Капитал
Обратно към статията

Метрото от "Красно село" до бул. "Вл. Вазов" ще е готово след местните избори

Започна тестването на новите влакове, които ще се движат по новия маршрут

От Анина Сантова
25 април 2019

Първият етап на строителството на третия метродиаметър е готов и се тества трасето между станция "Красно село" и следващата "Бул."България", при кръстовището с бул. "Ив.Гешов". Новите 18 метровлака са Siemens, които са напълно автоматизирани.

Очакванията са до края на тази година да бъдат пуснати в експлоатация първите 8 км от линията. Това съобщи в сряда кметът на София Йорданка Фандъкова, след като провери новите метровлакове и изпробва тренажора за обучение на машинисти.

По програма дейностите по другите 4 метростанции с дължина 4 км в кв. "Овча купел" трябва да бъдат приключени през първата половина на следващата година. Общо 12-те километра от третата линия ще намалят трафика в зоните с до 25% и ще спестят 11 хил. тона вредни емисии годишно, прогнозира Фандъкова.

През януари бяха отпуснати още 22 млн. лв за купуването на още 10 метровлака, които ще обслужват втория и третия етап от третата метролиния.


Новите преградни стени

Една от особеностите на третата метролиния са преградните стени, поставени с цел да предотвратяват инциденти. Те се отварят автоматично след спирането на влака на същото място, на което са вратите, и гарантират безопасността на пътниците. Заради предимствата им Столичната община е взела решение да поръча изграждането на такива и за част от метростанциите от първата линия на метрото, които са най-натоварени, като според изпълнителния директор на "Метрополитен" АД Стоян Братоев първи с обезопасителни стени ще са станциите "Опълченска" и "Стадион Васил Левски".

Техническите предимства

Новите влакове предават директен радиосигнал към диспечерския център и това позволява да се види точното им местоположение и да се предотврати застъпване с други влакове. Освен това двигателите им са асинхронни - при спирачен път или при инерция генерират ток, който влиза в системата на другите влакове, намиращи се в момента по трасето. "Това спестява до 25% енергия", обяснява Братоев.

Друга оптимизация е алуминиевото купе, което е по-леко (тежи с 8 тона по-малко от стоманеното) и също спестява разходи. Влаковете имат опция за добавка на хардуер и софтуер, която позволява управление без машинист, но още е рано да се каже дали тя ще бъде използвана. "Практиката е да има управляващо лице във влака, така че предпочитаме да има машинист", казва Братоев.

Фотограф: Надежда Чипева

Фотограф: Надежда Чипева

МЕТРОСТАНЦИЯ БЪЛГАРИЯ

Фотограф: Надежда Чипева

Метростанция "Булевард България"

Фотограф: Надежда Чипева

Метростанция "Булевард България"

Фотограф: Надежда Чипева

Метростанция "Красно село"

Фотограф: Надежда Чипева