Мисия "Чисти училища"

Кампанията "Хигиена за отличници" на Domestos осигурява професионално почистване и реновиране на тоалетните в българските училища.

Никол Богданова, част от маркетинг екипа на Unilever България, която отговаря пряко за Domestos и други големи брандове на компанията.
Никол Богданова, част от маркетинг екипа на Unilever България, която отговаря пряко за Domestos и други големи брандове на компанията.    ©  Domestos
Никол Богданова, част от маркетинг екипа на Unilever България, която отговаря пряко за Domestos и други големи брандове на компанията.
Никол Богданова, част от маркетинг екипа на Unilever България, която отговаря пряко за Domestos и други големи брандове на компанията.    ©  Domestos

Колко важна е хигиената в училищата – там, където децата растат, учат се и прекарват голяма част от деня си? Без съмнение – много. В това вярва и брандът Domestos, който за трета година инициира кампания, ориентирана към подобряването на хигиенните и санитарни условия в българските училища. Провеждана под мотото "Хигиена за отличници", тя дава възможност на учители и ученици да се включат в каузата. Кампанията има и образователен елемент, с фокус върху изграждането на правилни хигиенни навици от ранна възраст и обвързаността им с нашето здраве.

Над 1400 училища бяха поканени да участват в конкурс, чрез който да спечелят професионално почистване и реновиране на тоалетните в тях. В конкурса са поканени да се включат учителите заедно с техните класове, които да подготвят рисунка или колаж на тема "Как победих микробите вкъщи или в училище". Проектите ще бъдат качвани на специално създадения сайт cleanschool.bg, където ще участват за спечелването на награди за училището и класа. В инициативата могат да се включат ученици от 1-ви до 4-ти клас, като проектите са групови и се кандидатства от името на целия клас.

Победители в конкурса ще бъдат три училища, избрани както следва: два от проектите, събрали най-много гласове от харесванията на сайта www.cleanschool.bg, и един проект, определен от жури, съставено от специалисти в областта на книгоиздаването и детските илюстрации. Трите училища победители ще получат професионално почистване и реновиране на тоалетните в учебните сгради.

Всички училища от челната десетка с най-много събрани гласове от сайта, включително първите три, ще получат продукти от Domestos и Cif, достатъчни за поддържането на чистотата за цяла година. Индивидуален подарък ще има за всяко дете от класовете, участвали в кампанията.

За кампанията разказва Никол Богданова, част от маркетинг екипа на Unilever България, която отговаря пряко за Domestos и други големи брандове на компанията.

Никол Богданова започва професионалния си път още като студент и за осем години покрива основни аспекти на комуникационната сфера, начело с маркетинг, реклама, медии, PR, продажби. За нея маркетингът не е просто работа, а истинско призвание и източник на вдъхновение, начин да се случва положителна промяна. Винаги се е възхищавала на подхода на Unilever за устойчиво развитие чрез брандовете на компанията глобално. Накрая професионалният път я отвежда именно там и сега отговаря за развитието на категории почистващи препарати и храни.

Как решихте да проведете кампанията "Хигиена за отличници"?

Domestos е сред най-големите ни брандове и всяка година се стараем да правим мащабни и локално релевантни активации. Казвам "локално релевантни", защото подобни кампании като "Хигиена за отличници" се случват в цял свят и са част от глобалната мисия на Domestos – да спечели в борбата срещу лошите санитарни условия. Разбира се, в различните държави механизмът, подходът и най-вече отпечатъкът са различни. Има места, на които говорим за градене на условия от нулата.

Защо тя е важна за вас?

От една страна, силно вярваме, че правилните навици започват именно от рано. Децата могат да бъдат ключов двигател на една положителна и важна промяна, свързана не с какво да е, а със здравето.

От друга страна, за нас беше важно да намерим локалния принос към глобалната мисия на бранда. Има смисъл навсякъде да обвързваме хората с толкова достойна и предизвикателна кауза. Достъпни, чисти и безопасни тоалетни. Толкова просто, но много важно.

Темата за добрите санитарни условия и обвързаността им със здравето на хората е ключова за нас. На глобално ниво си партнираме с организации като ООН и UNICEF по най-различни инициативи.

Кампанията се провежда за трета година – какви са изводите ви от предишните две?

Децата прекарват голяма част от времето си в училище и то следва да бъде чисто и уютно за тях. На тази ранна възраст формират и характера си, своите навици и можем да видим как влияем положително дългосрочно. Ръководството, учителите и включително родителите прегръщат идеята всеки път и са основен двигател на кампанията. Така успешно заключихме, че каузата действително е изключително смислена и достойна за подкрепа.

Като механизъм тествахме различни подходи и сега вярваме, че сме открили именно това, което е едновременно и важно за българската среда, и в унисон с глобалната мисия. Имаме много идеи за развитие на кампанията в бъдеще.

Срещнахте ли някакви трудности?

Най-голямото предизвикателство беше да намерим правилния подход към училищата. Ръководството и учителите да разберат за кампанията и най-вече – да повярват в нея и да активират своите ученици.

Срещнахме голяма подкрепа от нашите партньори "Уча.се", "Заедно в час" и "Екопак" и вярвам, че заедно намерихме разнообразни и релевантни начини да приобщим училищата към нашата кауза.

Кой е вашият начин за привличане на вниманието на толкова малки деца? Как ще ги ангажирате?

Кампанията цели да осигури по-чиста среда на учениците, но и да ги образова чрез дейности, съобразени с разбирането и възприятията, характерни за тяхната възраст. Тя включва забавни игри, както и комикс, в който супергероят Капитан Хигиена се бори с микробите.

Голямата промяна тази година дойде с активното участие на Капитан Хигиена. И преди имахме комикса с негово участие, но сега му "вдъхнахме живот" и определено скъсихме връзката с учениците. Капитан Хигиена е забавен, интерактивен и има страхотен подход към децата. Включихме го в събития, час на класа и навсякъде е голяма сензация. Успява да ангажира вниманието на децата, да им предаде важния образователен елемент за спазването на добра хигиена по доста забавен и запомнящ се начин.

По какви критерии ще оценявате колажите и рисунките? Какви трябва да са печелившите такива?

Не бих казала, че имаме предварително зададени критерии – не тръгваме с предубеждение към интерпретациите на децата. Нямаме "критерии за печеливш проект". Задали сме темата достатъчно общо, за да може учениците да развихрят истински своето въображение.

Общо 9 от 10 победители ще са избрани от хората – според гласовете на сайта. Само един печеливш проект ще бъде определен от жури, съставено от специалисти в областта на книгоиздаването и детските илюстрации.

Предвидили сме и индивидуален подарък за всеки ученик от класовете, участвали в конкурса.

Как бихте разбрали, че кампанията ви е успешна?

Донякъде е очевидно, но безспорен факт – колкото повече училища и класове се включат, толкова по-успешна ще е кампанията. Най-голямото удовлетворение идва винаги от признателността на децата, на училищата.

Също така, за нас е важно и повече хора като цяло да научат за самата кауза.

Важен е и мащабът, така че ще се стремим да увеличаваме все повече разпространението на каузата. Обратната връзка на училищата също е изключително ценна и ще ни даде поле за бъдещи подобрения и развитие на кампанията.

Всеки може да влезе на сайта и да гласува за или подкрепи проект на cleanschool.bg

Още от Капитал