Какво е бъдещето на стратегиите във фармацевтичната индустрия

За да поддържат печеливши и устойчиви операции, мениджърите ще трябва да направят смели промени в оперативната си стратегия

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Фокусът за мениджърите може да се наложи да се измести към по-дългосрочни външни предизвикателства.
  • Търсенето в световен мащаб расте бързо и безпрецедентната нужда от ваксини и терапия срещу ковид оказа допълнителен натиск върху индустрията.
  • Засилената държавна намеса и протекционистичните търговски политики създават нов натиск върху производствените мрежи и биха могли да доведат до повишена регионализация.

В миналото много фармацевтични компании не бяха определили като приоритет оперативната си стратегия на фона на растящата конкуренция. Сега това се променя. Фактори като пандемията от коронавирус, високата инфлация, геополитиката, новите терапевтични модалности и начини на работа правят жизненоважно за фармацевтичните компании внимателно да преразгледат своя дългосрочен избор в снабдяването, производството и веригата за доставки.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Фокусът за мениджърите може да се наложи да се измести към по-дългосрочни външни предизвикателства.
  • Търсенето в световен мащаб расте бързо и безпрецедентната нужда от ваксини и терапия срещу ковид оказа допълнителен натиск върху индустрията.
  • Засилената държавна намеса и протекционистичните търговски политики създават нов натиск върху производствените мрежи и биха могли да доведат до повишена регионализация.

В миналото много фармацевтични компании не бяха определили като приоритет оперативната си стратегия на фона на растящата конкуренция. Сега това се променя. Фактори като пандемията от коронавирус, високата инфлация, геополитиката, новите терапевтични модалности и начини на работа правят жизненоважно за фармацевтичните компании внимателно да преразгледат своя дългосрочен избор в снабдяването, производството и веригата за доставки.

Сега е точното време фармацевтичните компании отново да акцентират върху оперативната стратегия, защото секторът излиза от две години интензивно "гасене на пожари". Фокусът за мениджърите може да се наложи да се измести от преобладаващия акцент върху непрекъснатото подобрение - включително спестяване на разходи, осигуряване на качеството и постоянна готовност за изпълнение - към по-дългосрочни външни предизвикателства. Те включват висока инфлация и увеличаване на сложността на операциите и риска, както и комбинираните ефекти от действието на тези фактори. Това се казва в актуален анализ на консултантската компания McKinsey.

Директорите, отговарящи за фармацевтичните операции, сега имат възможност да осигурят още по-голяма стойност на компаниите, като постигнат тази промяна във фокуса, но те трябва да действат бързо, за да бъдат в крак с предизвикателствата, пред които е изправена индустрията.

Перфектна буря от външни предизвикателства

Фармацевтичната индустрия е изправена пред множество предизвикателни тенденции. Търсенето в световен мащаб расте бързо и безпрецедентната нужда от ваксини и терапия срещу ковид оказа допълнителен натиск върху индустрията. Способността на сектора да намира иновативни решения за създаване на ваксини срещу ковид-19, докато все още съществува сериозно търсене, е забележително постижение, но нарастващото глобално търсене все още е значително предизвикателство за индустрията в дългосрочен план.

Нови терапии като клетъчна и генна терапия и технология за иРНК ваксини са се увеличили от 11 на 21% от разработката на лекарства - най-бързият растеж, наблюдаван някога в сектора, отбелязват авторите на анализа. Тази промяна вероятно ще доведе до по-голяма фрагментация на технологиите, нови вериги за доставки и уникален жизнен цикъл на един продукт. Към специфичните за индустрията тенденции трябва да се добавят и по-широки глобални такива като натиск върху веригата за доставки. Фармацевтичната индустрия се счита за донякъде защитена заради високите си нива на запаси и дългогодишното двойно снабдяване, за 10-годишен период вероятността от прекъсване на веригата за доставки все още може да доведе до потенциална загуба на 25% от брутната печалба.

Инфлацията се повиши през последните месеци до нива, невиждани от десетилетия, което доведе до увеличаване на разходите за труд, суровини и транспорт. Това надхвърля постоянния ценови натиск, пред който фармацевтиката вече е изправена, особено при генеричните лекарства. Тъй като не се очаква клиентите на фармацевтичните компании да поемат напълно тези увеличения на разходите, маржовете на печалбата са под натиск. В същото време засилената държавна намеса и протекционистичните търговски политики създават нов натиск върху производствените мрежи и биха могли да доведат до повишена регионализация. Това би било капиталоемко упражнение - за да се регионализират само 10% от текущата търговия с ваксини в конкретен географски регион, правителствата ще трябва да инвестират около 100 млн. долара, изчисляват консултантите от McKinsey.

Фармацевтичната индустрия също е изправена пред недостиг на таланти, свързан с по-широките тенденции на пазара на труда, включително 20-процентното увеличение на търсенето на позиции, свързани със STEM, в индустрията на науките за живота в САЩ. Това предизвикателство се усложнява от нарастването на дистанционната работа, което повишава очакванията на служителите за гъвкавост. В отговор почти всички фармацевтични компании експериментират с хибридни модели на работа.

Основни ефекти

Авторите на анализа отбелязват, че тези глобални тенденции имат шест основни последици за фармацевтичните компании: нарастваща оперативна сложност, покачващ се риск, променящи се изисквания за капацитет, по-високи изисквания за капиталови разходи, увеличения на променливите разходи и възможности за спестявания.

Рисковете може да се увеличат поради нарастващите екологични, социални и управленски (ESG) очаквания и пропуски в уменията, докато новите терапии и ускорената дигитализация също могат да доведат до промяна. Това е възможно да наложи преквалификация и повишаване на квалификацията на персонала, както и подновен фокус върху набирането на персонал извън фармацевтичната индустрия. От гледна точка на разходите фармацевтичната индустрия може да усети необходимостта от значително увеличение на капиталовите разходи, свързани с изграждането на нови обекти и нова дигитална инфраструктура. Вероятно е да се покачат и променливите разходи в области като суровини, транспорт и напускане на служители, преквалификация и възнаграждения.

Въпреки че тези последствия са предизвикателни, те могат да осигурят и възможности за спестявания в няколко области. Например ангажиментите на ESG за намаляване на отпадъците биха могли да понижат разходите, както и успешната дигитализация. Предизвикателството се крие в монетизирането на тези спестени разходи, като се има предвид, че индустрията отдавна създава стойност главно чрез разширяване на приходите, а не чрез спестяване на разходи.

Разширяване на фокуса върху по-дългосрочни решения

Оперативните мениджъри могат да се справят с тези предизвикателства чрез няколко краткосрочни и дългосрочни отговора. Например проблемите, свързани с по-непредсказуема верига за доставки, могат да бъдат адресирани с краткосрочен подход за увеличаване на запасите или дългосрочна инициатива за създаване на цифров център, следящ целия път на веригата за доставки.

Краткосрочните лостове могат да бъдат важна част от цялостния отговор, но са недостатъчни за пълно справяне с предизвикателствата. За да реагират ефективно, компаниите може да се наложи да ускорят въвеждането на нови начини на работа и да възприемат дългосрочно мислене.

Препоръките на авторите на анализа са да се ускорят отговорите в четири стратегически области: мрежа и устойчивост; дигитална стратегия; оперативен модел и екосистема и стратегия за таланти. Въпреки че тези теми вероятно са познати на всеки бизнес лидер, сега те изискват съществена промяна в начина на мислене, смятат от консултантската компания.

Въпреки че фармацевтичната индустрия постигна сериозен успех в създаването и производството на ваксини срещу коронавирус, настоящите тенденции създават предизвикателна среда за тях. Сега е моментът те да преосмислят оперативната си стратегия, за да отговорят на тези тенденции и да останат конкурентоспособни. Консултантската компания смята, че ако дружествата успешно прилагат нови стратегии, те биха могли да се позиционират, за да се възползват от забележителния растеж на индустрията.