Капитал
Обратно към статията

Парите за медии в кампанията за ЕП нарастват с милион за седмица

БСП изпревари ГЕРБ по разходи за медийно отразяване, показва наблюдението на Института за развитие на публичната среда

От Елена Старидолска
17 май 2019

Парите, които участниците в изборите за Европейския парламент (ЕП) са похарчили за медийно отразяване на кампанията им са близо 2.6 млн. лв. десет дни преди вота. Само за седмица те са нараснали с милион, показва наблюдението на Института за развитие на публична среда. В него са проследени договорите на партиите и независимите кандидати с 44 национални и регионални медии - 11 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 14 информационни сайта. Медиите са длъжни да ги публикуват на официалните си интернет страници. Интересно е, че сред тези, които не са обявили подобни отношения с партии и кандидати, са тв "Алфа" и вестниците "Дума", "Монитор", "Телеграф" и "Борба". Сумите са без ДДС и не се отчитат т.нар. медийни пакети, които държавата отпуска на участниците без субсидии - общо за около 600 хил. лв., но няма яснота как са разпределени.

В сравнение с първия анализ - публикуван на 8 май, БСП изпреварва ГЕРБ в класирането по най-много похарчени пари. Социалистите са увеличили за седмица сумата на договорите си повече от двойно - от 224 хил. лв. на 567 хил. лв. Парите на най-голямата партия, отделени за медийно отразяване, вече се доближават до половин милион - 478 хил. лв., а пък "Воля", която излиза на трето място по разходи, забавя темпото - партията на Веселин Марешки е добавила само около 50 хил. лв. към предишната сума и вече има договори за 368 хил. лв.

От БСП подобно на повечето от основните партии са насочили голяма част от бюджета си към телевизии - bTV (161 хил. лв), Нова тв (106 хил. лв.), БСТВ - партийната телевизия на социалистите (74 хил. лв.), БНТ, BG on Air - в тази поредност. Сред сайтовете предпочитани са този на focus-news.net, bgnes.com, на вестник "Сега", както и самото издание и др. Прави впечатление, че няма никакви договори с тв "Европа" например, управлявана от близкия до ГЕРБ Георги Харизанов, но има с тв "Евроком".

В списъка на ГЕРБ има повече издания и телевизии. bTV и Нова тв и при тях са предпочитани, но разликата в сумите за двете телевизии не е толкова голяма - 57 хил. лв. за първата и 50 хил. лв. за втората. Канал 3 има договор за по-голяма сума с ГЕРБ, отколкото с БСП. Има и пари за тв "Европа", но не и за тв "Евроком". Вестниците "Труд" и "24 часа" получават по 33 хил. лв. За предизборна реклама общо в "Дневник" и "Капитал" ГЕРБ са отделили 32 хил. лв., а за сайта focus-news.net - 27 хил. лв.

"Воля" на Веселин Марешки остава на трето място по разходи за медийно отразяване на кампанията й и отстъпва с позиция назад в сравнение с преди седмица, когато почти се изравняваше с ГЕРБ.

От гледна точка на медиите най-много пари са привлечени от bTV - 588 хил. лв, следвана от Нова тв - 398 хил. лв и телевизия "Евроком" - 212 хил. лв. "Евроком" е получила средства от партия "Възраждане" на Костадин Костадинов, "Презареди България" на Николай Бареков, който води и предаване там, Българско национално обединение (издигнала Евгения Банева, която е в ареста), "Воля", "БСП за България" - коалиция около АБВ, движение "Заедно" - на Александър Томов и др.

Фотограф: Анелия Николова