Булевард за милиони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Булевард за милиони

Булевард за милиони

2727 прочитания

© Мария Съботинова


За много хора името на дадена улица често е синоним на шопинг дестинация и начин на пазаруване. За търговците пък присъствието на едно такова място означава популярност и е въпрос на имидж и престиж. Почти всеки по-голям град в света си има своето такова място. София не прави изключение, а улицата е бул. "Витоша". За съжаление обаче през последните години славата му стремглаво започна да избледнява под натиска на новите търговски центрове, строителството на метрото и неяснотата покрай бъдещата му реконструкция и преобразяването му в изцяло пешеходна зона. Сега обаче булевардът се променя с надеждата, че това ще върне хората на него и ще отслаби натиска върху търговците.

Бавната трансформация

Превръщането на бул. "Витоша" в истинска пешеходна зона със зелени пасажи, места за разходки и събития, с пейки и фонтани е проект с няколкогодишна история и с не една промяна в концепцията. За него се говори още от 2008 г. като план, който може да се изпълни заедно със строителството на втората линия на метрото. Естествено това не се случи точно така и той доста се забави във времето. Едва през миналата година обаче нещата придобиха вид - беше завършен и одобрен проектът за част от дължината му (от бул. "Патриарх Евтимий" до ул. "Солунска"), а за оставащата отсечка до ул. "Алабин" се възложи проектиране. В момента по него се уточняват последни детайли.

Макар и спорно, през 2012 г. изпълнението на част от предвижданията в проекта успя да стартира заедно със завършването на втория лъч от метрото. Така беше реконструирана отсечката от бул. "Патриарх Евтимий" до ул. "Неофит Рилски". Това стана без търг за избор на изпълнител и "мина" като част от задачата на строителя на метрото за възстановяване на околните пространство. Поради липсата на предвидени средства обаче останалата част от проекта остана за изпълнение за настоящата година. Така сега за завършването на реконструкцията на бул. "Витоша" в бюджета на София са отделени 3 млн. лв. С тях се предвижда да бъдат изпълнени двата "липсващи" участъка - от ул. "Неофит Рилски" до ул. "Солунска" и оттам до ул. "Алабин". "Желанието на общината е до края на годината булевардът да е готов и да се използва от софиянци", казва главният архитект на София Петър Диков.

Отсечка по отсечка

Към момента във финална фаза е процедурата за избор на изпълнител за архитектурното оформление на първия от тях - до "Солунска". Търгът привлече само двама участници, като най-вероятният победител е "Трейс София", които предложиха по-ниска цена и срок на изпълнение. Тяхната оферта е за близо 1.8 млн. лв. и срок, в който да завършат участъка от 61 дни. Това означава, че ако процедурата не бъде обжалвана, строителните дейности могат да започнат още през следващия месец и да приключат през май.

Освен че ще трябва да демонтира старата трамвайна линия и контактната й мрежа, изпълнителят ще трябва да положи новата настилка по цялата ширина на булеварда. Изпълнявайки проекта, от него се очаква да изгради нови отводнителна и електрическа мрежа, както и да монтира подземни контейнери за отпадъци. Целта на последното е да бъдат премахнати грозните контейнери за смет от видимата част на булеварда.

"Проектът предвижда още затваряне на пресечката с ул. "Парчевич", но с възможност за обслужващо и аварийно преминаване. Там ще се оформи площадно пространство с воден ефект", разказва проф. д-р арх. Тодор Булев, който е съавтор на архитектурната разработка. Той допълва, че по проект би трябвало да бъдат изпълнени още и места за сядане - със сенници и без, улични осветителни тела, озеленяване с цветя и дървета, както и да се направи съответната организация на движението по пресечните преки. "По цялото протежение на булеварда са предвидени места за скулптури, рекламно-информационни пана в съответствие с одобрената от Столичната община схема и афишни колонки", казва арх. Булев.

Под земята

Същевременно по този участък на бул. "Витоша" вече се работи. Сега там дружеството "Софийска вода" подменя уличната канализация, която на места е над стогодишна (изградена е около 1910 г.). През тази седмица беше въведена временна организация на движението в отсечката от ул. "Неофит Рилски" до ул. "Солунска" именно заради работата на компанията по подмяната на инженерната водна инфраструктура. Обектът беше добавен в инвестиционната програма на ВиК оператора с решение на Столичния общински съвет от средата на миналата година именно заради предстоящата реконструкция на бул. "Витоша". Приблизителната стойност на подмяната на подземната инфраструктура е около 1 млн. лв.

Фотограф: АНЕЛИЯ НИКОЛОВА

За много хора името на дадена улица често е синоним на шопинг дестинация и начин на пазаруване. За търговците пък присъствието на едно такова място означава популярност и е въпрос на имидж и престиж. Почти всеки по-голям град в света си има своето такова място. София не прави изключение, а улицата е бул. "Витоша". За съжаление обаче през последните години славата му стремглаво започна да избледнява под натиска на новите търговски центрове, строителството на метрото и неяснотата покрай бъдещата му реконструкция и преобразяването му в изцяло пешеходна зона. Сега обаче булевардът се променя с надеждата, че това ще върне хората на него и ще отслаби натиска върху търговците.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK