По пътя към интелигентните опаковки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По пътя към интелигентните опаковки

По пътя към интелигентните опаковки

Българските компании проявяват гъвкавост при опаковките, но пазарът още не е узрял за твърде иновативни решения

Мара Георгиева
11923 прочитания

© Надежда Чипева


Опаковки с цип - отварят се удобно и позволяват многократна употреба. Щайга във формата на пита за мед - събира повече консервни кутии от стандартната. Хибридна опаковка, съчетаваща в едно бутилка, кутия и плик. Разградима метална опаковка. Алуминиева кутия с механизъм за повторно затваряне след отваряне. И друга, която позволява две напитки да се опаковат заедно, но да могат да се пият поотделно или да се смесват в желани пропорции.

Примерите са малка част от световните иновативни решения за опаковки. Усилията на науката и бизнеса в тази област са фокусирани в няколко направления - безопасност на храните и напитките, удобство при ползване, нарастваща грижа за околната среда. Според експерти от бранша и българските фирми – и производители, и ползватели на опаковки, са в крак със световните тенденции. "В страната се произвеждат както торбички от традиционни пластмаси, така и от модифицирани традиционни пластмаси (в т.ч. бързо разградимите). Съществуват торбички от фото- или оксоразградими пластмаси, при които се поставя специална добавка, ускоряваща многократно разлагането на полимера в околната среда. Произвеждат се и торбички от биоразградима пластмаса, отговарящи на европейския стандарт за биоразградимост EN 13432", дава примери Антоанета Перникова, председател на Българска асоциация "Полимери" (БАП).

Фирмите ползвателки на опаковки също се стремят да не изостават от новостите. И обяснението е в стремежа им да са конкурентоспособни да увеличат продажбите си по време на криза, да отговорят на повика за щадящо отношение към околната среда. Дори в традиционни производства с традиционно наложени опаковки компаниите инвестират в подобряване, усъвършенстване или създаване на изцяло нови "дрехи за продукта".

Няколко са основните технологии при опаковането на продукти: асептично опаковане (високотемпературна обработка на продукта за кратко време), както и опаковане в модифицирана атмосфера (газова, във вакуум и др.). Например опаковането на месо в газова среда позволява по-дълъг срок на годност на храните.

Новите технологии

Последната новост е приложение на активни и интелигентни материали, които позволяват на опаковката директно да въздейства върху продукта или средата, в която той се намира, а не да бъде само пасивна бариера. Например интелигентната опаковка на месо и риба в ЕС ще съдържа специален сензор (вграден филм-стикер), който при негодност на продукта ще се оцветява и така ще сигнализира не за изтекъл срок на годност, а за развалена храна. Разработката е на германски специалисти от изследователския институт "Фрауенхофер" в Мюнхен. Проектът и цялата разработка се финансират от германското Федерално министерство на образованието и науката.

Специален европейски регламент определя специфичните изисквания за предлагането на пазара на активни и интелигентни материали и предмети, предназначени за контакт с храни. Нуждата от регламентация на този вид материали не е случайна, защото интересът към употребата им расте. Американският пазарен изследовател MarketsandMarkets например прогнозира за периода от 2010 до 2015 г. 8.2% годишен ръст на оборота от интелигентни опаковки в световен мащаб до около 24 млрд. щатски долара. Засега Северна Америка с пазарен дял от 35% е най-големият потребител на активни и интелигентни опаковки.

Влиянието върху околната среда

Дали заради социална отговорност като маркетингов подход или за свиване на разходите, но все повече компании се ориентират към промяна в използваните опаковки заради ефекта им върху околната среда. Една от тенденциите е олекотяване на опаковките, което води до значително намаляване на отпечатъка върху околната среда, обясниха от "Кока-Кола ХБК България". От 2010 г. до 2012 г. компанията е намалила с 14% PET опаковките от половин литър, с 16% от 1.5 л и с 5% от два литра при всички газирани напитки от портфолиото, както и с 8% PET опаковките от 1.25 л при газираните напитки. При водите намалението е с до 13% в зависимост от формата на опаковката. Намаляването на общото тегло идва от олекотяване на тялото на бутилката и скъсяване на гърлото и капачката. Подобна стратегия първо въведоха от "Девин".

Освен това част от компаниите използват рециклирани PET бутилки при производството на материала за нови бутилки и оптимизират вторичните опаковки (фолио, кашони, разделителни хартии, етикети). От "Кока-Кола ХБК България" твърдят, че с нововъведенията спестяват близо 1000 тона РЕТ материал годишно.

"Тенденцията е към намаляване на грамажа на опаковките за безалкохолни напитки, което е особено важно за последващото им рециклиране. В същото време опаковките трябва да са достатъчно здрави и да не се смачкват. Решението за това е в съвременните технологии в опаковъчната индустрия", обобщава Тони Владимирова, мениджър на софийската фирма за производство на безалкохолни напитки "Аспазия-92". Миналата година дружеството реализира проект по програма "Конкурентоспособност" и модернизира производството си. Част от инвестицията включва покупка на съвременно оборудване за издуване на бутилки от РЕТ, което позволи на фирмата сама да произвежда пластмасови бутилки за нуждите на собственото си производство, без да се налага да транспортира произведени от друг празни бутилки ("въздух", както шеговито се изразяват хората в бранша).

Бирата

Когато преди десетина години за първи път в страната започна предлагане на бира в пластмасови опаковки (РЕТ), мнозина бяха скептични. Само за четири години обаче делът им достигна около 38%. Някои си мислеха, че това е пикът, но данните на Съюза на пивоварите в България показват, че през 2011 г. 57% от продажбите на бира са в пластмасови бутилки. Според маркетинговата агенция Nielsen през 2012 г. делът на тези опаковки достига вече 62% от всички продажби на бира в страната, а на т.нар. топъл пазар (в магазинната мрежа) той даже е 76%.

Заради голямото потребление на бира в пластмасови опаковки компаниите непрекъснато обогатяват портфолиото си, но въвеждат подобрения и в другите си опаковки. През миналата година "Каменица" предложи нова PET бутилка от половин литър, специално изработена за плодовата "Каменица Фреш". Фирмата въведе и кен от 550 мл, за да привлича клиенти с допълнителния обем към стандартните 500 мл. "Астика" е също с обновен дизайн на стъклената бутилка и с по-голям обем. Освен това марката замени традиционната капачка с иновативната технология за затваряне на стъклени бутилки TAPA (Technically Advanced Protection Appliance). Тя улеснява отварянето на капачката, без да се откъсва пръстенът, с което се предотвратяват възможни порязвания.

"Карлсберг България" също обогати гамата си - със стъклени бутилки от 0.25 л и РЕТ от 1.2 литра. С втората се запълва празнината в портфолиото на компанията между половин литър в стъклена бутилка и два литра РЕТ.

"Загорка" АД също обнови опаковките на своите продукти. Освен обновени етикети компанията въведе нов кен (0.33 л и 0.50 л), нова ring pull капачка на стъклена бутилка от 0.5 л. "Ариана" претърпя редизайн на стъклената бутилка и пусна промо PET опаковка от 2.2 л. Heineken пък се предлага в нова алуминиева бутилка от 0.33 л.

Прах за пране

Прахът за пране в плик между 1.3 и 3 кг измести добрата стара кутия и сега е най-масово продаваният продукт на пазара на перилни препарати в страната. Водещи по продажби са праховете в плик, на втора позиция са бутилките. Този потребителски избор е прагматичен и обясним с ценовата чувствителност. Праховете в плик са най-евтини за килограм, а в кутиите - най-скъпи.

Киселото мляко

Най-масовата категория при млечните продукти - на стандартното кисело мляко, не се характеризира с иновативност на опаковките. Най-разпространена е класическата кофичка от 400 г. Някои производители пускат и опаковки от 370 г, с което намаляват и цената на продукта. По-големите разфасовки от 450 и 500 г пък се използват за промоционални предложения - маркетингови трикове във време на свити продажби. "Данон" въведе "Тетрапак" при млеката за пиене, т.нар. двойна опаковка за продуктите с марката "Фантазия". Компанията пусна своите продукти за пиене в опаковката Tetra Top, която съчетава картонената част с удобството на бутилката.

Компанията за преработка на храна и опаковъчни решения Tetra Pak пък пусна на световния пазар еднолитровата опаковка Tetra Evero Aseptic - първата асептична картонена бутилка за мляко.

Фотограф: Георги Кожухаров

Опаковки с цип - отварят се удобно и позволяват многократна употреба. Щайга във формата на пита за мед - събира повече консервни кутии от стандартната. Хибридна опаковка, съчетаваща в едно бутилка, кутия и плик. Разградима метална опаковка. Алуминиева кутия с механизъм за повторно затваряне след отваряне. И друга, която позволява две напитки да се опаковат заедно, но да могат да се пият поотделно или да се смесват в желани пропорции.

Примерите са малка част от световните иновативни решения за опаковки. Усилията на науката и бизнеса в тази област са фокусирани в няколко направления - безопасност на храните и напитките, удобство при ползване, нарастваща грижа за околната среда. Според експерти от бранша и българските фирми – и производители, и ползватели на опаковки, са в крак със световните тенденции. "В страната се произвеждат както торбички от традиционни пластмаси, така и от модифицирани традиционни пластмаси (в т.ч. бързо разградимите). Съществуват торбички от фото- или оксоразградими пластмаси, при които се поставя специална добавка, ускоряваща многократно разлагането на полимера в околната среда. Произвеждат се и торбички от биоразградима пластмаса, отговарящи на европейския стандарт за биоразградимост EN 13432", дава примери Антоанета Перникова, председател на Българска асоциация "Полимери" (БАП).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    plamkata_76 avatar :-P
    Пламката

    Кога най-после ще изобретят опаковка за бира, която да служи за мезе.
    Както кофичката за сладолед примерно.
    Кутийка от картофен чипс. Пийваш, гризкаш, пийваш, гризкаш и така...
    Авторски права запазени...

  • 2
    kiki2000 avatar :-|
    kiki2000

    А аз питам къде останаха добрите стари стъклени опаковки и системата за обратно изкупуване на такива по метода "пълно за празно". Защото от това по-екологично - здраве му кажи! Ама как да стане като бизнесът на две -трети от производителите на опаковки ще отиде по дяволите! И как ще си изкарват тогава милионите? Пустият му салам, Санчо, така ни пречи на свободата!!!!!

  • 3
    tralala2010 avatar :-|
    tralala2010

    [quote#1:"Пламен Иванов Бакърджиев"]опаковка за бира, която да служи за мезе[/quote]
    Нещо подобно, но е за кафе
    http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/28165_428101820612461_1492017946_n.jpg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK