Капитал
Обратно към статията

Volkswagen предпочете Турция пред България, но преговорите продължават

До август ще се прави преглед на правната среда и демокрацията, но има голям шанс заводът за 1.5 млрд. евро да отиде в Измир

От Огнян Георгиев
12 юли 2019

Германският автомобилен концерн Volkswagen е взел решение къде да разположи новия си завод за 1.5 млрд. евро и това е Турция. Решението е било взето след дълго заседание на борда в четвъртък срещу петък. Това твърдят две германски издания - Automobilwoche и Handelsblatt, като информацията беше потвърдена и от един източник на "Капитал"

"Все още не е решено къде ще бъде построен новият завод на Volkswagen. Плановете са конкретизирани, но не и финализирани", казва обаче говорител на концерна в публикация на "Дойче веле" със заглавие: "България остава в играта: още няма окончателно решение"

Друг източник на "Капитал", близък до преговорния процес, потвърди, че окончателно решение няма и че най-вероятно Турция е "предпочетен", но не и "окончателно избран" кандидат. Според него, шансовете на България са по-малки, но все още ги има. "Състезанието просто минава в друга фаза, но ние все още сме в играта", твърди източникът на "Капитал". "Все още можем да си откраднем ябълката обратно", казва той.

Според германските медии решението е било предложено лично от ръководителя на концерна Херберт Дийс и то не е окончателно, като ще бъде финализирано през август. Дотогава Volkswagen ще прави преглед на правната ситуация в Турция, както и на състоянието на демокрацията в страната. Това обаче изглежда по-скоро като претекст, с който да бъде отговорено на евентуални критики за инвестиция в страна с авторитарно управление. Надали след месечен преглед на ситуацията с човешките права в Турция автогигантът ще реши, че инвестиция там е неподходяща.

Ако решението бъде потвърдено през следващите месеци, ще означава нов огромен завод за Измир, където ще бъдат разположени мощности на цялата германска група за производство на автомобили под няколко от нейните марки. Инвестицията ще създаде 5 хил. работни места в самия завод и още доста такива в поддоставчици.

Тихият гигант

Турция дълго време беше тиха в битката за новата инвестиция, продължила над година. В последните няколко месеца обаче съседната държава се включи в нея с всички възможни лостове на свое разположение. Те включват освен солидно финансово предимство, което възлиза според Handelsblatt на няколкостотин милиона евро над българската оферта (под формата на инфраструктура, земя и кеш), също и дългогодишни политически и търговски контакти.

Няколко източника твърдяха, че лично бившият канцлер и премиер на Долна Саксония, която е вторият по големина акционер в групата, Герхард Шрьодер е лобирал за турската оферта. Настоящият премиер и член на борда на VW Щефан Вейл преди седмици обяви, че "приятелите на демокрацията в Турция искат от нас да не се отказваме от страната".

Не е без значение и фактът, че заводът в Измир ще е в зона с други заводи, както и в страна с дълги традиции в автопроизводството. Самият турски вътрешен пазар е несравнимо по-голям от българския със 120 хил. продадени автомобила само под марките на VW миналата година.

Един от признаците, че Турция излиза напред в състезанието, беше промененият профил на завода - от завод под управлението на Skoda се премина към т.нар. multi-brand тип
, в който вероятно да се правят Volkswagen Passat и Skoda Superb.

Именно по тази причина преговорите и планирането на новия завод този месец бяха прехвърлени към групата майка Volkswagen, след като първоначално за инвестицията трябваше да отговаря Skoda.

И един малък важен приятел

Другата важна тежест в решението е дошла от Близкия изток. Според
Automobilwoche Катар е натиснал в полза на турската кандидатура. Фондът на емирството държи 17% от акциите на групата от Волфсбург. "Капитал" научи, че още преди месеци България е потърсила контакт с Катар във връзка с инвестицията, но емирството е било уклончиво за категорична подкрепа.

Катар е близък партньор с Турция и зависи силно от позицията на Анкара в битката му за влияние със Саудитска Арабия. Трудно е да си представим, че Доха би решила да натисне за конкурент на Турция при такава голяма инвестиция, което би било прието от Реджеп Таийп Ердоган като обръщане на гръб.

Не е без значение и че след години на опити българската държава заряза почти изцяло бизнес отношенията си с Катар. В момента между двете държави не тече почти никакъв сериозен бизнес диалог и не вървят големи проекти, а София видимо се преориентира към Саудитска Арабия в последните две години.

По всяка вероятност сега инвестиционният екип в България, който се занимаваше с привличането на Volkswagen, ще започне да предлага двете одобрени локации - "Кремиковци" и зона "Раковски", на други автопроизводители.

Усилията на България да привлече големия производител на автомобили този път не бяха достатъчни

[Reuters]