Капитал
Обратно към статията

Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

От Тамара Вълчева
29 ноември 2019

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България.
К-pop вдъхновява децата да танцуват, да разширяват мирогледа си и да учат езици.
Тази индустрия за милиарди има и тъмна страна.
Слънчев следобед е. Голяма група корейци на едно от най-туристическите места в София са заели позиции и снимат не джамията, Халите или купола на "Св. Неделя", а танцуващите пред ЦУМ момичета и момчета. От безжичните колонки звучи корейска музика, на чийто фон децата демонстрират перфектно заучена хореография по клиповете на любимите си К-поп групи. Изглежда, че и самите корейци са силно изненадани – едва ли са очаквали, че след като прелетят над 8000 км, за да се запознаят с далечната за тях българска култура, ще попаднат на фенове, отдадени именно на тяхната родна култура.

Когато става въпрос за K-pop (съкращението е за корейски поп), Корея не е нито южна, нито северна, тя се е превърнала в синоним на музика и танци за милиони почитатели от цял свят и България въобще не прави изключение.

Тази година най-известната в момента K-pop група BTS имаше участие на церемонията по връчването на "Грами" и сама получи отличия от Billboard в САЩ. В Щатите албумът им Love Yourself: Tear стигна до номер едно през 2018 г., техни клипове в Youtube имат по 120 милиона гледания. Всичко започва преди почти тридесет години, когато скучната музикална сцена в Южна Корея е наводнена от еднотипна музика, наподобяваща нашата естрада – текстове на патриотична тематика и нищо общо с модерния западен свят. В такъв момент през 1992 г. се появява напълно революционната за Сеул група Seo Taiji and Boys, които смесват различно звучене: хип-хоп, алтернaтивен рок, R&B и дори фънк. След като се задържат 17 седмици на първо място в класациите, вече е ясно, че младите в Корея имат нужда от адекватна на времето музика. Въпреки че след време групата се разпада, Seo Taiji and Boys вдъхновяват цяла нова вълна музиканти, които постепенно прерастват в днешното явление K-pop.

Днешните K-pop групи се различават много от вдъхновителите си Seo Taiji and Boys – музиката е много по-лесно смилаема и клоняща към масовия поп. По време на икономическата криза в Южна Корея през 1997 г. държавата и музикални продуценти като Ли Су Ман виждат възможност да печелят от корейската култура, като я "изнасят" по света. Един процент от държавния бюджет на Южна Корея се отделя за финансиране на културни проекти. От този факт се възползват три продуцентски компании. Те създават метода за сформиране на K-pop групите, който е видимо успешен и се използва до ден днешен.


Групата Joys!x

Автор: Цветелина Белутова



Много наподобяващи момчешките или момичешки банди на Запад от 90-те, повечето нови музикални групи в Корея се сформират със сериозен кастинг. Сред стотици тийнейджъри се избират най-подходящите, често пет момчета или момичета. Интересното е, че те са подбрани драматургично, всеки влиза в някакъв образ - "рапърът", "танцьорът", "най-малкият".

Новосъздадените групи минават през дълго обучение – осем-деветчасови танцови репетиции със сложна хореография и музикални уроци, за да се превърнат в професионален маркетинг продукт и идоли от ранга на BTS, по които припадат тийнейджъри във всяка точка на планетата. Младите изпълнители или дебютиралите наскоро се наричат "хубе" и трябва да се обръщат към утвърдените със "сънбе" и "инса", което е традиционен дълбок поклон. Ако това правило не се спазва, се стига до скандали и критики от страна на индустрията и феновете. (Дори самите фенове имат своята роля и название – те са "армията".)

Популярността на K-pop по в Европа, САЩ и другите азиатски държави е символ на глобализацията на музиката, а улица Hongdae в Сеул се превръща в невероятна туристическа атракция, където хора от цял свят се стичат да видят уличните музиканти, които танцуват, имитирайки идолите си. За разлика от японския първообраз – J-pop, който е много капсулиран и създаван само за японската сцена, корейският поп е с много западни елементи, дори имената на бандите са абревиатури или така измислени, че да са лесни за произнасяне на английски език. Формулата за правене на хитове и известни групи е толкова успешна, че дори екзотичният корейски не може да стресне феновете. Въпреки това броят на желаещите да учат корейски по света рязко скача.

Школата по корейски на Jaeguk Lee и Виктория Дурчева

Автор: Цветелина Белутова



Виктория Дурчева, на 14 години, от София решава да учи корейски, за да разбира по-добре любимите си K-pop изпълнители. Музиката я вълнува – "бих я определила като музика, която си има всичко, включително и текстове с по-задълбочен смисъл", казва Виктория, която ходи на уроци и по пеене. "Само в момента преподаваме корейски на над петдесет души, повечето от, които са започнали да учат сложния език със същата мотивация като Вики", споделя собственикът на школата Jaeguk Lee, който е от Корея. Всички интервюирани са на мнение, че K-pop речникът, който излезе на български език в началото на тази година (изд. Locus), е много далеч от реалния закодиран език или жаргон, на който запалените фенове общуват помежду си. Виктория и още шест други момичета танцуват в тяхна собствена група Joys!x – научават хореографията от клиповете на любимите си парчета. Групата им е разнообразна – всички са от различни училища, на възраст от 12 до 14 години, имат си и участничка от Гърция.

Марта Иванова

Автор: Цветелина Белутова



Освен редовни тренировки, учене на корейски, посещение на Корея цялата култура около K-pop включва и гледане на корейски сериали. Вдъхновена от позитивните послания на К-pop изпълнителите, Виктория не може да спре да говори за тях - "BTS са навсякъде с мен – телефонът ми е с тяхна снимка, слушам ги по цял ден". Така тя вдъхновява и братовчедка си Марта Иванова. Също като нея, тя е потопена в корейска музика, танци и сериали – "Корейците много повече ми харесват от американските изпълнители, защото танцуват, не са като Ариана Гранде, която слушах преди", казва Марта. Съвсем логично тя избира най-подходящото място, където да отпразнува рождения си ден – корейския ресторант Cup&Roll до НДК . "Освен корейска храна там има и магазин с тематични тениски, плакати, тетрадки, стикери и всякакви други интересни аксесоари", информира Марта, на която й предстои кандидатстване след 7 клас. Най-голямото й желание е да влезе в 18-о СОУ, защото там се изучава корейски. Докато разговаряме, Марта ми показва приложението на телефона, чрез което гледа безплатно сериалите със субтитри. В тези сериали често главните актьори са самите изпълнители от групите. Другият ключ към славата на "идолите" са Instagram профилите им, от които K-pop изпълнителите споделят подробности от всекидневието си – "знам всичко за тях, усещането е, че сме стари приятели".

Точно това усещане за достъпност и близост печели фенове на K-pop-a по цял свят. И се превръща в печалба - освен милиардите от мърчъндайз, групите или по-скоро техните продуценти, печелят и от гъвкавия ценоразпис на преживявания, предвидени за "армията". Примерно по време на турне билетът за концерт е двойно по-скъп, ако фенът иска селфи с изпълнителите. Предлага се и междинен вариант с техен автограф, има и екстра като докосване по ръката. Феновете обикновено са готови да платят най-високата цена само и само да са близо до техните кумири.

Марти, Меги и Катерина от Wings

Автор: Цветелина Белутова



K-pop текстовете не са цинични или мрачни, напротив. Посланията са в посока "обичай себе си, бъди какъвто си", а стилът е пъстър, алтернативен и подчертано унисекс. Много често момичетата са с къси цветни коси, момчетата са гримирани. С къса, боядисана в цвят праскова коса е и 16-годишната Марти, която редовно репетира пред ЦУМ с нейната група Wings от още пет момичета. "Постоянно ми подвикват по улиците заради прическата или по-спортните дрехи", споделя Марти. Оказва се, че всичко по-различно от черното и обикновеното не просто дразни непознати хора по улиците или нейни съученици, които слушат чалга, но може да бъде и опасно. "Преди репетирахме пред НДК, но там се събираха футболните агитки, които ни обиждаха за това, че слушаме корейска музика, или за начина, по който се обличаме, имаше даже побоища и ни изгониха от там", разказва Марти.

Модата е сериозен елемент от цялата K-pop субкултура - през 2012 г. корейските идоли организират модно шоу в Япония и изненадващо дори за тях на събитието се явяват над 33 000 техни фенове японци. Но в други азиатски страни това се превръща в проблем – в Тайланд, където двете най-разпространени религии са будизъм и ислям, властите не са доволни от облеклото на тийнейджърите, опитват се да ги контролират заради неподходящия според тях K-pop стил на обличане. Тайландски фенове започват да използват продукти за изрусяване, за да изглеждат като идолите си. Това, което дипломацията не можа да постигне, поп културата постига с един удар – въпреки че правителството в Северна Корея регулира музиката и модата – K-pop навлиза със замах и севернокорейците започват да се обличат по начин, забранен в страната - високи токове, потници и аксесоари.

На фона на техния бунт късата ярка коса на Марти би трябвало да е съвсем безобидна, но за съжаление това не е така - видът й не понася на много българи. Марти споделя, че не се впечатлява и неодобрителните погледи не я спират да идва за репетиции в центъра на София. Тя и другите момичета от групата й, с които репетира днес - Меги (19 г.) и Катерина (14 г.), използват витрините на ЦУМ като огледала, за да следят дали движенията им са правилни. Най-често използват хореографията на момчешки банди като Stray Kids и OneUs – "тя е по-сложна и интересна, енергична, с резки движения. Който търси по-голямо предизвикателство, танцува именно с движенията от мъжките танци", обяснява Катерина. Днес с тях танцува и Любослав Тлаченски, който е на 19 г. и от години е запален по корейската музика, но не го приемат в група, защото е твърде висок и би нарушил хармонията, към която толкова много се стреми този стил. "Няма значение - аз танцувам сам и така се явявам и на състезанията: сам срещу група от седем примерно" казва Любослав. Има и смесени групи от момчета и момичета като Cypher, които също тренират пред ЦУМ - "за първи път се състезавахме 2017 г., като респективно не сме изпускали да участваме от тогава на състезанието ChangFе и спечелихме два пъти, 2017 и 2019." Те в момента репетират два пъти седмично: всяка събота и неделя".

Wings също репетират усилено всеки ден, защото им предстои участие в благотворителен концерт, а лятото - в голямото състезание K-pop World Festival. Регионалният кръг за България се организира традиционно от посолството на Република Корея у нас. Категориите са две (за песен и танц) и победителите получават шанса да се представят на международен конкурс, където ще бъдат избрани най-талантливите 12 групи от цял свят. Те ще могат да пътуват до Корея и да пеят и танцуват на една сцена с техните K-pop идоли.

През 2018 г. българската група Toxic, съставена само от момчета, участват в конкурса в Корея. "Беше невероятно изживяване – в продължение на две седмици тренирахме като корейските звезди, гримираха ни като тях и излязохме на стадион за тридесет и пет хиляди души", разказва Светлин Вълков. Точно когато те са в Сеул, минава тайфун и публиката не е допусната до стадиона от съображения за безопасност. "Ние обаче излязохме на сцената с другите дванадесет групи от различни краища на света и танцувахме в проливния дъжд и светкавици." Това, което прави най-силно впечатление на Светлин, е колко отворени са корейците към различните култури. "Българите са много по-тесногръди и мразят всичко различно, което не познават. В Корея на никого не му прави впечатление как си се облякъл, касиерът в магазина е с коса наполовина черна, наполовина розова." Той сам споделя как е променил собствените си разбирания за трите години, през които живее денонощно с К-pop културата. "Първата ми реакция, като гледах клип на BTS преди три години, беше: какви са тези момчета, изглеждащи като жени, дори помня, че използвах думата "джендър", която днес масово обозначава всичко, което не е в стереотипа ни. Музиката също не ми хареса, но след това забелязах едно движение от хореографията им, което много ме впечатли", спомня си 19-годишният Светлин. След като гледа безброй пъти клипа заради танца, започва да харесва и музиката, задълбочава се в културата и след много репетиции се озовава в Корея като част от групата Toxic. Днес, докато разговаряме, е с червени кичури, обеци и не го е страх да експериментира с външния си вид.

Светлин Вълков от Toxic

Автор: Цветелина Белутова



По време на престоя в Корея Светлин разбира на какво са подложени изпълнителите – изтощителни тренировки в продължение на часове, докато не постигнат перфектното движение. Той споделя, че това му харесва, но същевременно съзнава, че огромните изисквания към K-pop изпълнителите от страна на многомилионната индустрия са причината някои от изпълнителите да страдат от депресия. Проблемът с очакванията и натиска е още по-сериозен заради крехката, почти детска възраст, на която много от изпълнителите влизат в индустрията – някои от тях още на десет години. След нечовешки тренировки някои от тези десетгодишни деца на 16 г. вече са звезди и след това животът им е изцяло в ръцете на продуцентите заради заробващите договори, които подписват. В тях дори има клаузи, които може да ги задължат да си направят пластична операция. След няколко журналистически разследвания по темата и след като през 2009 г. момчетата от групата TVXQ осъждат своите продуценти от SM Entertainment, договорите са намалени от тринадесет на седем години и вече са под строгия контрол на държавна комисия. Въпреки това вредата, която са нанесли на множество изпълнители в крехка за тях възраст, тепърва става публично известна – през октомври беше съобщено за самоубийството на една от най-обичните певици в Корея, известна като Sulli. Тя беше част от много успешната група f(x), а обучението и в SM Entertainment е започнало още когато е била на 11 г. Впоследствие напуска групата на върха на славата им през 2014 г.

Sulli продължава кариерата си като актриса, води собствено шоу и печели сърцата на публиката заради искреността и непосредствеността си. Заема твърда позиция по важни въпроси, тя е феминистка в едно все още доста консервативно общество, каквото е корейското. Споделя, че не може момиче на двадесет години да бъде ограничавано как да се облича или за какво да говори - все рестрикции, които присъстват в договорите на K-pop изпълнителите. Новината за смъртта на 25-годишната Sulli разстрои много от почитателите й по цял свят. "Тя беше в една от най-любимите ми групи. За съжаление не е първата подобна случка. Много "айдъли" преживяват подобни неща заради голямото натоварване", смята Марти. При момчетата има и още един фактор - кариерата им почти умира на около тридесет години, защото всички минават задължителна казарма в Корея, която трябва да са изкарали до тази възраст. След като се уволнят след двегодишна служба, вече не са актуални. Цялата атмосфера около изпращането на изпълнителите в казарма и драмата с припадащите фенове наподобява на сцена от филма "Коса".

Светлин Вълков знае за всички тези тъмни страни на цялата K-pop индустрия и въпреки това е твърдо решен да следва хореография в корейски университет. Докато се подготвя за изпитите там, работи в корейския ресторант Cup&Roll и усилено репетира с Toxic, които вече са нараснали на девет души.

Въпреки че K-pop индустрията може да се окаже заплаха за самите изпълнители, тя има доста положителни ефекти за феновете им – стимулира ги да танцуват, да се интересуват, да учат езици. А редом с позитивните текстове в момента BTS и други корейски групи се опитват да са добър пример за своите фенове – през 2018 г. те подемат кампания Love Myself и събират над един милион дарения за UNICEF, каузата им е прекратяване на насилието над деца и младежи. Вдъхновена от техния активизъм, Виктория Дурчева е подготвила проект за видео "Чуй ме сега", в което иска да включи нейни връстници, родители и една K-pop звезда, надява се на някой от BTS. "Надявам се да направя с тях FaceTime интервю и с видеото да накарам повече млади хора да повярват в себе си – такива, каквито са, без да се опитват да се нагаждат към очаквания или моди."
Следващото голямо K-pop събитие е на 29 ноември - концерт на групата MONT е от най-новите изгряващи звезди Те дебютират със сингъла си Will you be my girlfriend. Световното им турне, на което предстаавят албума си Going Up минава през Азия, САЩ, Европа, а сега са и в Българи. Групата е създадена от трима изпълнители Narachan, Bitsaeon, Roda. Концертът е в клуб Music Jam от 18 ч. - Mont

Групата Joys!x

Автор: Цветелина Белутова [Капитал]