С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 ное 2017, 0:00, 5806 прочитания

"След три години ни се иска да сме лидер на регионално, не само на национално ниво – каквито сме в момента", Лъчезар Петров, изпълнителен директор на "Мундус Сървисиз"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Реклама Тази статия е с рекламно съдържание, предоставено от трета страна и не е обвързана с редакционната политика на медията.
Животът на над 2 600 души всеки ден е свързан с разширяващата се дейност на "Мундус Сървисиз", компания за интегрирани фасилити услуги, която е прецедент на българския пазар на няколко нива.

Тя е създадена в началото на 2016 г. чрез покупка на два от лидерите в сектора – "Вики Kомфорт 2004" и "Фасилити Оптимум България", а от пролетта на тази година компанията приобщи "Ей.Ес.Ес. България". От юни част от "Мундус Сървисиз" е и "ВМ Аутомейшън". Със своите 33 млн. лв. оборот компанията е лидер на национално ниво и демонстрира желание за смели иновативни решения чрез обединението си.

Компанията синтезира мисията си така: "Фокусирайте се върху вашия основен бизнес, ние ще се погрижим за всичко останало." А всичко останало е от почистването и техническата поддръжка на електро- и климатичните инсталации, през системите за видеонаблюдение и контрол, за пожарна и аварийна безопасност, за непрекъсваемо токозахранване, доставка на кафе, вода и консумативи, озеленяването и грижата за зелените площи, строително-ремонтни дейности, до решения за енергийна ефективност.

Илюстрация


Историята дотук

Според изпълнителния директор Лъчезар Петров, "Мундус Сървисиз" е вече в завършена форма, предлага по-комплексни услуги, извършвани от все по-голям инженерен екип.

"След три години ни се иска да сме лидер на регионално, не само на национално ниво – каквито сме в момента, тъй като в нашия бранш следващата компания във фасилити сегмента е с 5 млн. лв. оборот", синтезира целите Лъчезар Петров. Постигането на единна структура и организация е бил основният приоритет през изминалата година. "Единственото, което нямаме в портфолиото, е живата охрана – в тази област работим с подизпълнител и менажираме процеса."

Пазарът за фасилити услуги продължава да е силно фрагментиран, но напредъкът е видим. Екипът все повече се старае да взема пример от компании с подобен профил в Западна Европа. Но има ли добри западни практики, които трудно работят в български контекст? "Колкото и да си прилича бизнесът, начинът на работа и култура се различава според пазарите в отделните страни. Има практики, които не са лесно приложими в България, но не бих казал, че има такива, които не са приложими – и обратно, неща, които работят тук, може би не биха работили в Германия. Всеки един пазар е специфичен."

"Новата структура заработи и оттам насетне има процеси, които се подобряват, позиции, които се запълват. Извървяваме стъпките една по една", казва Илия Йовчев, заместник изпълнителен директор и ангажиран с корпоративната стратегия на "Мундус Сървисиз". "Всяка подобна трансформация оказва ефект върху хората и компанията. За краткото време, за което организирахме всичко, имаме голям напред в унифицирането на културата на компанията. А тя е, че клиентът е винаги на първо място и ако има проблем, ние трябва да можем да го решим. А ако имаш решение, ще можеш и да създадеш проект."

Трансформацията е изпитание за всички. "Например за клиентските координатори, които за две месеца трябваше да навлязат в много и различни типове услуги. Трудно е да промениш целия работен процес, когато той афектира всеки един човек в организацията – от най-високото до най-ниското ниво. Агрегирайки няколко компании, това означава, че и работиш с пъти повече бизнес направления, отколкото си работил до момента."

Илия Йовчев, Заместник Изпълнителен директор Корпоративна стратегия

Илия Йовчев, Заместник Изпълнителен директор Корпоративна стратегия


Обединени срещу сивия сектор

Събирането на сили под шапката на "Мундус Сървисиз" има и друго послание. "В нашия бранш, особено в частта с почистването и строително-монтажни дейности, сивият сектор е огромен проблем", казва Лъчезар Петров. "Когато цените се натискат все по-надолу и работодатели плащат на ръка, пазарът все повече лавира и това е бич за нас като квалифицирана фирма, чиито цени са 20% по-високи от другите. И то не само тези, които предлагаме услуги, но и за ползвателите. Има редица проблеми, в които държавата трябва да се намеси."

Йовчев илюстрира ситуацията с конкретни примери. "Няма как една услуга да струва по-малко от минималната работна заплата на база хората, които трябва да бъдат назначени на определена локация. От сивата икономика страдат всички служители и клиенти в този сектор. Така се възпира развитието му и дори това на производствените компании, тъй като самите те не могат да получат качествени услуги, които да им позволяват да се фокусират върху основния си бизнес. А българските предприятия са също в тежка ситуация по отношение на кадри."

Илюстрация


Старите нови предизвикателства

"Имаме достатъчно партньори, това, което остава проблем, е намирането на качествена специализирана работна ръка – от чистачи до ОВК специалисти", казва Лъчезар Петров. "Всички компании в България страдат от тази липса и разчитат на дългогодишни специалисти. Магистърска степен по фасилити мениджмънт съществува от съвсем малко време, но и след образованието си кадрите не са подготвени за това, което им предстои. Но това, че е трудно, не означава, че намирането на подходящи хора е невъзможно."

Същевременно от финансова гледна точка "Мундус Сървисиз" е най-доброто място за инженер персонал в България. "В момента търсим персонал като за две малки компании", казва Йовчев.

Предлагат и административни услуги – комуникация с държавните институции вместо клиента. "Всички стотици разкарвания до общината или агенции и цялата документация - всичко това го правим ние. Влизаме в удовлетворяване и на тази нужда, тъй като това отнема много време на клиенти, особено на тези с имоти за продажба."

Компанията обслужва обекти и в Сърбия и Македония. Двамата гледат на все повечето ангажименти извън страната като естествено развитие. "Нивото, до което сме стигнали, е над това, което може да се намери и в съседни държави – могат и други пазари да почерпят от опита ни."

Освен по-големия набор от услуги компанията лансира и вътрешни иновации. Вместо работни карти техниците работят с мобилно приложение, а спецификите около всяка оферта могат да бъдат изчислени на ниво офериране според себестойността и локацията.

В партньорство с клиента

За Лъчезар няма съмнение, че клиентската култура е в прогресия. "Не мога да кажа, че клиентите искат да плащат повече, но осъзнато искат една комбинирана услуга. Това е силата на "Мундус Сървисиз" – излизаме насреща и предлагаме всичко, от едно контактно лице, с една фактура. Това е много добро решение за пръснатите структури като телекомите и банките. Не случайно наши клиенти са "Уникредит", Експресбанк, Пощенска банка, "Алианц", ОББ, "Мтел", "Теленор"."

"Подреждането на къщата" е във финалния си процес и те гледат към 2018 г. с увереност. "За близката година идеята е да продължим да предлагаме качествена комплексна услуга. Ние сме отворени и да разберем от какво клиентите имат нужда – искаме техните нужди да ги направим наши услуги. Градим ги на база търсене – например имаме все повече запитвания за изграждане на освежители в климатичните инсталации и почасови шофьори. Екипът ни е изграден от хора с творческо мислене. Договарщянето с клиента не е въпрос на сядане и разбиране с две думи, а дискусия."

Още за "Мундус Сървисиз" на www.mundus.bg
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Реклама" Затваряне
"Проектът ни съчетава всички изисквания за модерна офис сграда" Красимир Георгиев, инвеститор

Красимир Георгиев има зад гърба си сериозен опит в хотелиерството – инвестира и управлява развитието на хотелите "Централ" и "Форум" в София

Последни мъки преди развода

Финалното решение по условията за напускане на ЕС от Великобритания се отлага

Отпускът на раздора

Решение на Съда на ЕС в Люксембург отвори дебат дали трябва да се дава платен годишен отпуск за времето на майчинство

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Колко е важно да бъдеш самотен

Британският писател Иън Макюън за спорните диагнози на настоящето

Албания в Демос версия

Гръцкият фотограф Джон Демос за революционните промени в Албания между 1990-1991 г.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 20.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 20.10.2018 Прочетете