Капитал
Обратно към статията

Ford и Alibaba се обединяват при продажбата на коли в Китай

Автомобилният гигант е амбициран да генерира високи приходи на най-големия автомобилен пазар

От Цветан Кръстев
7 декември 2017

Автомобилите на Ford ще са достъпни на онлайн платформата Tmall.
[[more]]Американският производител на автомобили Ford ще сключи партньорство с китайския интернет гигант Alibaba. Чрез споразумението американската група ще може да предлага своите модели на онлайн платформата на Alibaba – Tmall, съобщава Reuters.

Сделката

Президентът на Ford Бил Форд коментира, че сделката е ключова за компанията, тъй като са убедени, че китайският пазар ще бъде най-успешният за производството и продажбата на електромобили. Партньорството е част от стратегията на автомобилния гигант, която предвижда той да се утвърди на разрастващия се автомобилен пазар в Китай и да подобри финансовите си резултати.

Специалисти в бранша смятат, че до голяма степен мениджмънтът на Ford е принуден да предприеме подобни действия, тъй като през последните години групата изпитва трудности заради засилената конкуренция в бранша. Продажбите ѝ на автомобили за първите 10 месеца на тази година са спаднали с 5% спрямо същия период от 2016 г. до 938 хил. Основният ѝ конкурент в САЩ General Motors регистрира по-добри резултати.

Марк Тръби, говорител на Ford, потвърди, че преговорите протичат успешно и най-вероятно партньорството ще бъде обявено съвсем скоро в Ханджоу, където се намира централата на компанията за онлайн търговия. Той отказа да даде повече подробности по темата.

Целта на двете компании

Запознати с темата смятат, че Ford ще използва новия ритейл проект на Tmall – Automative Vending Machine. Мащабният проект включва огромен гараж, от който потребителите ще могат директно да закупуват предпочитания модел. От Alibaba обясниха, че всички автомобили от гаража ще бъдат предлагани в мобилно приложение. Чрез него клиентите ще могат да купят или да тестват избраната кола.

Експерти от сектора се опасяват, че тази промяна няма да бъде одобрена от дилърите на автомобили. Специалистите предупреждават, че подобен ход би могъл да има негативни последствия за тях.

Йел Цанг, директор на китайската консултантска група Automative Foresight е на мнение, че подобна иновация в ритейл сектора би имала успехи, но не всички ще са доволни от промяната. "Най-големите потърпевши ще са автодилърите", категоричен е Цанг.

Основните притеснения са, че онлайн търговията ще отнеме голям дял от продажбите на брокерите на коли и ще наруши традиционния им бизнес.

Поглед към Китай

Преди месец Ford и китайската Zotye сключиха сделка за съвместно производство, като целта на двете компании е да увеличат драстично продажбите си на електромобили в Китай през следващите години. Двете страни са се договорили да инвестират 756 млн. долара.

Американският производител на автомобили планира да предлага 15 версии на електрически коли в страната до 2025 г. Първият модел ще бъде Mondeo, който ще е достъпен от 2018 г. Очакванията на Ford са да продава около 6 млн. електромобила годишно в Китай до 7 години.

Американската компания е насочила вниманието си към разрастващия се автомобилен пазар в Китай.

[Reuters]