С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 юли 2013, 11:47, 3471 прочитания

От семената до птиците

За 14 години в България Euralis се разраства от търговски офис за продажба на семена до дистрибутор с над 6 млн. евро продажби и ново предприятие за патешко и гъше месо

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
26
млн. евро са годишните продажби на предприятието за гъши дроб и месо в Брезово.
Убеждението, че в България може да се развива силно земеделие, довежда в страната преди повече от 14 години френската група Euralis. Инвестицията на компанията е свързана с традиционно силните за Франция отрасли като селското стопанство и храните. Едната част от дейността на френската група тук е търговска компания за продажби на семена на земеделски стопани, а другата е предприятие за производство на гъше и патешко месо до гр. Брезово, Пловдив.

Преди субсидиите и големите очаквания


Началото е поставено със семената през вече далечната 1999 г., много преди България да стане член на Европейския съюз и производителите на зърнени култури да се окажат щедро субсидирани. През последните години покрай субсидиите търговците на семена и всякакви земеделски консумативи и техника печелят доста добре, но за Euralis това се оказва по-скоро добре направена прогноза, отколкото причина да открият свое подразделение.


"От техническа гледна точка българските фермери имат добра производителност и богат опит в интензивното земеделие. Така че това е точното място за нашите високодобивни семена", коментира Флорин Константин, регионален мениджър за България и Румъния на Euralis Semence. Бизнесът с внос на семена на френската група обаче се представя добре и посвоему достига лимита си. Затова от компанията решават да търсят възможности за нов ръст, като в същото време смятат, че трябва да са близо до клиентите си – и фермерите, и дистрибуторите. "В този ред на мисли, за да разбираме по-добре нуждите им и да предлагаме повече услуги като логистика и маркетинг, трябваше да осигурим по-близки взаимоотношения и да започнем партньорство по цялата верига", обяснява Константин.

Той заема позицията на регионален мениджър от 2008 г., а от 1 септември 2013 г. ще отговаря за целия бизнес на групата в Югоизточна Европа, включително Гърция, Молдова, Турция и Западните Балкани. 

Още когато стъпва в България, Euralis си сътрудничи и с местни земеделски институти като този за пшеницата в Генерал Тошево, но от компанията подчертават, че партньорството им е само в изследователската област (виж карето). От финансова гледна точка инвестицията на Euralis в търговското поделение се равнява ежегодно на около 1 млн. лв., които са предназначени за развитие на човешки ресурси, маркетинг и др. съпътстващи дейности. Продажбите се изчисляват на над 6 млн. евро годишно.

Деликатесен бизнес




Много по-големи са продажбите на предприятието за гъши дроб и месо в Брезово, където на година те достигат близо 26 млн. евро. Всяка година инвестициите в поделението са за около 500 хил. евро, изчисляват от Euralis. Средствата се влагат в пречистване на вода, инсталации за фураж, развиване на породи патици, гъски и месни продукти. Годишното производство на завода е около 1.2 млн. броя гъски и патици, от които се добива както месо, така и гъши дроб. По оценка на самата компания това е около 25% от общото производство на патешко и гъше месо в България. Почти цялата продукция се изнася, а самият завод е част от поделението за деликатеси и храни на Euralis Group. Пряко заети в производството в Брезово са около 200 души, а още 45 получават косвено работа от фабриката за месо.

От компанията не се оплакаха от занижени заради кризата продажби, а и търговията им със семена не е пострадала особено. Константин определи развитието на земеделието в Европа през миналата година като положително. Добре се представя секторът и в България. По думите му след 2007 г. този бранш в страната е станал много по-стабилен заради постоянния поток на субсидиите. Макар за българските земеделци те да са далеч по-ниски, отколкото в Западна Европа, Константин казва, че с тяхна помощ икономическото положение на фермерите е много по-добро.

Като плюс за реагиране на трудностите мениджърът определя и структурата на собствеността в Euralis, която се състои от фермери, а не от финансови инвеститори. Това според него прави групата много предпазлива при вземането на решения и има за цел постигането на успех с поемането на по-малък риск.
Говорейки за риск, няма как да подминем и последната политическа криза в България, която все още не е приключила и май няма изгледи скоро да приключи. За най-големите предизвикателства и трудности за бизнеса на Euralis в България Константин споделя, че такива винаги има, тъй като производството на семена е много динамичен сектор, а глобалните пречки ги има и тук. Като най-голямо предимство на местния агробизнес той определя бързото плащане от страна на дистрибуторите.

"Фермерите също плащат в брой за семената и това ги прави по-отговорни за това какво купуват", смята Флорин Константин. Като негатив на бизнес средата в България от Euralis посочват бюрокрацията. Именно в тази област смятат, че трябва да има подобрение в посока по-лесна и бърза комуникация с администрацията.

ГМО – засега само лабораторно

За и против генетично модифицираните организми (ГМО) е дебат, който вече десетилетия се води от двете страни на океана. Засега европейското законодателство е много рестриктивно, макар че дава значителна свобода на всяка държава да избере сама дали разрешава или не отглеждането им. Като цяло изследванията и получените ГМО семена в ЕС са много по-малко, отколкото в САЩ, но и тук разработките продължават. Френската Euralis активно инвестира и разработва подобни семена чрез програмата си Biogemma. Засега обаче всичко е само на научно ниво и не предлагат подобни продукти в търговската мрежа. От компанията смятат, че отглеждането на ГМО в ЕС трябва да се случва само след широк консенсус между властите, фермерите и потребителите, без значение дали говорим за общи правила за целия ЕС или за всяка отделна държава.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Софтуер груп БГ": Десет години по-късно. И с партньори три фонда и една банка "Софтуер груп БГ": Десет години по-късно. И с партньори три фонда и една банка

Българската компания започна с технологично решение за микрозаеми, а сега преминава към работа с по-големи финансови институции, включително в Европа

25 авг 2019, 530 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "СПЕЦИАЛНИ ИЗДАНИЯ" Затваряне
Напук на кризата

Saint-Gobain изгради два завода в България за две години

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

През Пулия с колела

Нагоре-надолу из Южна Италия - маршрути, места, полезни съвети

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица