Капитал
Обратно към статията

Сладолед от купичката на магьосницата

Създадената през 2012 г. "Корте дилето" вече е сред 10-те най-големи производители на сладолед в България

От Силвия Радославова
7 септември 2018

Когато решава да се насочи към производство на сладолед, Калина Халачева няма никакъв опит в хранителната индустрия. Идеята й да произвежда ледените изделия само от натурални съставки, като ги подслажда със стевия вместо със захар, е посрещната скептично от хората от бранша. Причината за това е най-вече, че ролята на захарта в правенето на сладолед не е само на подсладител. Суровината е нужна и за постигане на правилната текстура, тъй като захарта понижава точката на замръзване. Тоест колкото повече захар е вложена, толкова по-мек ще бъде сладоледът.

Всичко това се случва преди около 6 години. Билката стевия все още не е позната на европейските производители на храни като адекватен и по-здравословен заместител на захарта и към този момент никой не е правил сладолед, подслаждан със стевия. Халачева смята, че точно липсата на опит е наклонила везните в това да извърви дългия път по създаването и усъвършенстването на рецептите и технологията на производство. "Ако човек е правил някога сладолед, той няма да се наеме да го прави без захар", казва тя.

Резултатът от нейните усилия е създаването на марката Coppa della maga, която в превод от италиански означава "Купичката на магьосницата". Името е избрано и заради това, че почти никой не е вярвал, че производството на такъв сладолед е възможно. Освен отсъствието на добавена захар той се отличава и със съдържанието на изцяло натурални съставки като мляко, сметана, плодове и ядки. В изделията няма глутен, хидрогенирани мазнини, соя, яйца и ГМО. Накратко, продуктът има всички предпоставки да стане предпочитан от привържениците на здравословното и качественото хранене.

Днес Coppa della maga е най-продаваната марка на създадената от Халачева компания "Корте дилето" (от италиански език – "двор на удоволствието"). През 2017 г. приходите на фирмата, основно от износ, достигнаха 1.4 млн. лв., което я нареди сред 10-те най-големи производители на сладолед в България.

Най-неромантичният сладолед

Калина Халачева има сериозен управленски опит. Била е мениджър на застрахователното дружество "Уника интернешънъл" за България, управляващ директор на "Авто юнион", изпълнителен директор на "Булвария" и маркетинг мениджър на "Ауто Италия". Завършила е "Бизнес администрация" в Германия и съвместна MBA програма на London Business School и Columbia University, New York.

"В един момент разбрах, че искам да правя нещо, което не само да ми харесва, но и в което да вложа цялото си сърце, душа, визия и знания", казва тя. Предишният опит на Халачева я различава от повечето предприемачи, които започват с бизнес идея, но без да знаят добре последващите стъпки за развитието й. Тя планира всичко предварително - от марките и продуктите до отделите в малката корпорация. "Това може би е най-неромантичната история на предприемачеството, но моят път беше такъв. Не започнах от рецептите вкъщи", обяснява тя.

"Корте дилето" е създадена през 2012 г., а година по-късно фабриката в София вече е оборудвана и първите сладоледи Coppa della maga правят своя пазарен дебют. Стартът е с екип от пет човека. Инвестицията за бизнеса около 1 млн. лв., като част от нея е осигурена по проект с европейско финансиране. Най-голям разход представляват машините. Те са швейцарски и по думите на Халачева техните качество и надеждност са нещо, с което тя не е била склонна на компромис. Днес заетите в компанията са три пъти повече.

Рецептите са създадени от екипа, а достигането на правилната технология е било едно от големите предизвикателства преди старта. "Ние правим индустриално производство, без да използваме сухи смеси и това е много по-трудно от модела на джелатерия, където сладоледът се приготвя и продава на следващия ден. В началото възникнаха много технологични въпроси, свързани със спецификите на млякото, маслото и сметаната. Ползвали сме помощта на външни консултанти, за да ги решим", разказва Халачева.

Полезно и изискано

Компанията има три бранда - Coppa della maga, сладоледите Arcobaleno, които се предлагат в големи канти за B2B клиенти като ресторанти и заведения, и трюфелите Nouri, които са в сегмента на суровите десерти. "Мисията ни е да запълним нишата между вкусното и здравословното", казва собственичката на "Корте дилето". Единствената марка със съдържание на захар е Arcobaleno. Тя се предлага само на българския пазар.

"Искаме продуктите, които правим, да са различни. Тоест фактът, че са здравословни, да не елиминира и това да са елегантни, красиви, да носят лайфстайл, а не да са задължително направени по рецептата на баба в къщи и да се предлагат в ръчно направена опаковка", обяснява Халачева. Таргетът на компанията са активните, работещи, спортуващи хора, които се хранят здравословно, но без да са крайни.

Сладоледите Coppa della maga са без добавена захар и вече се предлагат в 12 вкуса. В три от тях не се влагат никакви суровини с животински произход

Фотограф: Надежда Чипева

През 2013 г. "Корте дилето" стартира с шест вкуса сладолед Coppa della maga. Това са класическите ванилия, шоколад, ягода, шам фъстък, карамел и вишна със сметана. Те се предлагат във фамилна опаковка от 500 г. Във времето вкусовете се увеличават до 12, като се появяват и три вида веган сладолед. Фирмата започва да експериментира по-смело с рецептите. Така се ражда сладоледът Йогурт с листа от рози и Грейпфрут с бергамот. Продуктите започват да се предлагат и в по-малка индивидуална опаковка. Цената на фамилната кутия е между 7-8 лв., а на малките 3-4 лв. Веган сладоледите са в три вкуса - "Зелен чай матча", "Шоколад с годжи бери" и "Кокосово сорбе с ягоди".

"Винаги сме държали да не сме с най-високите цени, макар на местния пазар да няма сладолед с подобно качество. Не можем да се сравняваме с конвенционалните сладоледи, но ако трябва да го направим, то нашите продукти биха били на ценовите нива в premium класа", казва Халачева.

През 2017 г. "Корте дилето" разширява портфолиото си с още една марка. Това са трюфелите Nouri, които се приближават като концепция суровите барчета. Те са веган продукт без съдържание на захар и глутен. Това, което екипът се опитва да избегне при създаването им е доминиращият вкус на сушени плодове. "Исках да направим нещо, което носи здравословната идея, но и автентичния вкус, защото обикновено за тези продукти като база се използват фурми или стафиди и каквото и да бъде да добавено, винаги най-силно се усеща този вкус", казва Халачева.

Избиранa е формата на бонбон, защото удоволствието от консумацията му винаги е по-голяма, а и нишата на барчетата вече е твърде наситена. "Искаме този продукт да е нещо като бонбона Lindt в здравословните десерти. Пуснахме го първо в Англия, а после в България и смятаме, че той има много голям потенциал. Има интерес от страна на петзвездни хотели, които искат да го поставят в мини-баровете на стаите. Освен това той е с по-лесно съхранение, спрямо сладоледа и прогнозата ми е, че в бъдеще ще носи повече приходи, отколкото най-продаваната ни марка Coppa della maga", обяснява собственичката на "Корте дилето". Трюфелите Nouri се предлагат в три вкуса – Зелен чай Матча, Кокос и чия и Шоколад и лешник. Цената на кутийката с три бонбона по 10 гр е 3 лв., но предстои промяна в опаковката, което ще понижи крайната стойност с 1 лв.

Граждани на света

"Продуктите ни са родени в България, но те са създадени с мисълта да бъдат глобални брандове. Избрахме италиански имена, защото са звучни и красиви и подхождат на концепцията за марките", обяснява Халачева. Почти всички суровини, които се влагат в производството, са вносни. Стевията идва от Франция, където е силно пречистена. "Обикновено тя има един странен послевкус, но в тази, с която работим ние, той не се усеща въобще. Това е нашата концепция – да предложим нещо, което се купува, защото е вкусно, а не само защото е здравословно", добавя тя. Шамфъстъкът е с произход Сицилия, суровини идват и от Англия.

Основните пазари на компанията също са външни. Износът е главно за Европа, но "Корте дилето" продава и на други континенти. През 2018 г. компанията стъпва и на пазара в Хонконг. "Там работим с най-големия дистрибутор на замразени храни и вече продаваме в големите супермаркети. Друга, по-далечна дестинация е остров Реюнион, който се намира в Индийския океан, но е територия на ЕС. Парадоксът е, че за да изнасяме за съседна Сърбия, трябваше да подготвим много повече документи, отколкото за там", казва Халачева. В Европа фокус на експорта е Великобритания, където компанията има свой офис.

В България "Корте дилето" също е добре представена. Марката Coppa della maga се продава в Billa, Фантастико, Kaufland и ЦБА. Кампанийно се е появявала и на щандовете на Lidl. "Преди пет години не успяхме да се срещнем с веригите като стратегия и цена, но за този период и ние се развихме и те започнаха да се позиционират по различен начин и да вкарват продукти от по-висок клас", казва Халачева.

На местно ниво за продажбите се грижи търговския екип, а доставките се извършват самостоятелно. "Това, което научихме, е, че дори да си влязъл с продукта си в един супермаркет ,не означава, че продажбите ще завалят. Супермаркетите са пасивни в предлагането и ти си този, който трябва да направи така, че продуктът да излиза от рафта", споделя Халачева.

"Що се отнася до рекламата, това е една капка в морето. Тя съвсем не означава, че ще наложиш бързо продукта. Хората трябва да го видят много пъти, за да го припознаят. Участвали сме в различни събития, правили сме дегустации, изобщо костваше много усилия това да ни познават. Социалната мрежа ни помогна много. Имаме планирана стратегия за този канал и пускаме много рецепти, статии и друга интересна информация", казва още тя.
Q&A

Кои са най-големите трудности, които срещнахте по пътя си от създаването на компанията до сега?

Определено мога да кажа, че това беше да намерим подходящите доставчици. Имахме желание и опитахме да работим с много български фирми. За съжаление, се e случвало продуктите, който произвеждат да са различно качество в различните доставки, което води до проблеми в нашето производството. Това ни принуди да внасяме почти всичките си суровини от чужбина. Включително кофичките.

Какво предстои за компанията в следващите години? Планирате ли пускането на нови марки и продукти?

На този етап не планираме нова марка. Това, което е важно за фирмата сега и ще е във фокуса на усилията ни, е да увеличим продажбите на вече съществуващите продукти и рентабилността. Ще търсим разрастване предимно на европейските пазари.

Не планирам да има промени в собствеността на компанията, макар че сме получавали запитвания за създаване на джойнт венчъри или за франчайз.

Кои са вашите конкуренти в България и Европа?

В България няма производство на идентичен продукт, но в Англия в последните две години се появиха няколко марки, всяка от които има различен подход към здравословния сладолед. Там има силна култура на предприемачество и ежедневно се появяват стартиращи бизнеси. С храните това често е нещо започнато от директно от домашната кухня. Това, което нас все още ни отличава е, че марката е в premium класа. Тя носи духа на изисканост, на преживяване, на лайфстал и удоволствие, без да иска да е крайна по отношение на здравословното хранене.

Повечето от стартиращите в Англия марки са в крафт опаковки, което създава усещането за нещо натурално, домашно, ръчно направено. Нашата стратегия не е такава, Coppa della maga трябва да носи удоволствие за всички сетива - опаковката да ти хареса, купичката да е приятна за хващане, качеството на съставките да е гарантирано, вкусът да е уникален. Ние искаме да предложим пакет от ползи.

Преди да влезе в бизнеса с храни, собственичката на "Корте дилето" Калина Халачева е заемала ръководни позиции в големи международни компании

Фотограф: Надежда Чипева