Капитал
Обратно към статията

Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

От Капитал
14 юни 2019

Финанси
Инвестирането е игра

Малко традиционни сектори са се променили толкова по време на дигиталната трансформация, колкото инвестиционния – и малко са го направили толкова тихомълком. Нужда от подобрения обаче винаги има и амстердамският стартъп Bux, който разработва едноименното приложение, работи именно в тази посока. Целта на компанията е да направи инвестирането по-масово, като го превърне малко или много в игра. По-късно през годината фирмата трябва да пусне новия си продукт STOCKS, който ще бъде с нулева комисиона при инвестиции. Приложението ще е по-различно от първия продукт на стартъпа, BUX, който е с почти гейминг интерфейс и генерира приходи на продажба. Наскоро фирмата набра допълнителен капитал 12.5 млн. долара от фондовете Velocity Capital и Holtzbrinck Ventures, както и дългово финансиране от Kreos Capital. Общо фирмата е набрала 35 млн. долара за петте години, в които съществува.
Маркетинг
Прозрачни реклами

Измерването на реалната ефективност на рекламите е отдавна познат проблем в индустрията. През 2012 г. в Берлин се заражда идеята за компания, която да реши именно него. Тя се казва Adjust и нейната цел според изпълнителния директор Кристиян Хеншел е "да направи маркетинга по-прост, по-умен и по-сигурен", като предоставя различни инструменти за измерване на рекламите, както и против измами. Последно Adjust набра капитал 15 млн. долара преди четири години, като оттогава не беше търсила външно финансиране, и то не заради липса на интерес. Сега Adjust обяви внушителна инвестиция - 227 млн. долара, с които да промени изцяло мащаба на бизнеса си. Част от парите вече са използвани за финансиране на сделката по придобиването на друг стартъп, Unbotify, чиято цел е да засича ботовете в мрежата. Новият рунд автоматично прави Adjust един от най-добре финансираните европейски стартъпи, въпреки че фирмата не споделя каква е актуалната пазарна оценка. Продуктите на Adjust се използват в над 25 хил. мобилни приложения, собственост на фирми като Zynga, Pinterest, Procter & Gamble.
Образование
По-информирано здравеопазване

Osmosis е компания, която прави образователни видеоматериали на тема здравеопазване. В момента тя има 500 хил. регистрирани потребители и над 1 млн. абонати в YouTube, като е част от по-голямата вълна образователни платформи, която се появи през последните години в онлайн пространството. Неотдавна фирмата събра нов рунд на финансиране от 4 млн. долара, воден от Felicis Ventures. В него влизат още няколко фонда, които вече са инвестирали в стартъпа. Айдън Сенкут, основател и управляваш директор във Felicis Ventures, коментира, че Osmosis променя начина, по който хората гледат на образованието в сферата на здравеопазването, като търси решение на настоящата глобална криза, в която има липса на милиони професионалисти в здравния сектор. Това е и една от причините Felicis да инвестира в Osmosis – компанията се позовава на статистика, според която ще има недостиг от 35 млн. професионалисти в здравеопазването до 2030 г.