Капитал
Обратно към статията

Клубът на трилионера

Microsoft, Amazon и Apple продължават да се конкурират коя е най-голямата компания по пазарна капитализация

От Йоан Запрянов
10 май 2019

Едно тримесечие по-късно надпреварата за това коя е най-голямата компания по пазарна капитализация в света продължава без ясен фаворит за победител. Такъв, разбира се, няма да има в класическия смисъл на думата, защото състезанието няма край, но това не прави борсовата война между Amazon, Apple и Microsoft по-малко интересна. И трите компании са на прага на това да имат пазарна капитализация от 1 трлн. долара – и за трите това няма да бъде прецедент, след като през последната година те се превърнаха в първите дружества в историята, които надминаха тази психологическа граница и се задържаха за известно време над нея.

В края на миналата и началото на тази година акциите на всички големи компании преживяха трусове, основно свързани не толкова с техния бизнес, колкото с притесненията за забавяне на световната икономика и търговската война между Китай и САЩ. Днес те отново са в подем и най-вероятно по-късно през годината ще видим нов рекорд от три компании с пазарна оценка от над 1 трлн. долара по едно и също време. Под или над тази граница в челото на най-големите световни компании по капитализация са пет от американския IT сектор, а едва след тях е холдингът на Уорън Бъфет Berkshire Hathaway, после са двете най-големи китайски дружества, а компании от традиционните стари индустрии като Johnson&Johnson и JPMorgan са на девето и десето място.

Автор: Капитал

Преглед на оригинала
Изненадата Microsoft или FAAMG

Софтуерният гигант Microsoft е една от странните истории на борсата и в Силициевата долина, от която на практика не е част. Компанията, водена в момента от изпълнителния директор Сатя Надела, над десетилетие се считаше не като част от технологичните гиганти, а като традиционна компания, макар да произвежда софтуерни продукти, които се ползват на почти всяка компютърна машина в света. Причината е, че докато инвеститорите се фокусираха върху фирми с голям ръст на приходите, те пренебрегваха гиганти като Microsoft – със силно представяне, но без огромни скокове в оборота. Сега това се променя.

След години пренебрегване спрямо другите технологични компании, Сатя Надела успя да направи Microsoft номер едно по капитализация

[Reuters]

Под ръководството на главния изпълнителен директор Сатя Надела през последните пет години компанията промени фокуса си – тя вече не е толкова зависима от операционната система Windows, а разчита повече на продажбите на базирани в облака услуги. Така компанията, която дълго време бе далеч от светлината на прожекторите и бе пренебрегвана за сметка на групата FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Google), се върна обратно в полезрението на инвеститорите.

За последното тримесечие тя отново се представи силно, с приходи от 30.6 млрд. долара, скок с 14% спрямо миналата година. Това осигури на компанията пръв поглед "над оградата", като за кратко общият сбор на стойността на акциите на Microsoft надмина 1 трлн. долара – третият американски технологичен гигант, който достига това равнище след Apple и Amazon през миналата година.

Несигурната ябълка

През миналата година Apple пренаписа корпоративната история на света, след като се превърна в първия устойчив трилионер. Сега компанията, водена от Тим Кук, отново се е засилила натам, но пречките се увеличават. Инвеститорите приеха добре резултатите за първото тримесечие на фирмата, дори въпреки факта, че става дума за спад – от 61 до 58 млрд. долара на годишна база.

По-големият проблем за Apple са намаляващите продажби на iPhone. Защо въпреки тези негативни новини акциите на компанията все пак тръгнаха отново нагоре и за пореден път са на границата на трилиона? Заради вярата, че китайският пазар отново отваря обятията си за смартфоните на Apple – както и, разбира се, надеждата, че търговска сделка между Китай и САЩ, която да приключи икономическата война между двете страни, ще се отрази положително.

"Търговският диалог между САЩ и Китай се е подобрил. От наша гледна точка това е повлияло на потребителското доверие към нашата марка", коментира Тим Кук при представянето на резултатите. Той обърна внимание и на факта, че първото тримесечие традиционно е слабо за продажбите на iPhone.

Търговията никога не спира

Третият гигант на прага на трилиона – Amazon, отбеляза силно тримесечие с приходи от 59.7 млрд. долара, увеличение със 17% на годишна база. Инвеститорите вече не се изненадват от силните резултати на Amazon – бизнес машината на Джеф Безос вече е настроена така, че да работи почти безотказно и въпреки това най-богатият човек в света продължава да инвестира масово в разширението на империята си.

Притесненията може да дойдат от развиващите се пазари – например Индия, която взима все повече мерки да ограничи навлизането на Amazon в страната и ефектите за местната индустрия от вероятно най-глобалната компания в ерата на глобализацията. Тези притеснения обаче рядко оказват влияние върху акциите на компанията и те продължават да се изкачват нагоре и ако тенденцията от последните месеци се запази, Amazon скоро отново ще бъде над границата на трилиона.

Автор: Капитал


Рекламните дуополисти

Facebook и Google, двата дуополиста в дигиталната реклама, имаха много различни тримесечия – Facebook отново надмина очакванията на анализаторите, докато Alphabet, компанията майка на Google, ги разочарова.

Малко преди да обяви някои от най-мащабните промени в платформите си през последните пет години, Facebook обяви приходи от 15.1 млрд. долара, с 26% повече, отколкото преди година. Компанията за пореден път показа, че скандалите се отразяват повече на PR отдела, отколкото на бизнес представянето.

Не така стоят нещата в Google, където инвеститорите останаха разочаровани от резултатите за тримесечието и дори по-лошо, уплашени за бъдещето. Всъщност приходите се увеличават – със 17% до 36.3 млрд. долара, но бяха под очакванията на инвеститорите. Притеснения има и около YouTube, видеоплатформата на компанията. Тя е под натиск от страна на рекламодателите да затегне контрола по отношение на рекламите, така че те да не попадат върху всякакъв тип съдържание.

Възстановяването на Netflix

Най-малката от технологичните компании, Netflix, продължава възстановяването си на борсата, след като загуби близо половината от пазарната си капитализация между юли и декември миналата година. Тя все още е далеч от историческите си върхове и забавя осезаемо темповете си на растеж – за първото тримесечие е отбелязала приходи от 4.5 млрд. долара при ръст 22%. Само година по-рано растежът е бил 40%, което очаквано е притеснение за инвеститорите, които залагат на технологичните компании именно заради бързото им развитие.

[Reuters]

Автор: Капитал

Преглед на оригинала