Капитал
Обратно към статията

Apple залага на услуги и iPhone

За пръв път от години компанията не вдигна цените на смартфоните си

От Йоан Запрянов
11 септември 2019

Известната предимно като производител на смартфони Apple показа новото си портфолио на годишното си събитие през септември. Този път обаче Apple изненада и освен традиционното представяне на новите iPhone модели компанията заложи и на услугите си. Голямата цел, изглежда, е Apple да разчита не на един, а на три основни източника на приходи: хардуер, софтуер и услуги.

Освен iPhone, iPad и нов Apple Watch часовник изпълнителният директор на компанията Тим Кук представи и нова стрийминг и гейминг услуга, както и затвърди желанието на фирмата за по-силно участие на пазара на стрийминг услуги. В момента компанията има над 420 млн. потребители на своите услуги, а в САЩ Apple Music вече е задминала Spotify по брой платени абонати.

Магазините за приложения, музикалния и видеострийминг, съхранението в облака и Apple Pay са в голяма степен свързани с устройствата на Apple. ТВ услугата Apple TV + се определя като стъпка в правилната посока, а с такса от 4.99 евро на месец услугата за стрийминг е добра оферта поради все още ограниченото съдържание.

Нищо ново на iPhone фронта

Новите смартфони не се отличават особено от миналогодишните модели на компанията, които от своя страна не се отличаваха от тези от 2017 г. Разлика може да бъде открита предимно в по-добри процесори и камери, но по всичко личеше, че на тазгодишното издание на вече превърналия се в технологичен фестивал в Купертино няма да се появи телефон, който да промени тенденциите в стагниращия пазар на смартфони. Една от основните критики към компанията този път беше липсата на 5G телефон, който да работи по стандартите на мрежите от ново поколение.

Изненада идва от цените: Apple прекрачи границата от 1000 долара за смартфон през 2017 г., след което добави още 100 долара към най-ниската цена през 2018 г., но сега iPhone 11, iPhone 11 Pro и iPhone 11 Pro Max ще бъдат на същите или дори по-ниски начални цени, отколкото предшествениците им. Това обаче не ги прави особено евтини. В България например последните модели iPhone в различните им вариации се търгуваха в свободната мрежа за между 2200 и 3500 лв., като вероятно цените ще бъдат същите и тази.

"За конкурентите единствената голяма печалба идва от продажбата на хардуер", коментира Бен Уд от CCS Insight. "Apple вече правят пари от потребителите си дори да имат iPhone от три или четири години, чрез услугите си като iCloud, Apple Arcade или Apple TV. Това е уникална позиция на пазара."

Новата стратегия на Apple изглежда точно така: не насочена към очаквания всяка година потребителите на фирмата да си купуват новите модели iPhone, а те да бъдат клиенти на цялото портфолио от продукти, без значение с колко стар модел iPhone или iPad. Другата цел на по-ниските
цени е, че според изчисленията на някои анализатори като Wedbush една трета от сегашните собственици на iPhone, наброяващи над 1 млрд. души по света, ще сменят телефона си през следващите 12 месеца.

[Reuters]