Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Българите са доволни от бързия достъп до здравеопазване, но го намират за скъпо

В страната като цяло не се чака за преглед и прием в болница, но личното доплащане за здравни услуги достига 40% при средно 15% в ЕС

43% от пациентите смятат, че броят на болниците в България, който е 53 на 1 млн. души население е достатъчен, 33% са на противното мнение
43% от пациентите смятат, че броят на болниците в България, който е 53 на 1 млн. души население е достатъчен, 33% са на противното мнение
43% от пациентите смятат, че броят на болниците в България, който е 53 на 1 млн. души население е достатъчен, 33% са на противното мнение    ©  Цветелина Белутова
43% от пациентите смятат, че броят на болниците в България, който е 53 на 1 млн. души население е достатъчен, 33% са на противното мнение    ©  Цветелина Белутова

Българските граждани са изключително доволни от бързия достъп до медицински услуги, сочи национално представително проучване на агенция "Тренд" по поръчка на Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП). Близо 90% казват, че са били приети в болница в рамките на същия или следващия ден, а 80% са били прегледани от личния си лекар също веднага. Това е т.нар. достъп до здравеопазване, който продължава да се подобрява през последните години и в България няма листи на чакащите за преглед и операция, докато за сравнение в други европейски страни, където се чака с месеци, а понякога и години, за преглед и за постъпване в болница.

За сметка на това обаче българите са едни от най-недоволните европейци по отношение на финансовото изражение на здравните услуги и това, че трябва да доплащат много за здраве. Докато средно в ЕС доплащането е 15.5%, в България по данни на СЗО и Световната банка то е около 40%. Основният дял заема доплащането в аптека за частично платени от НЗОК медикаменти. Най-голямата група с такова доплащане са пациентите със сърдечно-съдови заболявания, които са 1.5 млн. на брой и обикновено са възрастни хора. Здравната каса покрива едва 25% от цената на най-евтините лекарства за сърце, останалото се доплаща от пациентите.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Българските граждани са изключително доволни от бързия достъп до медицински услуги, сочи национално представително проучване на агенция "Тренд" по поръчка на Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП). Близо 90% казват, че са били приети в болница в рамките на същия или следващия ден, а 80% са били прегледани от личния си лекар също веднага. Това е т.нар. достъп до здравеопазване, който продължава да се подобрява през последните години и в България няма листи на чакащите за преглед и операция, докато за сравнение в други европейски страни, където се чака с месеци, а понякога и години, за преглед и за постъпване в болница.

За сметка на това обаче българите са едни от най-недоволните европейци по отношение на финансовото изражение на здравните услуги и това, че трябва да доплащат много за здраве. Докато средно в ЕС доплащането е 15.5%, в България по данни на СЗО и Световната банка то е около 40%. Основният дял заема доплащането в аптека за частично платени от НЗОК медикаменти. Най-голямата група с такова доплащане са пациентите със сърдечно-съдови заболявания, които са 1.5 млн. на брой и обикновено са възрастни хора. Здравната каса покрива едва 25% от цената на най-евтините лекарства за сърце, останалото се доплаща от пациентите.

От какво са недоволни пациентите

Като цяло 47% от българите не са доволни от здравната система, а 37% я смятат за удовлетворителна, като най-сериозен проблем за тях са доплащането в болниците, цените на лекарствата и цените на прегледите.

Според анкетата, представена от Димитър Ганев, неудовлетвореността от здравната система идва основно от скъпото здравеопазване, което намират за основен проблем 29% от анкетираните, 14% смятат за основен проблем високите цени на лекарствата, 13% - лошото отношение към пациентите, а 12% - липсата на добри лекари, които напускат страната.

Как системата да стане по-добра

ЕКИП отправят препоръки към политическите партии за подобряване на удовлетвореността от здравната система, като първата от тях е да се увеличат цените на клиничните пътеки за лечение в болница с темповете на инфлация, тъй като цените в здравеопазването изостават над пет пъти спрямо останалите цени в икономиката, казва Аркади Шарков от експертния клуб. През тази година цените бяха вдигнати, но все още са такива, че болниците, които лекуват най-много и тежки пациенти, работят на загуба, ако не въведат солидно доплащане.

От ЕКИП препоръчват да се остойности лекарският труд, цените в лечебните заведения да станат публични, за да могат пациентите да избират в коя болница ще им бъде по-евтино и да се увеличи покритието от здравната каса на най-масовите лекарства.