С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 фев 2013, 15:02, 11197 прочитания

Общински площи Кой, кога, къде, какво... и най-вече как

Организаторите на събития на общински терен трябва да уведомят кмета за намеренията си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обществените терени са примамливо място за организиране на различни прояви – базари, фестивали, маратони, промоции на продукти, фирмени празници. Организацията на подобни събития обаче не е хаотична, а се подчинява на определени правила и подлежи на уведомителен режим към общината.

София


Организаторите на прояви трябва да изпратят писмо до кмета най-малко 14 дни преди събитието. В свободен текст се описва какво е събитието, къде ще се проведе, от колко до колко часа (не може след 22.00), на каква площ. Трябва да се запише какъв ще е пропускателният режим – с покани или не, ще се развива ли търговска дейност, ще се предлагат ли храна и напитки.

"Ако има сцена, тя трябва да е построена от лицензирана за такъв тип строителство фирма, а документите се проверяват в дирекция "Архитектура и градоустройство", обясни Красимир Димитров, директор на дирекция "Обществен ред, управление при отбранително-мобилизационна подготовка и защита при бедствия" в Столичната община.

В писмото се описва и броят на участниците, защото в зависимост от мястото има ограничения. "Правилото за масови мероприятия е горе-долу по четири квадратни метра на човек", уточнява Димитров.



Заявлението се внася в деловодството на Столичната община. Следва съгласуване по вътрешен служебен път с дирекция "Зелени системи", "Транспортна инфраструктура", СДВР, районните администрации, агенцията по храните, дирекцията за контрол на търговската дейност към общината. При неясноти се прави среща с организаторите, за да се изяснят всички въпроси.

След това общината изготвя съгласувателно писмо, в което се изброяват задълженията на организатора. Сред тях са да осигури охрана на мероприятието, да почисти след събитието (контролът се осигурява от Столичния инспекторат), в какви норми трябва да е шумът и др.

"Ако се иска затваряне на улици, молбата се внася за разглеждане в комисията по транспорта в общината, която заседава само във вторник", уточнява Димитров. При положително становище КАТ изготвя заповед за затваряне на движението, а пропуските за автомобилите се издават от дирекция "Зелени системи".

След издаването на съгласувателното писмо организаторът плаща такси – на "Зелени системи", ако се ползват тревни площи (например в парк или градина), на "Транспортна инфраструктура", ако се затварят улици, за реклама и осъществяване на търговска дейност (ако има такава). Таксите се изчисляват на квадратен метър, обясни Красимир Димитров.

Важно е да се знае също, че ако някой организира събитие на закрито (в зала) -  например автомобилна компания представя новите си модели или градинско парти, на което се очаква да присъстват много хора, независимо от собствеността върху сградата (държавна или частна) той е длъжен да уведоми Столичната община, припомня Красимир Димитров. В този случай не се иска разрешение, но се праща уведомление, за да знаят всички органи – полиция, пожарна, Контрол на общоопасните средства (КОС), Гражданска защита, че предстои мероприятие с много хора. Защото организаторът носи отговорност за събитието вътре, но навън всички тези посетители създават ритъм, различен от обичайния, и трябва да се предвидят варианти за оказване на помощ при нужда, обясни още Димитров.

Ако организаторът на събитието иска да има заря, заявление за това се подава от фирмата (задължително лицензирана), която ще организира зарята.

"Организаторите трябва да помислят за охрана, медицински екип, за осигуряване на химически тоалетни, както и за фирма, която да почисти пространството след събитието", съветва Красимир Димитров.

Бургас

Режимът за организиране на делови събития е уведомителен, обясни Божидар Кънчев, секретар на община Бургас. Но има разлики и нюанси в зависимост от това дали проявите са с търговско-рекламна цел или за кратко време. Организаторите трябва да изпратят уведомление до кмета 10 дни преди събитието. "През лятото в града има много презентации на различни продукти - напитки, автомобили и др. Обикновено още от март организаторите започват да заявяват желанието си за тези прояви, като големите компании действат чрез PR агенции", дава пример Божидар Кънчев. В този случай се плаща такса за наем площ, която е между 5 и 10 лв. на кв. метър, умножена по броя на дните на проявата. "Размерът й зависи от това в коя част на града е събитието, но сумите са поносими", уточнява Кънчев. Наем площ се плаща и в случаите, когато се наема Спортната зала в града или друго общинско помещение. Ако фирменото парти на открито е съчетано със заря, грижа на общината е да уведоми и РВД ("Ръководство въздушно движение").

Ако се организира кампания с билборд, се спазват изискванията на специална общинска наредба за рекламната дейност. "За хепънинг не даваме зелени площи, ние сме по-консервативни и си пазим площите от утъпкване", казва Кънчев.

Зачестяват исканията за организиране на сватби на открито, отчита секретарят на община Бургас. В този случай се плащат 30 лв. за разглеждане на документите. Възможно е общината да  поиска такса и за наем площ. "Опитваме се да намерим баланс, така че хем да има постъпления в бюджета, хем сумите, които събираме, да са по силите на организаторите на събитията", обобщава Божидар Кънчев.

Русе

Уведомление до 48 часа преди организирането на събитието изискват и в община Русе. "При форсмажорни обстоятелства това може да стане и до 24 часа", уточнява Димитър Генков, секретар на общината. Уведомлението се изпраща в свободен текст или се попълва специален формуляр, който се намира в информационния център на общината. Изискваната информация е ясна - каква е целта на събитието, времето, в което ще се провежда, кое е отговорното лице, контакти за обратна връзка.

"Ние предупреждаваме полицията и службата за самоохрана на общината. В писмото-становище до организаторите поставяме своите изисквания – например да възстановят наетото пространство в първоначалния му вид", коментира Димитър Генков.

"Ако организаторите искат да сложат тента или шатра, за да рекламират някакъв продукт например, ще трябва да платят наем площ, който е три лева на квадратен метър. Но ако раздават флаери или събират подписка например, е нужно само уведомление до общината, без да плащат", посочва Генков. И допълва: "Основният ми съвет към организаторите е да спазват изискването за уведомяване до 48 часа преди събитието, защото по-късият срок създава трудности. За всички е по-добре да се създаде организация, която не затруднява живота на хората и придвижването из града", обобщава той.

Пловдив

И в община Пловдив поставят същото изискване към организаторите - да уведомят кмета до 48 часа преди замислената проява. Общината има заявления по образец, но няма проблем искането да е написано в свободен текст. "Важното е да съдържа основните компоненти – мястото, датата, часа, времетраенето на събитията", изброява Георги Маринов, началник-отдел "Отбранително планиране, управление на кризи и защита при бедствия" в община Пловдив.

"Разрешенията, които ние издаваме, са с некомерсиална цел. Ако се извършва някакъв вид търговска дейност, се иска разрешение от друга дирекция – "Стопанска дейност". Ние обаче координираме целия процес", обясни още Маринов.

Общината има регистър, в който се записва какви площи са отдадени под наем или за по-кратко ползване, кога и къде. "С този регистър установяваме лесно дали исканата от организаторите площ е свободна. Ако не е, предлагаме друга локация в съседство", посочва Маринов.

Според схема, утвърдена от главния архитект на Пловдив, събитията се правят на площад "Централен", в Цар-Симеоновата градина в центъра, на главната улица.

"Ако се иска например тревна площ, за да се разположи изложба от снимки, или се организира маратон в парка, не се плаща такса. Когато се провеждат големи събития – например бирфест през лятото, и има струпване на хора, изискваме от организаторите да осигурят охрана, да има изградени тоалетни (по норматив - 1 тоалетна на 500 човека), да си наемат фирма или да платят на общинската фирма "Чистота" за почистване, за да се остави площадът така, както са го заварили", обясни Георги Маринов. Сред предписанията са също да се спазва общественият ред и да не се надвишават допустимите нива на шум.

Стара Загора

В Стара Загора изискват от организаторите да уведомят кмета минимум една седмица преди събитието. И тук параметрите в уведомлението са познати - дата, час, къде е проявата. "Най-важното е да си оставят адреса за контакти", предупреждава Валери Иванов, началник на отдел "Опазване на обществения ред и управление на кризи" в общината.

Организаторите плащат такси за наем на общинска площ, като размерът им зависи от това къде е събитието – дали е в суперцентъра, на алея, на улица. "Задължително е да почистят след проявата и да не се нарушават правилата за обществения ред", обясни Валери Иванов.

Общината не осигурява охрана. Необходимо е организаторите да се договорят допълнително с общинското звено за охрана или с друга фирма. "Ако е масово събитие – например концерт, полицията получава задължително информация от нас за мероприятието. В този случай се обаждаме и на спешния медицински център", обобщи Иванов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Маратонът: месеци тичане в EXCEL Маратонът: месеци тичане в EXCEL

По-лесно е да пробягаш 42 километра, отколкото да организираш голямо спортно събитие

7 дек 2019, 538 прочитания

Другият Югозапад 1 Другият Югозапад

Благоевград често остава в сянката на столицата в статистически най-богатия район в България

6 дек 2019, 1888 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "СПЕЦИАЛНИ ИЗДАНИЯ" Затваряне
Булевард за милиони

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10