Ползите от електронните разплащания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ползите от електронните разплащания

Mastercard

Ползите от електронните разплащания

Предизвикателствата и възможностите пред дигиталната икономика

Mastercard

© Mastercard


В ерата, когато дигиталната икономика позволява на потребителите да пазаруват отвъд пределите на националните граници, а на търговците – все по-лесно да развиват своя бизнес, ползите и добавената стойност от електронните плащания рядко биват напълно осъзнати.

В сравнение с традиционните разплащания, електронните такива създават значителна добавена стойност за търговците, организациите с нестопанска цел, потребителите и финансовите актьори. Разплащанията в брой бързо биват заменяни от безналични плащания, променяйки начина по който потребителите плащат, нещата, които купуват и начините, по които пазаруват.

Съвременният потребител търси бързи и удобни методи на плащане. И ако търговците желаят да продължат да развиват своя бизнес, то те трябва да отговорят на това търсене.

Правителствата също обмислят начини как да ограничат използването на пари в брой в качеството им на платци и на получаващи плащания с цел подобряване на ефективността, увеличаване на размера на формалната икономика и данъчните приходи. В тази връзка, съществуват множество дискусии относно цената за приемането на електронни плащания в сравнение с традиционните методи на разплащане. Да се фокусираме единствено върху цената обаче не би било коректно. Трябва да обърнем внимание на ползите и добавената стойност, които те носят.

Какви са ползите от електронните плащания и как се отнасят те към цената?

За да разгледа в дълбочина този въпрос, Mastercard възложи изготвянето на анализ на тема "Добавената стойност на електронните разплащания за европейските търговци". Изследването анализира данните от девет европейски държави: Италия, Германия, Обединеното кралство, Швеция, Франция, Испания, Холандия, Полша и Чехия. В последствие изследването беше разширено, като обхвана над 30 държави. Анализът се фокусира върху ползите, които електронните плащания носят в сравнение с разходите за тяхното приемане. Резултатите показват, че в световен мащаб добавената им стойност надхвърля значително разходите (добавената стойност е повече от 2 пъти по-голяма от разходите за картови трансакции). Тя е дори по-висока в Европа – 2.5 пъти за трансакции с кредитни карти и 4 пъти за трансакции с дебитни карти.

Добавената стойност за бизнеса се създава посредством комбинацията от няколко фактора: допълнителни и по-големи приходи от продажби към съществуващи и нови клиенти; ефективност на разходите; и по-добро клиентско изживяване и репутация чрез внедряването на иновативни продажби и маркетинг. Електронните плащания предоставят всички тези предимства като:

  • Не ограничават покупките на клиента до размера на наличните банкноти в портфейла: осреднено размерът на трансакциите с дебитни и кредитни карти е от два до четири пъти по-голям от размера на трансакциите в брой. В допълнение, търговците, които приемат електронни плащания обикновено регистрират ръст от 10-15% в размера на трансакциите.
  • Дават на търговците достъп до клиенти от цял свят и обратното: около 15% от продажбите са от картодържатели, които се намират извън Европа или от Европейски картодържатели, извършващи трансгранични трансакции.
  • Позволяват реализирането на продажби, които биха били непрактични и даже невъзможни с пари в брой: Например 10% от 500-те милиарда годишни продажби на кредит в цяла Европа идват от електронната търговия.

Освен ползите, свързани с приходите, търговците получават добавена стойност посредством:

  • Бързи и гарантирани трансакции: Електронните платежни продукти предоставят незабавна гаранция за плащането.
  • Ефективност на разходите и сигурност: Електронните плащания намаляват необходимостта от отчитане, пазене и съхраняване на пари в брой и ограничават загубите от загубени или откраднати парични средства. Опашките стават по-къси, което води до по-малко загубени продажби.
  • Технологични иновации: Tерминалите на самообслужване, мобилните плащания, токенизацията, биометрията, машинното обучение и добавената EMV сигурност на чип картите също осигуряват по-широк достъп, увеличаване на обема на продажбите и намаляване на разходите за търговците на дребно от всякакъв мащаб.

"В световен мащаб добавената стойност от използването на картови разплащания надхвърля значително разходите свързани, с тяхното приемане(добавената стойност е повече от 2 пъти по-голяма от разходите за картови трансакции)" – Питър Дънн, изпълнителен директор на Peter Dunn & Company.

"Едно от най-важните преимущества от използването на платежни карти вместо пари в брой при разплащанията е улеснението и бързината, спокойствието на клиентите да пазаруват свободно и без ограничението на наличните пари в портфейла, и не на последно място много по-голямата сигурност за съхранението на парите. От гледна точка на модерната търговия, ние оценяваме картовите разплащания като средство за увеличаване на клиентската удовлетвореност, намаляване на комплексността на управление на парите и сигурността при съхранението им. Естествено е безкасовите плащания да нарастват в бъдеще, което допълнително ще рефлектира и върху растежа на бизнеса и по-добрата му отчетност и ще допринесе за изсветляване на икономиката." – казва Матиас Вехтер, CFO, МЕТРО Cash & Carry, България

"Електронните плащания предоставят възможността на е-търговците да продават по целия свят, като получават парите си бързо и сигурно, като същевременно предоставят на техните клиенти удобството за плащане по всяко време, от различни устройства и от удобни за тях места, като по този начин подобряват потребителското преживяване и отговарят на очакванията на потребителите." – добавя Жанет Найденова, председател на Българска Е-комерс Асоциация. "Те дават гаранция на потребителите, че ще си получат парите по същия начин в случай на отказ от поръчка – бързо, лесно и регламентирано. И не на последно място е-плащанията дават сигурност на е-търговците, че няма да изпратят поръчката и клиентът да откаже да плати или изобщо да не отиде да си вземе пратката в случай на наложен платеж."

Очевидно е, че електронните плащания носят значителна добавена стойност за търговците на дребно и техните клиенти, като предоставят нетен ръст на продажбите, удобство и преди всичко допълнително ниво на сигурност, които далеч компенсират разходите за тяхното приемане.Индустриите, които използват електронни плащания, са отбелязали значителен ръст през последните няколко години – и този ръст се очаква да се ускори с разширяването на електронната търговия, което от своя страна ще допринесе до увеличаване на обема продажби.

В крайна сметка е важно всички страни да разберат ползите, предоставени от приемането на електронни плащания, за да се създаде среда на правна сигурност и добре функциониращ пазар.

Автор: Питър Дънн, генерален директор на Peter T. Dunn & Company, международен експерт в областта на плащанията с повече от 40 години опит в областта на strategy consulting

В ерата, когато дигиталната икономика позволява на потребителите да пазаруват отвъд пределите на националните граници, а на търговците – все по-лесно да развиват своя бизнес, ползите и добавената стойност от електронните плащания рядко биват напълно осъзнати.

В сравнение с традиционните разплащания, електронните такива създават значителна добавена стойност за търговците, организациите с нестопанска цел, потребителите и финансовите актьори. Разплащанията в брой бързо биват заменяни от безналични плащания, променяйки начина по който потребителите плащат, нещата, които купуват и начините, по които пазаруват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK