Капитал
Обратно към статията

Colliers: Зоните за хранене в софийските молове могат да предложат и повече

Делът им от общите площи е колкото в европейските центрове преди десет години, миксът на заведенията е актуален

От Боряна Генчева
5 юни 2019

Има какво още да се желае от зоните за храни и напитки в софийските молове. Делът на сектора food&beverage (F&B) в търговските центрове в столицата е от два до три пъти по-малък в сравнение с този в моловете в повечето европейски градове. Това показва доклад на Colliers International, като под храни и напитки от компанията разбират будките за импулсни стоки, кафенета и заведения за хранене (включително и за бързо хранене).

Десет години назад

В София общата квадратура за храни и напитки в осемте търговски центъра, разгледани от компанията, е около 6% средно, или 20 хил. кв.м. За сравнение, в моловете в Европа преди десетилетие делът на сектора "храни и напитки" е около 5%. В момента той е 10-15% от общата им търговска площ, а се очаква до 2025 г. да достигне до 20%.

В София най-голям дял площите имат обектите за храни и напитки в Paradise Center - 8%. Над 6% е той в Mall of Sofia, малко над 4% - в The Mall, Serdika Center, Bulgaria Mall, 4% в Sofia Ring Mall и Park Center около 1% в Mega Mall. Традиционно компаниите в сектора са разположени главно в зоната за хранене - т.нар. фууд корт.

Миксът е правилен

Миксът по типове заведения в моловете в София в общи линии отговаря на международния стандарт, казват от Colliers. Според Международния съвет на търговските центрове (ICSC) около 80% от площите за храни и напитки трябва да бъдат предвидени за заведения за бързо хранене (fast food), общодостъпни ресторанти за неформално хранене (casual dining) и барове и клубове. Оставащите 20% са фокусирани върху импулсни покупки за допълнително хранене (impulse treats) и кафенета.

В софийските молове като цяло преобладават заведенията за бързо хранене. Специализирани ресторанти и барове има само в три от осемте мола. В менюто преобладават бургери и сандвичи (32%), пица, паста и морска храна (24%). Набира скорост и здравословната храна (14%). Ресторантите са най-вече за италианска кухня (42%), следвана от международната (31%) и азиатската (27%).

F&B производителите имат интерес

През ноември 2018 г. Colliers провежда проучване сред компаниите в сектор "храни и напитки" в България за бъдещите им намерения. Близо 67% от анкетираните заявяват, че планират разрастване през 2019 г. Предпочитаните локации са главни търговски улици (50%) и модерни шопинг центрове (56%). Бурното развитие на офисния пазар мотивира 38% от компаниите за "храни и напитки" да разглеждат като опция и отварянето на точки на продажба в офис центровете. Градовете на фокус са София (88%), Варна (25%) и Бургас (19%).

Потенциал за развитие има

От Colliers виждат потенциал за развитие на сектора в България в няколко посоки - разширяване на фууд корт зоните в търговските центрове, повишаване на разнообразието на предлаганата храна и навлизане на нови международни оператори на местния пазар. Проучването показва, че в момента заведенията в моловете преобладават местните брандове. Изключение правят подкатегориите на кафенетата и фаст фууд операторите, където с превес са международните.

Подкатегорията на баровете и клубовете дава възможност на моловете да си осигурят допълнително конкурентно предимство, отбелязват от Colliers.

Според ICSC около 80% от площите за храни и напитки трябва да бъдат предвидени за заведения за бързо хранене, общодостъпни ресторанти за неформално хранене и барове и клубове.

Фотограф: Юлия Лазарова