Капитал
Обратно към статията

Internet of Things #9: Сметки от разстояние

Решение за дистанционно отчитане на вода и електроенергия ще улесни доставчиците и крайните клиенти

От Vivacom
25 април 2019

Наскоро във входа, в който живея, беше минавал служител на "Софийска вода", който за съжаление не беше успял да вземе данните на водомера под мивката в кухнята, защото просто не е имало кой да му отвори. На вратата си обаче намерих визитка с телефонен номер, на който, както обикновено, можех да позвъня, за да продиктувам сам показателите на отчетния си уред. Този път с химикал върху листчето беше дописано "Може и по Viber!".

И докато подобни неконвенционални методи безспорно улесняват ежедневието ни, спестявайки ни нуждата да прекараме цял работен ден вкъщи и да поканим непознат у дома си, те, както и обиколките на служители по адреси, никога няма да бъдат най-адекватният начин за отчитане на данните от водомерите. И в случая дори не става дума за комфорта на клиентите.

"При водомерите не може да бъде гарантиран точният интервал на отчитане, тъй като винаги някой потребител не е предоставил данни на първата дата. Затова се получават разлики с общия водомер, които се поемат от всички живущи във входа", казва Иван Досев, главен изпълнителен директор на CPD, компанията – партньор на VIVACOM в предоставянето на решения за дистанционно отчитане на използвана вода и електроенергия.
Крайните клиенти ще могат да следят потреблението си, тарифирането и да получават анализи за посочен изминал период.

Услугата е част от портфолиото IoT решения на телекома, което продължава да се разширява, допълвайки основния бизнес с интернет, телевизия и телефония. Използваната мрежа от уредите за отдалечено отчитане е изградената съвместно с Nokia LoRaWAN, на която разчитат също решения като умното сметосъбиране и умния паркинг.

За водо- и електроразпределителните дружества подобно решение би намалило разходите по отчитане на данните от измервателните уреди, защото премахва нуждата от обикалящи по адреси служители в продължение на дни. Освен това процесът ще стане по-бърз, по-прецизен и ще даде допълнителни възможности – като например отдалечен контрол, тъй като връзката през LoRaWAN мрежата е двупосочна. За различните клиенти може да се предоставя различен тип интерфейс спрямо нуждите.

На крайните клиенти пък може да бъде даден отделен интерфейс, например през смартфон приложение или уеб базиран, през който те да следят потреблението си, тарифирането и да получават анализи за посочен изминал период. "Това би бил и най-лесният начин да се
провери дали някой е неправомерно свързан към твоята партида, т.е. краде ток", разказва Досев. През интерфейса електроуредите могат да бъдат спрени много лесно и да се провери на момента дали мощността е паднала на нула.

Преносната среда, LoRaWAN мрежата на VIVACOM, вече има сериозно покритие в цялата страна, но операторът планира разширяването й спрямо нуждите на бъдещите си клиенти. Едно от основните предимства на технологията е, че има ниска консумация на енергия и дори ако водомер трябва да предава данни всеки ден, батерията му може да издържи 12 години.

На този етап услугата е нова и не се предлага от големите разпределителни дру- жества в България, какъвто договор компанията CPD има с ЧЕЗ в Чехия например. VIVACOM вижда потенциала на решението си в либерализацията на енергийния пазар, в който новите електроразпределителни предприятия биха могли да имат предимство чрез подобно иновативно предложение, което носи добавена стойност и за крайните потребители.

А крайните клиенти, дори сега, биха могли да използват индивидуално решенията за дистанционно отчитане като допълнителни контролни средства, но има някои подробности. При водомерите процесът е по-лесен, защото уредът е в дома и не се подменя самият водомер, а върху съществуващия се монтира приставка – магнитен или оптичен сензор, който следи консумацията. При отчитането на електроенергия нещата са по-сложни, защото общото табло с електромерите е собственост на ЕРП и в него не може да бъде инсталиран допъл- нителен уред, който е частна собственост.

Същият има възможност да бъде монтиран в дома на клиента, но това няма да засяга загуби по веригата нататък, а и под чертата данните не могат да се използват пред ЧЕЗ с цел отчитане или оспорване на техните показатели.

[Shutterstock]