В ерата, когато дигиталната икономика позволява на потребителите да пазаруват отвъд пределите на националните граници, а на търговците – все по-лесно да развиват своя бизнес, ползите и добавената стойност от електронните плащания рядко биват напълно осъзнати.
В сравнение с традиционните разплащания, електронните такива създават значителна добавена стойност за търговците, организациите с нестопанска цел, потребителите и финансовите актьори. Разплащанията в брой бързо биват заменяни от безналични плащания, променяйки начина по който потребителите плащат, нещата, които купуват и начините, по които пазаруват.
Съвременният потребител търси бързи и удобни методи на плащане. И ако търговците желаят да продължат да развиват своя бизнес, то те трябва да отговорят на това търсене.
Правителствата също обмислят начини как да ограничат използването на пари в брой в качеството им на платци и на получаващи плащания с цел подобряване на ефективността, увеличаване на размера на формалната икономика и данъчните приходи. В тази връзка, съществуват множество дискусии относно цената за приемането на електронни плащания в сравнение с традиционните методи на разплащане. Да се фокусираме единствено върху цената обаче не би било коректно. Трябва да обърнем внимание на ползите и добавената стойност, които те носят.
Какви са ползите от електронните плащания и как се отнасят те към цената?
За да разгледа в дълбочина този въпрос, Mastercard възложи изготвянето на анализ на тема "Добавената стойност на електронните разплащания за европейските търговци". Изследването анализира данните от девет европейски държави: Италия, Германия, Обединеното кралство, Швеция, Франция, Испания, Холандия, Полша и Чехия. В последствие изследването беше разширено, като обхвана над 30 държави. Анализът се фокусира върху ползите, които електронните плащания носят в сравнение с разходите за тяхното приемане. Резултатите показват, че в световен мащаб добавената им стойност надхвърля значително разходите (добавената стойност е повече от 2 пъти по-голяма от разходите за картови трансакции). Тя е дори по-висока в Европа – 2.5 пъти за трансакции с кредитни карти и 4 пъти за трансакции с дебитни карти.
Добавената стойност за бизнеса се създава посредством комбинацията от няколко фактора: допълнителни и по-големи приходи от продажби към съществуващи и нови клиенти; ефективност на разходите; и по-добро клиентско изживяване и репутация чрез внедряването на иновативни продажби и маркетинг. Електронните плащания предоставят всички тези предимства като:
- Не ограничават покупките на клиента до размера на наличните банкноти в портфейла: осреднено размерът на трансакциите с дебитни и кредитни карти е от два до четири пъти по-голям от размера на трансакциите в брой. В допълнение, търговците, които приемат електронни плащания обикновено регистрират ръст от 10-15% в размера на трансакциите.
- Дават на търговците достъп до клиенти от цял свят и обратното: около 15% от продажбите са от картодържатели, които се намират извън Европа или от Европейски картодържатели, извършващи трансгранични трансакции.
- Позволяват реализирането на продажби, които биха били непрактични и даже невъзможни с пари в брой: Например 10% от 500-те милиарда годишни продажби на кредит в цяла Европа идват от електронната търговия.
Освен ползите, свързани с приходите, търговците получават добавена стойност посредством:
- Бързи и гарантирани трансакции: Електронните платежни продукти предоставят незабавна гаранция за плащането.
- Ефективност на разходите и сигурност: Електронните плащания намаляват необходимостта от отчитане, пазене и съхраняване на пари в брой и ограничават загубите от загубени или откраднати парични средства. Опашките стават по-къси, което води до по-малко загубени продажби.
- Технологични иновации: Tерминалите на самообслужване, мобилните плащания, токенизацията, биометрията, машинното обучение и добавената EMV сигурност на чип картите също осигуряват по-широк достъп, увеличаване на обема на продажбите и намаляване на разходите за търговците на дребно от всякакъв мащаб.
"В световен мащаб добавената стойност от използването на картови разплащания надхвърля значително разходите свързани, с тяхното приемане(добавената стойност е повече от 2 пъти по-голяма от разходите за картови трансакции)" – Питър Дънн, изпълнителен директор на Peter Dunn & Company.
"Едно от най-важните преимущества от използването на платежни карти вместо пари в брой при разплащанията е улеснението и бързината, спокойствието на клиентите да пазаруват свободно и без ограничението на наличните пари в портфейла, и не на последно място много по-голямата сигурност за съхранението на парите. От гледна точка на модерната търговия, ние оценяваме картовите разплащания като средство за увеличаване на клиентската удовлетвореност, намаляване на комплексността на управление на парите и сигурността при съхранението им. Естествено е безкасовите плащания да нарастват в бъдеще, което допълнително ще рефлектира и върху растежа на бизнеса и по-добрата му отчетност и ще допринесе за изсветляване на икономиката." – казва Матиас Вехтер, CFO, МЕТРО Cash & Carry, България
"Електронните плащания предоставят възможността на е-търговците да продават по целия свят, като получават парите си бързо и сигурно, като същевременно предоставят на техните клиенти удобството за плащане по всяко време, от различни устройства и от удобни за тях места, като по този начин подобряват потребителското преживяване и отговарят на очакванията на потребителите." – добавя Жанет Найденова, председател на Българска Е-комерс Асоциация. "Те дават гаранция на потребителите, че ще си получат парите по същия начин в случай на отказ от поръчка – бързо, лесно и регламентирано. И не на последно място е-плащанията дават сигурност на е-търговците, че няма да изпратят поръчката и клиентът да откаже да плати или изобщо да не отиде да си вземе пратката в случай на наложен платеж."
Очевидно е, че електронните плащания носят значителна добавена стойност за търговците на дребно и техните клиенти, като предоставят нетен ръст на продажбите, удобство и преди всичко допълнително ниво на сигурност, които далеч компенсират разходите за тяхното приемане.Индустриите, които използват електронни плащания, са отбелязали значителен ръст през последните няколко години – и този ръст се очаква да се ускори с разширяването на електронната търговия, което от своя страна ще допринесе до увеличаване на обема продажби.
В крайна сметка е важно всички страни да разберат ползите, предоставени от приемането на електронни плащания, за да се създаде среда на правна сигурност и добре функциониращ пазар.
В ерата, когато дигиталната икономика позволява на потребителите да пазаруват отвъд пределите на националните граници, а на търговците – все по-лесно да развиват своя бизнес, ползите и добавената стойност от електронните плащания рядко биват напълно осъзнати.
В сравнение с традиционните разплащания, електронните такива създават значителна добавена стойност за търговците, организациите с нестопанска цел, потребителите и финансовите актьори. Разплащанията в брой бързо биват заменяни от безналични плащания, променяйки начина по който потребителите плащат, нещата, които купуват и начините, по които пазаруват.