Капитал
Обратно към статията

Гарата в Стара Загора ще се ремонтира от обединение на "Парсек груп" и "Бигла 3"

Въпреки че накрая е останал само един участник, цената е паднала с 1.5 млн. лв. под прогнозната

От Мила Чернева
26 октомври 2019

Националната компания "Железопътна инфраструктура" избра в петък обединение ДЗЗД "Европейска гара - Стара Загора" за изпълнител на обществената поръчка за реконструкцията на жп гарата в Стара Загора. В него влизат четири компании: "Парсек груп", "Престиж бизнес - 93", "Бигла - III" и архитектурното студио "АТМ".

Офертата на избрания изпълнител за проектирането и ремонта на старозагорската гара е 11.67 млн. лв. при прогнозна 13.1 млн. лв. с ДДС. Финансирането е по оперативна програма "Транспорт", като тази поръчка е част от проект за модернизация на шест гари в направлението София - Бургас. Това са гарите в Карнобат, Казичене, Подуяне, Нова Загора и Искър, като някои от ремонтите вече започнаха.

Кои са победителите

Обединението "Европейска гара - Стара Загора" се състои от четири сравнително малки компании от строителния бранш. Заедно те са събрали достатъчно опит и референции, за да покрият изискванията за изпълнение на проекта.

Водещият партньор
е "Парсек груп" на Бончо Бонев. Фирмата има 9.3 млн. лв. приходи за 2018г., основно от обществени поръчки. "Сега предстои да подпишем договор за ремонт на Съдебната палата в София с възложител Върховния касационен съд на стойност около 2 млн. лв. Освен това ще работим по спортна зала в Лом, обновяване на сградата на Министерство на външните работи, както и по канализация в с. Драгичево в обединение с "Каро Трейдинг" и ремонт на художествената галерия в Силистра", обясни пред "Капитал" Бончев.

Собственик на третата компания в обединението, "Бигла 3" , е Красимир Шалев. Тя се занимава основно с жилищно строителство, като е изпълнявала и поръчки за саниране по Националната програма за енергийна ефективност. Работили са и по проекта на Ръководство "Въздушно движение" за реконструкция на въздушна кула на летището в Бургас. Приходите ѝ за 2018-а са 11.6 млн. лв.

Благоевградската фирма "Престиж бизнес - 93" е собственост на Любен Янев и Георги Шапков и има оборот от 7.1 млн. лв. за 2018г. Тя има различни сфери на дейност,като строителството е малка част, но тук ще се включи с доставка на материали. "Те
поеха ангажимент да доставят материалите за окачена фасада", уточнява Бончо Бонев.

"АТМ" пък е проектантско студио с основател и управител арх. Ивайло Мишев. Техни са проектите на фонтаните пред Народния театър "Иван Вазов" и в Южния парк, летищата в Бургас и Варна, спортна зала в Нова Загора и др.

Двоен стандарт на НКЖИ

Интересното е, че от състезанието са отстранени големите компании, които са традиционни победители в подобни обществени поръчки. Става въпрос за обединения, в които участват "ВДХ" (бившето "Водстрой 98") и "Трейс груп холд", а и "Строително-предприемачески холдинг". Те не са били допуснати до отварянето на ценовите оферти поради документални пропуски. Въпреки липсата на конкуренцията обаче победителят е спечелил с цена, по-ниска с над 10% от прогнозната стойност.

Интересно е, че НКЖИ е действала по точно обратния начин в търга за ремонт на гарата в Нова Загора. Там отново кандидатства обединение на "Трейс" и е единствен участник. Възложителят отваря ценовата им оферта, но след това прекратява поръчката, защото липсвала конкуренция и състезателност в процедурата.

Проектът

Сградата на гарата в Стара Загора е проектирана през 70-те години и оттогава не е извършван основен ремонт. Сега предстои съществуващата инфраструктура да бъде модернизирана, като ще се подобри организацията на обслужване и ще бъдат създадени необходимите удобства и комфорт за пътниците, посочват от НКЖИ. Също така ще бъдат въведени мерки за енергийна ефективност, ще се подменят всички инсталации, стенни, подови и таванни покрития, нови фасади и ще бъде изградена нова климатизация. Гарата ще разполага с четири асансьора, за да бъде осигурен достъп до всички нива на хора с намалена подвижност.

Реконструкцията трябва да бъде завършена през 2021г.

Гарата в Стара Загора не е ремонтирана от 70-те години, когато е построена

Фотограф: Надежда Чипева