Капитал
Обратно към статията

Разширението на иначе забавения Grand Kanyon не стигна до Столичния общински съвет

Комисията по транспорт поиска повече яснота за бъдещото удължаване на бул. "Копенхаген". Турската Garanti Koza обеща кръстовище

От Боряна Генчева
13 юни 2019

Съмнения за ефекта върху обществения транспорт отложиха одобрението на следващия етап на комплекса Grand Kanyon от Столичния общински съвет (СОС), планирано за четвъртък. Промените в плана за регулация на "Младост 3", които са стъпка за разрешаването му, отпаднаха от дневния ред на заседанието. Причината е, че общинската комисия по транспорт поиска повече яснота за бъдещия бул. "Копенхаген", на който се разчита да отприщи трафика в района. Тя е една от трите комисии, през които мина проектът в сряда – наред с водещата комисия по архитектура и комисията по икономика и собственост.

Трета фаза, а първа и втора - незавършени

Grand Kanyon е мащабен проект с инвеститор турската компания Garanti Koza, който предвижда изграждането на 245 хил. кв. м разгъната застроена площ на бул. "Александър Малинов" в "Младост 3". Първият етап на строителството предвижда парк, вторият - хотел, две жилищни високи сгради, търговски център. Те получиха строително разрешение през 2017 г. и трябваше да са готови през миналата година. Все още обаче са на видима фаза изкоп. Проектът се маркетира усилено.

Въпреки забавянето на строителството сега инвеститорът придвижва и нов етап - сграда със смесено предназначение, която включва 10-етажна жилищна част и 18-етажен хотел, с приземна търговска част. Надземната разгъната площ е 33.5 хил. кв. м. В отговор на обществените притеснения от Garanti Koza леко са редуцирали проекта. Представителите им на заседанието на комисията по архитектура в сряда приеха да намалят допълнително максималната височина на сградата до 75 м.

Проектът Grand Kanyon предвижда общо 245 000 кв. м разгъната застроена площ

[Garanti Koza]


Страх от задръствания

"При общественото обсъждане на проекта възраженията, становищата и жалбите са насочени срещу предвиденото високо застрояване, увеличаването на трафика, невъзможността за обезпечаване на новите строежи с наличната инженерна инфраструктура, скриването на гледката към Витоша и увеличаването на замърсяването. Те обаче не касаят законосъобразността на проекта, поради което не са уважени", пише в проекта за решение.

Транспортно-комуникационното проучване, възложено от инвеститора по искане на общината, показва, че строителството на новите високи сгради ще натовари трафика по бул. "Александър Малинов" с 2-3%. В същото време в момента той е с изчерпан капацитет и по него стават задръствания. Инж. Людмил Коларов от фирмата "Лендпроект", изготвила проучването, уточни, че според него това ще означава две-три минути по-дълго чакане в задръстванията, докато според представители на комисията по архитектура минутите ще бъдат с 10-15 повече.

Ключовият бул. "Копенхаген"

В дебата в комисията инж. Коларов обясни, че в момента бул. "Ал. Малинов" привлича и допълнителен трафик, тъй като е пряка връзка от Бизнеспарка към бул. "Цариградско шосе". Очаква се до две години да бъде построен участъкът по Околовръстното, който да изпълнява тази функция, и това вероятно ще намали трафика.

Главният архитект на София Здравко Здравков вижда решение на проблема с трафика в строителството на бъдещия бул. "Копенхаген". Той е продължение на бул "Андрей Ляпчев", след метростанцията в "Младост 3" в посока транспортния възел на бул. "Цариградско шосе".

Работата по "Копенхаген" обаче вероятно ще отнеме време, тъй като за трасето му са необходими 67 дка земя, от които 38 дка са частни, а 10 дка са с неустановена собственост. От комисията по транспорт и туризъм са поискали от главния архитект на София и от кмета на район "Младост" допълнителен анализ за статута на имотите и приблизителна оценка за необходимия бюджет за изкупуването им. Именно това е причината за отлагането на разглеждането в Столичния общински съвет.

Максималната височина в Grand Kanyon ще бъде 75 м

[Garanti Koza]


Разрешение под условие

Комисията по архитектура, през която проектът мина първо, реши да пусне исканите промени в плана за регулация, но под условие. Предвижда се във визата за проектиране изрично да бъде написано, че разрешение за строеж ще се издаде едва след като бъде изградена прилежащата инфраструктура. Неясен остана въпросът коя точно инфраструктура се има предвид.

От Garanti Koza беше поискано да изгради кръстовище в района, необходимо, за да се улесни движението. Става дума за кръстовището между ул. "Бъднина", бул. "Андрей Ляпчев" и бул. "Сахаров". "Имаме намерение да помагаме за изграждането му, но разчитаме и общината да съдейства за законовите процедури на проекта, свързани с регулацията", каза представител на инвеститора, който присъстваше на заседанието. Той съобщи, че вече са изкупили около 4 хил. кв. м частни терени в района на проекта, които са дарили на общината. Поели са и ангажимент да изградят улица. Напомни също, че българската държава е обявила проекта за приоритетен, а досега те нищо не са искали от нея.

Общинският съветник Иво Божков настояваше "прилежащата инфраструктура" да включва и бул. "Копенхаген", за да се наложи принципът, че общината дава разрешителни при вече изградени улици. И.д. кметът на "Младост" инж. Румен Русев предлагаше тя да се свежда до допълнителното кръстовище в близост.

Участъкът от "Околовръстното" ще се финансира от републиканския бюджет, а за бул. "Копенхаген" ще плаща общинският.

Така изглеждаше теренът на мултифункционалния комплекс Grand Canyon с инвеститор Garanti Koza през 2015 г. Планираните високи сгради все още ги няма

Фотограф: Цветелина Белутова