С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 ное 2018, 10:30, 1241 прочитания

Първото българско AR мобилно приложение помага на учители и ученици в обучението

Как добавената реалност влиза в класните стаи за по-умно и забавно учене

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Реклама Тази статия е с рекламно съдържание, предоставено от трета страна и не е обвързана с редакционната политика на медията.
Мобилните устройства с прилежащите им програми все още се приемат за враг в учебния процес. Смятани за обект, който разконцентира учениците, те се държат далеч от техния обсег. Какво обаче ще се случи, ако тяхната сила се използва с полза на обучението? Това показва и доказва Smart Classroom AR нагледно.

Илюстрация



Какво е Smart Classroom AR?

Това е приложение, част от платформата www.smartclassroom.bg, създадена от Samsung България в помощ на ученици и учители за дигитализиране и модернизиране на учебния процес. То е напълно безплатно и дава възможност за работа с 37 упражнения с добавена реалност (Augmented Reality), създадени по идеи на български учители. Упражненията, обхващащи различните предмети и изцяло съобразени с изискванията на МОН, протичат под формата на игра, но оставят трайни знания у учениците.

Илюстрация



Smart Classroom AR е лесно за работа и вече се използва от много учители в цяла България. Всичко, което ви е необходимо е да свалите приложението и да сканирате корицата на ученически бележник.
"Вече 6 години ние инвестираме в проекти с акцент върху по-качествено образование, използвайки технологиите. Именно това ни води днес до този изключителен проект за България и първото изцяло разработено у нас образователно мобилно приложение с добавена реалност. Приканвам всички ученици и техните учители да използват приложението за едно по-креативно и ефективно обучение", споделя Жасмина Петкова от Samsung България.

Разработката

Свилен Радичков, технически ръководител на проекта от "Инфино", разказва, че работата по мобилното приложение е започнала миналата година с цел да се разработят първите упражнения с добавена реалност за страната, като част от един от социалните проекти на Samsung България. "Упражненията са резултат от усилията на програмисти и дизайнер, изработващ 3D модели, но, разбира се, помагаха ни и екип от учители, които подготвяха механизма и логиката на задачите", разказва той.

Илюстрация



"Ако приемем, че всяко упражнение е едно кратко представление за деца", продължава Свилен, "то подготовката му се случва в нашата иновативна сцена – в уеб среда, където изготвяме и подреждаме всяко упражнение – ето тук решаваме кой обект в него къде ще стои, какво ще прави, как ще се държи на екран и т.н." За целта Свилен и неговият екип си поставят задача да направят лесен и ясен за работа интерфейс за подготовка на упражненията. "Той не изисква да се инсталира нищо и работи пълноценно в уеб браузър. С него добиваме представа как ще изглежда упражнението чрез симулация на 3D пространство и след като сме готови, го публикуваме в мобилното приложение. Всяко упражнение, разбира се, претърпява нужната обработка, за да придобие вид, годен за зареждането му на всякакви Android устройства с различни големини на екрана, различна мощ на процесора или памет, с налични или липсващи хардуери."

Към момента упражненията са 37 и броят им расте, но техническите предизвикателства при разработката на проекта не са малко. "Миналогодишната версия на приложението беше над 130MB, а електронният магазин за приложения за Android позволява големината да е до 100MB", обяснява Свилен. "Открихме начин и успяхме да се съобразим с ограниченията, но с новите изисквания трябваше да сменим и своя подход – ако за 37 упражнения използваме 130MB, то какво ще стане, когато един ден броят им е 300, например..."

Екипът намира решение – упражненията "заживяват" в cloud-а, за да олекотят приложението. Когато ученик реши да направи дадено упражнение, той да докосва бутона "Направи" и всичко необходимо само за това упражнение се сваля локално в телефона, за да се стартира добавената реалност. "Звучи просто и логично, но зад това стоят четири месеца разработка и пет технологии, работещи в синхрон.", допълва Свилен Радичков.

Учителите, които вярват

В екипа, разработил съдържанието на приложението, се включват учители от различни градове в страната с модерно мислене, които не изпитват страх от мобилните технологии и учат децата как да ги използват рационално.

Една от тях е Лилия Чаушева. Учителката в СУ "Георги Бенковски" в град Пазарджик смята, че мобилните устройства са не само средство за комуникация, а възможност за надграждане на знания по учебните предмети, които се изучават. Тя споделя, че в началото също се е колебаела и не е била сигурна в резултата от приложението. "Но когато видях крайния продукт – упражненията с добавена реалност, вече мога да кажа, че съм уверена и демонстрирам упражненията си и на екипа ни на моите ученици. И те вече показват това, което от нереалност се превърна в действително – AR в учебния процес на всяко училище."

Илюстрация



Нейният колега Ангел Ангелов от СУ "Сава Доброплодни" в гр. Шумен и автор на упражнения по дигитална култура казва, че използва приложението за реализиране на целите на обучението по информационни технологии. "То представя информацията, заложена в учебното съдържание по предмета на ниво учебна програма, което ми дава възможност да подбирам като учител задачи, без да се съобразявам с избора си на учебник и конкретно издателство."

Илюстрация


Какво мислят учениците?

"Приложението е много подходящо за часовете, които са ни по-скучни, защото ги прави много по-забавни. Добавената реалност ни помагат да разбираме по-лесно уроците. Така предметът от скучен се превръща в любим и става много по-интересен.", разказва Теодора Йорданова, деветокласничка в СУ "Георги Бенковски" гр. Пазарджик.

Нейната съученичка Мариета Данаилова казва, че със Smart Classroom AR учи много по-забавно, защото постоянно се старае да подобри резултата и времето си.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Реклама" Затваряне
Най-големият циментов завод в България на 60 години

Девня Цимент празнува своя юбилей с поглед към бъдещето

Още от Капитал
Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10