С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 20 фев 2013, 22:29, 3956 прочитания

Новото лице на "Витошка"

Най-голямата търговска улица в София става все повече място за кафе и срещи и все по-малко за обиколки по магазините

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


По време на европейското по футбол през лятото на 2012 г. едно от най-оживените места в София бе... бул. "Витоша". Най-голямата търговска улица в столицата е все по-позната като място с много заведения и все по-малко – като зона на скъпи магазини. Имиджа й обърнаха няколко ключови събития – кризата, навлизането на моловете, строежът на метрото и все още очакваният ремонт, който ще донесе нов облик на булеварда. Заради тях част от високите марки, чието царство някога бе бул. "Витоша", сега са в нова зона – между улиците "Съборна" и "Леге" в съседство. Други от някогашните наематели по булеварда пък вече са в моловете, където намират по-добра среда за бизнеса си. А на тяхно място има кафенета, сладоледени къщи, аптеки, книжарници, вериги за хранене...
По всичко личи, че Витошка се превръща в приятна пешеходна зона, място за похапване, кафе и пазаруване между другото, когато търговците се върнат. Предпоставките за това вече ги има – наемите по главната търговска улица на София паднаха до разумни нива, а оживлението и напливът от посетители са видими. Оттук нататък е въпрос на време търсенето и предлагането да се срещнат.

Какво се промени


"Цените на "Витошка" ще станат по-нормални. Те не са нормални сега - чакаш пет години за място там и плащаш в злато." Думите са на Ели Егози, човекът, работил по концепцията на Mall of Sofia. Казани са преди около седем години, но сегашната ситуация само ги потвърждава.

Кризата, навлизането на моловете и насищането на пазара с търговски площи действително преобърнаха пазара. Статистиката на агенциите за имоти показва, че за последните пет години наемите по бул. "Витоша" са паднали с 40 до 50%.

"Ако през 2008 г. договорите се подписваха средно за 100 евро/кв. метър, сега сделките за помещения по "Витошка" са средно за 50-55 евро/кв. метър", посочи Данислав Тенинчев, консултант в "Адрес недвижими имоти".



От компанията за бизнес имоти Forton International посочват още по-ниски нива – средно 40 евро на кв. метър. Когато се заговори за причините за спада обаче, коментарите на брокерите са в една посока: намалелият трафик от посетители по търговската улица.

"Когато хората не могат да вървят по една улица, търговците няма как да са там", коментира Росен Генев от Forton, визирайки изкопите и праха по "Витошка" заради строежа на метрото.

Другият фактор според него е появата на моловете и превръщането им в популярни места за пазаруване. Той посочва три ключови фактори за пренасочването на купувачите към тях: има къде да паркират, изборът от магазини е голям и не зависиш от климата навън - през зимата е топло, през лятото – прохладно.

Така много търговци, които преди години държаха магазини на бул. "Витоша", вече отварят приоритетно в моловете. Списъкът включва имена като Sport Depot, Fan Point, Hot Spot... Други избраха съседни локации като ул. "Граф Игнатиев" или района между улиците "Съборна" и "Леге", където се изнесоха луксозните марки. Така картата на търговските зони в центъра на София вече е коренно различна.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да отвориш фабрика на 10 септември Да отвориш фабрика на 10 септември

Първият обучителен център за индустриални кадри в Пловдив се надява да предизвика революция

16 окт 2019, 1057 прочитания

Пловдив търси техничари Пловдив търси техничари

Общината работи с фондацията Edu Compass, за да подобри имиджа на професионалните гимназии и да насочи учениците към тях

14 окт 2019, 1263 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "СПЕЦИАЛНИ ИЗДАНИЯ" Затваряне
Пазаруват ли киноманите

Или още веднъж за вечния спор за мястото на развлекателните площи в моловете

Още от Капитал
Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10