Първото българско AR мобилно приложение помага на учители и ученици в обучението
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първото българско AR мобилно приложение помага на учители и ученици в обучението

Samsung България

Първото българско AR мобилно приложение помага на учители и ученици в обучението

Как добавената реалност влиза в класните стаи за по-умно и забавно учене

1813 прочитания

Samsung България

© Samsung България


Мобилните устройства с прилежащите им програми все още се приемат за враг в учебния процес. Смятани за обект, който разконцентира учениците, те се държат далеч от техния обсег. Какво обаче ще се случи, ако тяхната сила се използва с полза на обучението? Това показва и доказва Smart Classroom AR нагледно.

Източник: Samsung България
Преглед на оригинала

Какво е Smart Classroom AR?

Това е приложение, част от платформата www.smartclassroom.bg, създадена от Samsung България в помощ на ученици и учители за дигитализиране и модернизиране на учебния процес. То е напълно безплатно и дава възможност за работа с 37 упражнения с добавена реалност (Augmented Reality), създадени по идеи на български учители. Упражненията, обхващащи различните предмети и изцяло съобразени с изискванията на МОН, протичат под формата на игра, но оставят трайни знания у учениците.

Източник: Samsung България
Преглед на оригинала

Smart Classroom AR е лесно за работа и вече се използва от много учители в цяла България. Всичко, което ви е необходимо е да свалите приложението и да сканирате корицата на ученически бележник.

"Вече 6 години ние инвестираме в проекти с акцент върху по-качествено образование, използвайки технологиите. Именно това ни води днес до този изключителен проект за България и първото изцяло разработено у нас образователно мобилно приложение с добавена реалност. Приканвам всички ученици и техните учители да използват приложението за едно по-креативно и ефективно обучение", споделя Жасмина Петкова от Samsung България.

Разработката

Свилен Радичков, технически ръководител на проекта от "Инфино", разказва, че работата по мобилното приложение е започнала миналата година с цел да се разработят първите упражнения с добавена реалност за страната, като част от един от социалните проекти на Samsung България. "Упражненията са резултат от усилията на програмисти и дизайнер, изработващ 3D модели, но, разбира се, помагаха ни и екип от учители, които подготвяха механизма и логиката на задачите", разказва той.

Източник: Samsung България
Преглед на оригинала

"Ако приемем, че всяко упражнение е едно кратко представление за деца", продължава Свилен, "то подготовката му се случва в нашата иновативна сцена – в уеб среда, където изготвяме и подреждаме всяко упражнение – ето тук решаваме кой обект в него къде ще стои, какво ще прави, как ще се държи на екран и т.н." За целта Свилен и неговият екип си поставят задача да направят лесен и ясен за работа интерфейс за подготовка на упражненията. "Той не изисква да се инсталира нищо и работи пълноценно в уеб браузър. С него добиваме представа как ще изглежда упражнението чрез симулация на 3D пространство и след като сме готови, го публикуваме в мобилното приложение. Всяко упражнение, разбира се, претърпява нужната обработка, за да придобие вид, годен за зареждането му на всякакви Android устройства с различни големини на екрана, различна мощ на процесора или памет, с налични или липсващи хардуери."

Към момента упражненията са 37 и броят им расте, но техническите предизвикателства при разработката на проекта не са малко. "Миналогодишната версия на приложението беше над 130MB, а електронният магазин за приложения за Android позволява големината да е до 100MB", обяснява Свилен. "Открихме начин и успяхме да се съобразим с ограниченията, но с новите изисквания трябваше да сменим и своя подход – ако за 37 упражнения използваме 130MB, то какво ще стане, когато един ден броят им е 300, например..."

Екипът намира решение – упражненията "заживяват" в cloud-а, за да олекотят приложението. Когато ученик реши да направи дадено упражнение, той да докосва бутона "Направи" и всичко необходимо само за това упражнение се сваля локално в телефона, за да се стартира добавената реалност. "Звучи просто и логично, но зад това стоят четири месеца разработка и пет технологии, работещи в синхрон.", допълва Свилен Радичков.

Учителите, които вярват

В екипа, разработил съдържанието на приложението, се включват учители от различни градове в страната с модерно мислене, които не изпитват страх от мобилните технологии и учат децата как да ги използват рационално.

Една от тях е Лилия Чаушева. Учителката в СУ "Георги Бенковски" в град Пазарджик смята, че мобилните устройства са не само средство за комуникация, а възможност за надграждане на знания по учебните предмети, които се изучават. Тя споделя, че в началото също се е колебаела и не е била сигурна в резултата от приложението. "Но когато видях крайния продукт – упражненията с добавена реалност, вече мога да кажа, че съм уверена и демонстрирам упражненията си и на екипа ни на моите ученици. И те вече показват това, което от нереалност се превърна в действително – AR в учебния процес на всяко училище."

Източник: Samsung България
Преглед на оригинала

Нейният колега Ангел Ангелов от СУ "Сава Доброплодни" в гр. Шумен и автор на упражнения по дигитална култура казва, че използва приложението за реализиране на целите на обучението по информационни технологии. "То представя информацията, заложена в учебното съдържание по предмета на ниво учебна програма, което ми дава възможност да подбирам като учител задачи, без да се съобразявам с избора си на учебник и конкретно издателство."

Източник: Samsung България
Преглед на оригинала

Какво мислят учениците?

"Приложението е много подходящо за часовете, които са ни по-скучни, защото ги прави много по-забавни. Добавената реалност ни помагат да разбираме по-лесно уроците. Така предметът от скучен се превръща в любим и става много по-интересен.", разказва Теодора Йорданова, деветокласничка в СУ "Георги Бенковски" гр. Пазарджик.

Нейната съученичка Мариета Данаилова казва, че със Smart Classroom AR учи много по-забавно, защото постоянно се старае да подобри резултата и времето си.

Мобилните устройства с прилежащите им програми все още се приемат за враг в учебния процес. Смятани за обект, който разконцентира учениците, те се държат далеч от техния обсег. Какво обаче ще се случи, ако тяхната сила се използва с полза на обучението? Това показва и доказва Smart Classroom AR нагледно.

Източник: Samsung България
Преглед на оригинала

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK