въздействат по най-различен начин на биологичните процеси в тялото, които не можем да контролираме със съзнанието си. Те помагат за регулиране на апетита и намаляване на хранителните порции. Медикаментозното лечение също така спомага за запазването на постигнатите резултати. Здравословно хранене - при затлъстяване промяната в начина на хранене не се изразява само в намаляване на калориите, необходим е задълбочен анализ на хранителните стереотипи. Повишена физическа активност - важно е на ден да има движение в продължение на поне 30 минути.
Поведенческа терапия - тялото и умът на човек са неразривно цяло и често зад физически проблем се крият емоционални причини. Медикаментозно лечение 7, 8 - съвременните терапии подкрепят усилията в борбата с килограмите. Бариатрична хирургия 8, 9 - представлява хирургично лечение на болестното затлъстяване. Благодарение на него се намаляват апетитът и количеството храна, което човек може да изяде на едно хранене. Задържане или "плато" на теглото 10, 11

При отслабване неминуемо настъпва момент, когато загубата на тегло спира за известно време. Това се нарича "плато" и е възможно да доведе до разочарование и обезсърчаване. Платото е резултат от естествената адаптация на организма към загубата на тегло. Тялото увеличава приема на храна и забавя разхода на енергия, за да се справи със загубените килограми. В този момент лечението продължава да работи зад кулисите, за да "укроти" бушуващата биология, дори и да не виждате непрекъснато подобряващи се резултати. В този случай е необходима консултация с лекар, за да се прецени дали индивидуалният план за лечение има нужда от промяна.

1. Wadden TA et al. Overview of the Treatment of Obesity in Adults. In: Thomas A. Wadden & George A. Bray (eds.). Handbook of Obesity Treatment. New York: Guilford Press 2018;283-308. 2. Kushner RF & Kahan S. The Emerging Field of Obesity Medicine. In: Thomas A. Wadden & George A. Bray(eds.). Handbook of Obesity Treatment. New York: Guilford Press 2018;413-452. 3. American Association of Clinical Endocrinologists. Empower your health: Guide to physical activity: https://www.empoweryourhealth.org/sites/all/files/EmPower-Physical-Activity-Guide.pdf [Accessed July 2019]. 4.Gomez-Rubalcava S, Stabbert K & Phelan S. Behavioral Treatment of Obesity. In: Thomas A Wadden & George A Bray (eds.). Handbook of Obesity Treatment. New York: Guilford Press 2018. 5. Forman E & Butryn M. Effective Weight Loss: An Acceptance-Based Behavioral Approach - Treatments ThatWork (Workbook Ed.). New York: Oxford University Press 2016. 6. Butryn ML, Webb V & Wadden TA. Behavioral treatment of obesity. Psychiatric Clinics 2011; 34(4):841-859. 7. Li M & Cheung BMY. Pharmacotherapy for obesity. British Journal of Clinical. Pharmacology 2009; 68:804-810. 8. Wharton Set al. CMAJ 2020;192:E875-91 9. Stefanidis A & Oldfield BJ. Neuroendocrine mechanisms underlying bariatric surgery: Insights from human studies and animal models. Journal of Neuroendocrinology 2017; 29:e12534. 10. Schwartz A & Doucet . Relative changes in resting energy expenditure duringweight loss: a systematic review. Obesity Reviews. 2010; 11:531-547. 11. Hall KD & Kahan S. Maintenance of lost weight and long-term management of obesity. Medical Clinics of North America 2018; 102(1):183-197.

ДВИЖЕНИЕТО СЪЩО Е ВАЖНО

Редовната физическа активност повишава настроението, регулира апетита, подобрява функционирането на мозъка, намалява заболяванията и повишава способността ви да извършвате ежедневни дейности. 1 - 4

Дори и малко допълнителна физическа активност може да даде голям резултат. Най-лесният начин за по-голяма активност е да има повече движение в ежедневните рутинни дейности. Здравословното хранене и движението са най-силните оръжия в битката за контрол на килограмите.

Материалът е изготвен със съдействието на "Ново Нордиск".

Още от Капитал

"Пирогов" на три морета

"Пирогов" на три морета