С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 юли 2013, 10:06, 3193 прочитания

Близка, но непозната

България все още остава в сянката на Румъния за френските инвеститори, които понякога не знаят нищо за страната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"В този труден момент за икономиката местоположението, разходите за труд и ниският корпоративен данък са важни активи за България."
Стефан Делайе, председател на Френско-българската търговска камара
"Това, което отличава Румъния от България, е, че тя е страна с 20 млн. население и в този смисъл пазарът там е много по-голям, а повечето хора привличат повече инвестиции."
Марк Дьобелс, директор за България на Френската агенция за международно развитие на предприятията Ubifrance

България все още остава встрани от инвеститорската карта на Франция. И причините за това далеч не са просто кризата или лошият имидж на страната. Разстоянието София-Париж, макар и само на два часа и половина път със самолет, се оказва колкото близко, толкова далечно и непознато за френските инвеститори, за които в повечето случаи България е просто съседката на Румъния.

Какво пречи

"Френските компании не познават много добре България. Затова страната ви трябва да направи всичко възможно, за да промотира своя имидж в чужбина", обяснява Марк Дьобелс, директор за България на Френската агенция за международно развитие на предприятията Ubifrance. По думите му французите понякога дори не знаят нищо за страната. В повечето случаи, като говорим за тази част на Европа, казваме Румъния и България, т.е. познати са ни двете държави заедно, а не България самостоятелно. Друг недостатък на страната според Дьобелс е, че стандартът на живот тук е много нисък и затова производството е голямо предизвикателство за фирмите, тъй като не могат да разчитат на местния пазар за реализиране на продукцията си.
Въпреки това според председателя на Френско-българската търговска камара Стефан Делайе към днешна дата френският бизнес в България е много по-добре познат от преди. Показателно за това е, че членовете на камарата се увеличават, расте и броят на френските компании тук за разлика от фирмите от други държи, които през последните години намаляват, обяснява Делайе. Той определя като основни недостатъци на България бюрокрацията и корупцията в администрацията. Проблем за френските компании е също и липсата на прозрачност в процедурите за обществени поръчки (виж стр. X)

Има и предимства

Близостта до големите пазари са едно от основните предимства, които правят България привлекателна за чуждестранните инвеститори, казва Делайе. И дава пример. Ако една френска компания произвежда костюми и преди кризата е правела по 10 хил. броя от всеки размер, много по-евтино е било да ги произведе в Азия. Затова и преди кризата цялото количество се произвеждаше там. С идването на кризата обаче тя вече може да намери пазар само за 1000-2000 броя. В този случай дори цената да е малко по-висока, отколкото в Азия, е по-изгодно да се произведат в страна като България.
По думите на Делайе друг голям плюс на страната е сравнително евтината работна ръка - хората в кол-центровете например предлагат добро качество на ниска цена. "В този труден момент за икономиката местоположението, разходите за труд и ниският корпоративен данък са важни активи за България. Това са големите плюсове на страната", обобщава председателят на Френско-българската търговска камара. Друго предимство според Марк Дьобелс е членството в Европейския съюз. Френският бизнес е улеснен от това, тъй като в двете държави действат еднакви европейски правила. Освен това курсът на българския лев е вързан към еврото още от 1999 г., което намалява рисковете за компаниите и за страната, смята той.

Свеж инвеститорски полъх

След рекордната за френските инвестиции 2008 г. и стопяването им близо четири пъти през 2010 г. през миналата година техният размер достигна 103 млн. евро (виж графиката), което нарежда страната на шесто място по инвестиции през 2012 г. според данните на БНБ.  Зад тези числа стоят големи компании с наложени и разпознаваеми от години брандове в различни отрасли (виж карето).
Не липсват обаче и нови такива. Най-свежите попълнения на френското присъствие в България през последната година са първият хотел с марката Novotel, който е директна инвестиция, управлявана от френската Accor, и който отвори официално през март 2013 г. Четиризвездният хотел се намира на бул. "Цариградско шосе" в София. Досега марката не е присъствала директно в страната, а само с договори за франчайз. Accor има планове да влезе в България и с други свои брандове като Ibis и градските апартхотели Adagio.
През септември тази година трябва да отвори врати и първият магазин в България на веригата за спортни стоки Decathlon, част от френската група Oxylane (виж стр. XIII). Той се намира в София, в местността Камбаните, върху терен от 27 хил. кв.м. В дългосрочен план от Decathlon виждат потенциал за 15 до 20 магазина, като успоредно с тях ще развиват и онлайн продажби.
През август миналата година френската Total в консорциум с австрийската OMV и испанската Repsol получиха 5-годишно разрешение за проучвания за нефт и газ в Черно море. Total предложи рекордно голям финансов бонус на държавата от 40 млн. евро при минимално изисквани 1 млн. евро. По думите на бившия министър на икономиката Делян Добрев инвестицията, която френската компания трябва да осигури за цялото проучване, е 1 млрд. евро. Според условията в конкурса Total трябва да предвиди и допълнителни 500 хил. евро за опазване и възстановяване на околната среда и 20 хил. евро за обучение на български специалисти.

Ръка за ръка

Случващото се през последните месеци на политическата сцена в България безспорно се следи отблизо не само отвън, но и от чуждите компании, които вече са се установили в страната. "Това, което се случи в България през февруари, беше в известен смисъл във вреда на страната, защото, както знаете, за привличането на инвестиции е необходима стабилност. Смятам, че служебното правителство свърши добра работа за времето, за което управлява", казва Стефан Делайе.
Дьобелс и Делайе са единодушни, че за инвеститорите е важно да има правителство. Според Делайе държавата има нужда от правителство, защото, ако се провали, следват нови избори и нови три месеца. Така според него България ще изгуби цяла година, а периодът септември-декември е много важен за всеки бизнес. "Имаме нужда от стабилност и трябва пожелаем късмет на правителството и да направим каквото можем, за да му помогнем."  По думите му България е демократична държава, правителството е достойно за уважение,  но то трябва да слуша и разбира улицата и да допринесе за прекратявне на старата система. "Ако бях българин, щях да отида на протестите. Това трябва да бъде краят на политическата система. Протестиращите трябва да се обединят, да намерят харизматични и независими лидери. А след това да прекъснат всички връзки между парите, бизнеса и политиката", казва Делайе. Вярвам, че истината ще дойде от улицата и напредъкът в европейската интеграция, прозрачността и усвояването на еврофондовете ще се подобри бързо, добави той.

В конкуренция с Румъния

Безспорен факт е, че Франция е сред големите инвеститори в северната ни съседка. Не само езикови и исторически обаче са причините Румъния да бъде по-предпочитана от френските компании. "Това, което отличава Румъния от България, е, че тя е страна с 20 млн. население и в този смисъл пазарът там е много по-голям, а повечето хора привличат повече инвестиции", казва Дьобелс. За приликите и разликите между двете страни Стефан Делайе разказва, че когато кацне на летище София и си хване такси, шофьорът не говори дори английски език. Ако обаче пътува до Румъния, с шофьора на таксито говори на френски. Това е голямо предимство за мен като французин, казва той. Историческите връзки между Франция и Румъния допълнително подпомагат бизнес отношенията между двете страни. Поради това и за французите България остава в сянката на Румъния. Според Делайе обаче френският бизнес започва да възприема България като дестинация за директно навлизане на пазара. Много френски брандове тук се управляват от гръцки компании, но заради кризата обаче това започва да се променя, обяснява той. Емпорики банк например сега стана Credit Agricole.

Промяна към по-добро

Кризата донесе и друга положителна промяна за България, обяснява Атанаска Калчева, директор на Френско-българската търговска камара. По думите й все повече френски фирми търсят български доставчици, те идват и купуват суровина или готови изделия, чието качество е достатъчно добро, за да могат да го предложат във Франция. Според нея имиджът на България леко се подобрява. В административно отношение наблюденията на френските компании показват, че в България започва да се работи по-добре, отколкото в Румъния например, казва Калчева. В тази връзка според нея може да се очаква откриване на представителства в България на френски компании, които работят в Румъния.Известен стимул за това е и данъчната политика тук.

Кои сектори привличат френските компании

Инфраструктурата и по-специално строителството на пътища и мостове, системите за управление на водите, енергетиката  са секторите, които могат да привлекат големите френски компании. Малките и средните фирми от Франция се оглеждат за възможности за инвестиции в селското стопанство, зеленчукопроизводството и животновъдството. Има интерес и към различните потребителски стоки, но заради рецесията в момента пазарът е доста свит, казва Марк Дьобелс. По думите му информационните технологии и услугите, както и процесът на преминаване от аналогова към цифрова телевизия в момента също са сред важните за френските инвеститори бизнеси в България. Списъкът с приоритетни сектори се допълва от Атанаска Калчева, според която в областта на дърводобива има проявен интерес – търсят се доставчици на дървени изделия от България.

КАРЕ
Кои са френските инвеститори

Във финансовия сектор оперират банките Societe Generale (Societe Generale Експресбанк), BNP (БНП Париба България) и Credit Agricole, застрахователят Groupama.
От 20 години на българския пазар работи и производителят на млечни продукти Danone.
В енергетиката, която е традиционно силен отрасъл за Франция, също присъстват големи гиганти като Total, корпорацията, специализирана в енергийния мениджмънт Schneider Electric и собственикът на "Топлофикация - Варна" – Dalkia. Последната е част от френската група Veolia, която през 2010 г. придоби концесионера на столичните ВиК услуги – "Софийска вода".
Ваучерите за храна също са сред областите със силно присъствие на френски компании. Edenred, Sodexo  и Cheque Dejeneur развиват дейност в бизнеса с ваучери в България.
Макар и чрез гръцки франчайз френската верига супермаркети Carrefour стъпи у нас през 2009 г. и вече има магазини в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора.
С два свои завода на българския пазар присъства и френският производител на строителни материали Saint Gobain Weber. За единия от тях – този за плоскости от гипс картон "Марица", компанията получи през 2007 г. сертификат за инвестиция 1-ви клас.
Инвестиционен клас А от 2005 г. има и френската компания Montupet, която произвежда автомобилни части в Русе. До края на 2011 г. тя е инвестирала 70 млн. евро в завода, а само през 2012 г. са инвестирали още до 15 млн. евро за изграждането на ново хале.




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Софтуер груп БГ": Десет години по-късно. И с партньори три фонда и една банка "Софтуер груп БГ": Десет години по-късно. И с партньори три фонда и една банка

Българската компания започна с технологично решение за микрозаеми, а сега преминава към работа с по-големи финансови институции, включително в Европа

25 авг 2019, 688 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "СПЕЦИАЛНИ ИЗДАНИЯ" Затваряне
Н.пр. Филип Отие, посланик на Франция: България има нужда повече от единство и по-малко от поляризиране и разделение

Въпреки че много магистрати вършат забележително работата си независимо от натиска от каквито и да било източници, често получавам оплаквания от предприемачи за непостоянство и непредвидимост на съдебната система

Опасно ядро около АЕЦ "Белене"

Интересът само от руска и китайска страна и липсата на сериозен частен инвеститор показва, че проектът за нова ядрена централа не е икономически изгоден

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците