Най-големите фармацевтични компании: Нови 10% ръст на приходите

Лидерите "Софарма трейдинг" и "Фьоникс" доближават милиарден оборот

По данни на IQVIA през първите четири месеца на 2022 г. ръстът на фармацевтичния пазар в стойност е над 11% и тенденцията е да се запази двуцифрен и до края на годината
По данни на IQVIA през първите четири месеца на 2022 г. ръстът на фармацевтичния пазар в стойност е над 11% и тенденцията е да се запази двуцифрен и до края на годината
По данни на IQVIA през първите четири месеца на 2022 г. ръстът на фармацевтичния пазар в стойност е над 11% и тенденцията е да се запази двуцифрен и до края на годината    ©  Shutterstock
По данни на IQVIA през първите четири месеца на 2022 г. ръстът на фармацевтичния пазар в стойност е над 11% и тенденцията е да се запази двуцифрен и до края на годината    ©  Shutterstock
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • За трета поредна година ръстът в продажбите на лекарства е двуцифрен.
  • Всички фармацевтични компании имат повече продажби в сравнение с 2020 г.
  • С най-големи приходи са националните дистрибутори на лекарства.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • За трета поредна година ръстът в продажбите на лекарства е двуцифрен.
  • Всички фармацевтични компании имат повече продажби в сравнение с 2020 г.
  • С най-големи приходи са националните дистрибутори на лекарства.

Третата ковид година действа на фармацевтичния сектор толкова добре, че продажбите на всички 15 най-големи на пазара се увеличават в сравнение с 2020 г., а и печалбата на повечето от тях също нараства с двуцифрени стойности, сочи класацията на "Капитал".

В нея по традиция участват най-големите компании във фармацевтичния сектор - производители на лекарства за хуманната и ветеринарната медицина и търговците на едро с лекарства. Тази година средният ръст е 9.5%, докато предходната година в топ 20 показателят беше 9.1%.

Само продажбите на лекарства в аптеките и болниците в България през 2021 г. имат ръст около 10% по данни на световната маркетингова компания IQVIA и достигат 5 млрд. лв. По традиция най-големи са покупките в аптеките - за общо 3.07 млрд. лв., следвани от болниците, които са поръчали медикаменти за своите пациенти на стойност 1.1 млрд. лв., и от продажбата на хранителни добавки в аптеките (815 млн. лв. с традиционен двуцифрен ръст от 17% по данни на IQVIA). През миналата година в основата на ръста продължава да бъде болничният пазар, който расте с 19.2%.

Според резултатите на компаниите в класацията пандемията не се е отразила върху техните продажби негативно, независимо дали имат продукти, които попадат в листа за лечение на заболелите от вируса, или пък имат солидна рекламна кампания в телевизиите за своите продукти.

На върха - търговци на едро

В челото на класацията по традиция са компаниите с най-високи приходи от продажби - търговците на едро с лекарства, които разпространяват медикаментите на всички фармацевтични компании, представени в България. По данни на световната маркетингова компания IQVIA четирите национални дистрибутора на лекарствени продукти - "Софарма трейдинг", "Фьоникс фарма", "Стинг" и "Фармнет", кумулативно доставят над 80% от лекарствата на болниците и аптеките в България. Проблемът обаче е, че при тях маржовете на печалба са изключително ниски - около 2-3%, а самите дистрибутори имат високи разходи по логистиката на медикаментите. Освен това заплащането на доставките за болниците продължава да тежи на бизнеса на дистрибуторите. По данни на Министерството на здравеопазването само държавните и общинските болници имат задължения към своите доставчици около 800 млн. лв., като основната част - над 500 млн. лв., са към доставчици на медикаменти и медицински изделия - апаратура, хирургични инструменти, бинтове, марли и др.

Бавенето на плащанията от клиниките и инвестициите в разширяване на складовете в България и чужбина са основни причини за по-ниските печалби през изминалата година. "Пандемията подложи световната верига на доставките на стрес тест, който преминаха само тези компании, които вече бяха изградили гъвкава и модерна верига. Ние запазихме непрекъсваемостта на операциите си дори в най-критичните и несигурни етапи, което се дължи на факта, че 16 години инвестираме непрекъснато в развитието и автоматизацията на логистичните ни центрове, автопарка и ключовите ни бизнес процеси", коментира Венцислав Маринов, изпълнителен директор на "Софарма трейдинг".

Компанията за поредна година е лидер в класацията на "Капитал 100" в сектор "Фармация", следвана от "Фьоникс фарма", като техните резултати приближават 1 млрд. лв. (виж таблицата).

"В структурата на продажбите на "Софарма трейдинг" за миналата година с дял 53% е аптечният пазар, който достигна 506 млн. лв. и отбеляза 15% ръст. Разбира се, за нас важен остава и болничният пазар, като делът на този сегмент в структурата на продажбите ни е 27% и те нарастват със 17% до 280 млн. лв. през 2021 г. Предизвикателството тук остава по-дългият период на плащане и забавените разплащания", казва Венцислав Маринов.

Втора по продажби през изминалата година е единствената чуждестранна инвестиция в дистрибуцията на лекарства - германската "Фьоникс фарма", с продажби за 960 млн. лв. Тя е част от групата Phoenix, която има продажби за над 27 млрд. евро и над 39 хил. служители.

С около 200 млн. лв. по-ниски приходи от "Софарма трейдинг" отбелязва българският дистрибутор "Стинг", който снабдява предимно независимите аптеки, които не участват във вериги, и бележи двуцифрен ръст.

Търговецът на едро "Фармнет", собственост на семейството на варненския бизнесмен Веселин Марешки през "Марешки холд", снабдява ексклузивно веригата от около 300 аптеки, които работят под марката "Марешки".

Също двуцифрен ръст в продажбите през миналата година има и търговецът на едро с лекарства "Търговска лига - Глобален аптечен център", която разпространява продуктите на фармацевтичната компания от групата "Чайкафарма", както и медикаменти на други производители на лекарства.

Добра година за производителите

В челото на класацията са "Хювефарма", собственост на Кирил и Георги Домусчиеви, които притежават заводи за ветеринарни продукти в България ("Биовет") и чужбина, както и дистрибуторската мрежа за продажба на тези лекарства. Основните продажби идват от продукцията на "Биовет" (487 млн. лв.), който отбелязва ръст в приходите над 22%. Това е и най-високият растеж в класацията на сектора. Общите продажби на "Хювефарма" се вдигат с по-скромните 2.63% и достигат 732 млн. лв.

По традиция в челото на класацията в хуманната лекарствена терапия е "Балканфарма Дупница", най-големият завод на израелския концерн Teva в Югоизточна Европа, която бележи ръст 0.78% в приходите от продажби през 2021 г. Преди година беше обявена нова инвестиция във фабриката в Дупница за 42 млн. долара, която ще е готова в края на 2023 г.

Следва я българската фармацевтична компания "Софарма", която е увеличила продажбите си в България и в чужбина с 3%.

Българското дружество на швейцарския фармацевтичен концерн Roche е с един от най-високите ръстове в продажбите през изминалата година. Компанията предлага в България основното си портфолио от лекарства за лечение на онкологични заболявания и през миналата година е надхвърлила 208 млн. лв. приходи и има двуцифрен ръст. Японската корпорация Astellas за поредна година бележи двуцифрен ръст в продажбите, който се дължи на новите й терапии в онкологичната област и трансплантациите на органи.

Продажбите на френския концерн Sanofi, който през миналата година напусна България и затвори представителството си, са отбелязали ръст. Преди френската група, чиито продукти в момента се разпространяват от дистрибутори, страната напусна и английско-американската група GlaxoSmithKline.

Германският фармацевтичен концерн Boehringer Ingelheim за поредна година отбелязва ръст в продажбите, движен от новите й лекарства, представени в България.

"Натурфарма" е българска компания, основана през 1997 г., която представлява чуждестранни производители на лекарства, хранителни добавки и козметика, като освен това има свои офиси в Сърбия, Македония, Румъния, Албания и Унгария. Компанията е с най-високата норма на печалбата в класацията - 36.8%, и с двуцифрен ръст на продажбите през изминалата година. Продуктите на компанията са в сферата на бързооборотните стоки в аптеките и потреблението им силно се влияе от рекламните активности. Според данните на ГАРБ, подадени от "Publicis Groupe България", през изминалата година брутните рекламни инвестиции в телевизия на "Натурфарма" достигат 95.8 млн. лв., като в сектора отбелязват, че отстъпките към рекламодателите могат да надхвърлят 50%.

"Чайкафарма", която е в една група с "Търговска лига - ГАЦ", влиза в топ 15 с малък ръст от предишната година и увеличени продажби на генеричните си лекарства.

Препятствията през 2022 година

Вероятно през следващата година част от участниците в класацията ще отбележат намалените продажби на руските и украинските пазари заради войната. Политическата неяснота, поскъпващите енергоносители и увеличаващата се инфлация пък ще намалят печалбата на основните компании в сектора.

Лекарствата са регулирана стока, чиито цени се повишават само след разрешение от орган към Министерския съвет - Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти. За лекарствата с рецепта това става само след сравнение с цените на ниво производител в 17 европейски държави с най-ниски цени и ако навсякъде няма понижена цена, тя би трябвало да остане същата. При лекарствата без рецепта цените могат да се увеличават само с темповете на годишната инфлация.

Затова поскъпването в аптеките се усеща по няколко различни начина. Първият е увеличаването на цените в бързооборотния сегмент - при хранителните добавки и козметиката, което вече е факт. Вторият начин аптеките да печелят от продажбата на лекарства е да не предоставят на пациентите част от своята отстъпка, както правеха досега. Ако например пределната цена, на която може да бъде купено едно лекарство, е 10 лв., за да се конкурират, аптеките ползваха отстъпка за брой продадени опаковки и я поделяха с пациентите си така, че лекарството да се продава за осем или девет лева. Сега повечето медикаменти започват да се продават на максималните определени цени и така на практика пациентите усещат поскъпването, без да има законово увеличение на цената.

По данни на IQVIA през първите четири месеца на тази година ръстът на фармацевтичния пазар в стойност е над 11% и тенденцията е да се запази двуцифрен и до края на годината.

"Изключително е трудно да правим каквито и да било прогнози за бъдещето в момент на огромна несигурност - политическа и икономическа. Вече виждаме, че на глобално ниво редица големи компании, така да се каже, "затягат коланите" за една силно предизвикателна година. Най-вероятно основните процеси от последните години ще се запазят, но може би ще се случват по-бавно. Смятам, че това е абсолютно валидно и за процеса на консолидация, който наблюдаваме в сектора на грижата за здравето. По отношение на дигитализацията, особено в България, това е бъдещето и няма връщане назад", коментира Венцислав Маринов. Той допълва, че компанията му отчита стабилен ръст и при онлайн продажбите на лекарствени продукти без лекарско предписание и козметика и е на мнение, че дигиталните канали за продажба ще имат все по-голямо значение.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар