Капитал
Обратно към статията

Дигиталният агент в помощ при покупката на имот

Българският стартъп gaida.ai разработва технологични решения в услуга на брокерите и купувачите на жилища

От Боряна Генчева
31 май 2019

Покупката на имот е скъпо, трудно и сложно решение – достойно за свръхестествените възможности на изкуствен интелект. И понеже излиза рядко на имотния пазар, купувачът често е слабо информиран и тежко стресиран. Започва с една идея, минава през второ, трето и четвърто и накрая избира съвсем различно пето. Често сам не знае какво иска, какво остава да го разбере помощникът му в начинанието – агентът за недвижими имоти.

Точно на Аrtificial Intelligence (AI) и Machine Learning залага технологичният стартъп в сферата на недвижимите имоти gaida.ai. Той работи в България от началото на октомври 2018 г. И вече е обслужил, напълно невидимо за тях, около 10 000 индивидуални клиенти. Започва в партньорство с две от големите агенции за недвижими имоти на българския пазар, от миналия месец - и с трета. По информация на създателите за продукта вече има опашка от 26 агенции в България, Великобритания и Франция.

По замисъл gaida.ai е дигитален агент, който работи успоредно с реалния, като поема тежестта по цялото обслужване до сделката, обяснява Галя Йорданова, изпълнителен директор на стартъпа и негов съосновател. Тя идва от бизнеса с недвижими имоти и има MBA от INSEAD. Продуктът цели да идентифицира клиента още при първата му поява в агенцията, да го профилира, да разбере мотивите му и да го обслужва, докато си купи жилище. Потребителското пътуване е разделено на етапи, като за някои от тях продуктът е готов в по-голяма степен, отколкото за други.

Препоръчай ми имот

Вече е разработен и в услуга на реални клиенти например, т.нар. recommender engine. Софтуерът подрежда имотите на пазара персонализирано като за конкретния клиент. За начало е достатъчна и минимална информация. Ако например, клиентът е звънил по обява, вече има на какво да се стъпи - цена, локация и размер. "Има два въпроса, на които целим да отговорим, когато подреждаме пазара по определен начин – какво би ти харесало и какво би те изненадало и би те еволюирало", казва Боян Бонев, IT човекът в стартъпа и негов съосновател. "Ти може да си казал много твърдо, че искаш апартамент в жк"Изток" за 120 хил. евро. Но ние имаме историческа информация, анализирали сме я и алгоритъмът ни знае малко повече как се случват нещата. Затова ще тестваме твоята твърдост и в някакъв момент ще ти покажем апартамент в жк "Иван Вазов" на сходна цена", добавя Бонев. Той е в света на технологиите от години, има опит в чужбина в изграждане на сложни системи с милиони посещения, разработване и водене на екипи.

Сега за gaida.ai работят 12 души. Всички те са с дипломи от добри университети, имат добри световни компании зад гърба си, опит и контакти, казва Галя Йорданова. Ръководителят на Data Scientist-ите им например е работила за лабораторията в ЦЕРН и има индустриален опит в хедж фонд в Лондон. Има дивелопъри и двама бизнес хора, единият от които е базиран в Лондон.

"Не питаме клиентите нищо директно и не търсим конкретни отговори. Даваме им възможност за избор между няколко неща на принципа на геймификацията. Не искаме да знаем какъв ти е бюджетът, а колко ти е важен и гъвкав ли си по отношение на него", допълва Галя Йорданова.

Софтуерът работи не само с имотите в базата данни на конкретната агенция. Чрез алгоритми той може да прочисти порталите от няколко вида обяви – фалшиви, сложени само за котва, които се появяват на много места с различни параметри, и да представи останалите в желания разрез.
Освен това системата събира и информация от десетина публични източника - има ли парк наблизо, спортна инфаструктура, училище, болница, транспорт и пр. На тази база за районите се определят индекси, които правят имотите съпоставими.

Eкипът на gaida.ai е разработил и приложение, в което клиентите сортират имотите в различни папки – фаворити, отложени, които после биха погледнали пак и пр. В хода на взаимодействието дигиталният агент непрекъснато се учи от поведението на клиента и пренарежда имотите според актуалните му интереси. Така намалява вероятността клиентът да изпусне имот, които би бил интересен за него, и се увеличават шансовете му да избере най-подходящия на пазара за себе си.

Паралелно с агента

В началото търсихме голям, сложен и нерешен досега проблем, с който да се заемем, и го открихме – "малко информация, голямо решение", казва Галя Йорданова. Сега продуктът им работи в сферата на недвижимите имоти. В бъдеше може да се развие във всяка сфера, свързана с големи житейски решения, които се вземат рядко, човек се чувства неподготвен и оставя малко следи след себе си – автомобили, образование, кариера.

За да развият идеята си, от gaida.ai провеждат близо 150 интервюта с различни агенти в България и в чужбина. Така установяват, че от всички клиенти, които търсят дом, около 40% никога не получават обратно обаждане от агента си. Други 30% са изоставени по пътя, защото "не знаят какво искат" или им "отнема твърде дълго да решат". И като цяло около 80% от всички потенциални купувачи, привлечени от агенцията с маркетинг пари, са изпуснати в някакъв момент на пътуването. И изобщо не стигат до етапа, в който са харесали имот, капарирали са го и оформят документацията, казва Галя Йорданова.

Брокерите предпочитат активните клиенти, които обещават бърза сделка и комисиона същия месец. Но агенциите имат и много клиенти, които се нуждаят от три до шест месеца, за да направят своя избор, обяснява Йорданова. В началото агенциите подават на стартъпа точно студени клиенти, с които не работят. Което не е проблем за изкуствения интелект, който не гони срок и може да се движи с темпото на всеки от тях.

Системата работи паралелно с агента и върши всичко, което е трудоемко и времеемко за него. Накрая той получава стоплени клиенти, готови за оглед на конкретен имот, допълва Йорданова. За него остава да осъществи човешкия контакт - да покаже жилището и да отговори на въпросите.

Следващата стъпка

Следващата стъпка за екипа е да довърши продукта. В момента работят предимно върху купувача, но мислят и за продавача. Как той да определи оптималната цена за имота си. И как да има информация колко души са го гледали, с какво са го сравнили, какво са мислили между момента на обявяването и първото обаждане. Следват наемателите и наемодателите.

До момента финансирането е със собствени средства на акционерите и от оборота. Gaida.ai се разработва с партньорските агенции. "Целта за следващите шест месеца е продуктът да се развие и да се скалираме на пазар, на който са всички. Най-бързият пазар в Европа е британският. Той е и най-интересен от гледна точка на размери, на трудност на сделките и конкретна ситуация в страната в момента. И това, че е на английски, го прави удобен и за доста по-големи пазари от него", казва Галя Йорданова.

Излизането на британския пазар ще направим с помощта на различни видове външни инвеститори и вече имаме разговори, допълва тя. В момента търсят най-вече контакт с повече агенции в чужбина. "Защото виждаме, че доста от тези, с които сме говорили, ако не кажат веднага, че го взимат, искат доста срещи." Обмислят и плюсовете и минусите на различни формати на плащане. Спрели са се на вариант абонамент на клиент и премия на база на постигнатите резултати.

Проблемите са сходни

Наблюденията на екипа са, че макар имотните пазари, върху които имат наблюдения – България, Великобритания, Франция, САЩ, да са на различни стадии, проблемите на агентите за недвижими имоти са сходни. А на българския пазар, макар да е малък, има агенция със 700 брокери при средно 40-60 души в чужбина.

Най-общо казано и на имотния сектор се налага да се адаптира към промените и да се дигитализира. В миналото например информацията е била съсредоточена в агенциите и контактът се е случвал с много повече усилия от страна на клиента. Сега офертите за имоти са навсякъде – в порталите, в традиционните, дигиталните и социалните медии. Агентът няма контрол върху ситуацията. Клиентът може да търси и сам, в свой ритъм и по време, удобно за него - често извън класическото работно време на агенциите. И ако в годините често клиентите са били сред познатите на агента и той е знаел нуждите им, днес 95% от тях идват през дигиталния канал. За тези хора агентите трудно събират данни. Купувачите пък нямат време, което да отделят за разговори с агента, а искат директно конкретни предложения. "Няколко стартъпа в САЩ също работят за решаването на тези проблеми, но все още няма готов продукт, приложим за всички", казва Йорданова.

Галя Йорданова и Боян Бонев планират до шест месеца да предложат продукта си на британския пазар

Фотограф: Надежда Чипева