Етажна собственост- въпроси и отговори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Етажна собственост- въпроси и отговори

PLHome

Етажна собственост- въпроси и отговори

7220 прочитания

PLHome

© PLHome


Професионалното управление на етажната собственост става все по-актуална тема у нас и поражда доста въпроси сред обитателите на сградите. Експертите от PLHome&Office обобщиха за читателите на "Капитал" най-често задаваните въпроси и решенията, които успешно използват в практиката си повече от 12 години.

Помага ли професионалният домоуправител при решаване на спорове между съседи?

PLHome&Office: Междусъседските спорове са нещо нормално в нашето ежедневие. Професионалният домоуправител играе ролята на буфер между живущите в една сграда и помага да не се стига до конфликти. В нашата практика имаме подобни случаи, но чрез активен диалог, посредничество, законова обосновка и спазване на Правилника за вътрешния ред се намира правилният и адекватен начин на комуникация между съседите. Именно в умелото избягване или туширане на конфликтите сред членовете на етажната собственост личи професионализмът на домоуправителя.

Вярно ли е, че можем да изгоним съсед, който системно нарушава правилата в сградата и пречи на останалите обитатели?

PLHome&Office: Да, вярно е. Законът за собствеността дава това право на етажната собственост в подобни случаи (чл. 45), а в Закона за управление на етажната собственост подробно е описано при какви условия и с какъв кворум от гласували собственици може да се приеме такова решение (чл. 17, ал. 2, т. 2).

Може ли професионалният домоуправител да бъде ангажиран и с управление на имотите в сградата, които се дават под наем – общуване с наемателите, събиране на наем, плащане на сметки, ремонти и т.н.?

PLHome&Office: Да, може. Тъй като тази услуга не касае всички останали собственици в етажната собственост, отношенията между собственика на имота и професионалния домоуправител се уреждат с отделен договор за управление и отдаване под наем. Повече информация прочети тук.

Какво образование и професионален опит е необходимо да притежава добрият домоуправител?

PLHome&Office: Професионалният домоуправител съвместява множество функции и следва да е компетентен по всички въпроси, свързани както с етажната собственост, така и с техническа насоченост. Това не означава, че задължително трябва да е инженер. В нашата практика професионалните домоуправители са хора, предимно с висше икономическо образование, които работят с екип от тесни специалисти като например ел. инженери, ВиК инженери, проектанти и др.

Aquarelle
Източник: PLHome

Как може платеният домоуправител да ни помогне за задължителния технически паспорт, с който трябва да се сдобие всяка сграда по Закона за устройство на територията?

PLHome&Office: Професионалният домоуправител може да помогне при събирането на оферти от лицензирани фирми за изготвяне на технически паспорт, да съдейства за набавяне на необходимата документация за сградата (тук е важно да се знае, че с колкото повече налична проектна документация разполагате, цената за изготвяне на технически паспорт намалява на кв.м). Освен това домоуправителят може да организира Общо събрание, да събира вноските от собствениците за технически паспорт, да представлява етажната собственост пред всички държавни и общински институции и редица други услуги, които се договарят при подписване на договор с професионалния домоуправител.

Може ли професионалният домоуправител да бъде нает за отделни дейности: при вадене на технически паспорт на сградата или при ремонт на общите части?

PLHome&Office: Да, може. Всичко е предмет на договаряне между етажната собственост и фирмата, извършваща услугата "Професионален домоуправител".

Има ли изискване за минимален брой на домакинствата в сградата, която търси професионално управление на етажната собственост?

PLHome&Office: Няма такива изисквания по отношение на фирмите изпълнители. Важното е при провеждане на Общо събрание на етажната собственост да има необходимият изискуем кворум за вземане на решение за възлагане на този вид дейност на юридическо или физическо лице.

Как професионалният домоуправител на PLHome&Office се справя със съседи, които не искат да плащат, това Ваш ангажимент ли е, или на съседите?

PLHome&Office: Това е въпрос на договаряне. В повечето случаи ангажиментът по събирането на вноските е на професионалния домоуправител. Некоректните собственици подлежат на санкции съгласно Закона за етажната собственост. В практиката на PLHome&Office имаме няколко случая на съдебни искове за неплатени такси, които са решени от съда в наша полза. За да е успешно справянето с подобни проблеми, е важно при свикване и провеждане на Общо събрание да се спазят всички законови изисквания, за да се улесни съдебната процедура при събиране на неплатените вноски.

Колко процента от съседите трябва да решат да наемат външна фирма, за да се сключи договор? Има ли някакви изисквания?

PLHome&Office: Да, има изисквания, които са регламентирани в Закона за управление на етажната собственост. По решение на Общото събрание с мнозинство повече от 67 на сто идеални части от общите части на етажната собственост може да се сключи договор с физическо или юридическо лице за управление и поддръжка на общите части (чл. 19, ал. 8 от ЗУЕС)

Колко се плаща за почистване на сградата и събиране на таксите? Определена сума на апартамент/офис ли се събира, или по друг начин?

PLHome&Office: Месечните вноски и начинът на събиране и разпределяне на разходите се определя от Общото събрание на етажната собственост. То определя и вида на услугите, които да бъдат извършвани. Общото събрание има право да реши сумите да са изчислени пропорционално на броя на имотите в сградата. Конкретната цена се определя според спецификата на сградата – брой етажи, площи за почистване, честота на почистване, брой апартаменти и др. При запитване от клиент извършваме оглед на място, уточняваме обхвата на услугата, след което за всяко запитване се изготвя индивидуална оферта.

PLHome&Office извършва и развива дейност по управление и поддръжка на недвижима собственост в София, Варна и цялото Българско Черноморие повече от 12 години. Управляваните площи са над 270 000 кв.м, а индивидуалните имоти, които се обслужват – над 1600. Екипът на PLHome се състои от 150 души, висококвалифицирани инженери и специалисти. Индивидуалният подход в обслужването на клиента и отчитане на спецификата на всяка отделна сграда са основа за 12-годишния успешен опит в менажирането и поддръжката на недвижима собственост. PLHome&Office e търговска марка на "Планекс" – водеща българска строително-инвестиционна компания с над 26-годишен опит и множество реализирани проекти.

Viva
Източник: PLHome

Професионалното управление на етажната собственост става все по-актуална тема у нас и поражда доста въпроси сред обитателите на сградите. Експертите от PLHome&Office обобщиха за читателите на "Капитал" най-често задаваните въпроси и решенията, които успешно използват в практиката си повече от 12 години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK