Островът на регулациите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Островът на регулациите

Новият еврокомисар Арнус Ансип загатна, че следващата стъпка на ЕК ще е да се премахнат таксите за роуминг при преноса на данни, за да може да не се ограничават хората в потреблението си, като излязат от страната, в която са подписали договор.

Островът на регулациите

Европейската комисия се опитва да създаде единен телеком пазар, който едновременно да потисне печалбите на компаниите и да стимулира инвестициите

Юлиян Арнаудов
3257 прочитания

Новият еврокомисар Арнус Ансип загатна, че следващата стъпка на ЕК ще е да се премахнат таксите за роуминг при преноса на данни, за да може да не се ограничават хората в потреблението си, като излязат от страната, в която са подписали договор.

© shutterstock


Един от принципите, който доведе до създаването на Европейския съюз, беше за обединение без граници, без мита и с единен пазар - идеята за свободно движение на хора, стоки и капитали в държавите на Стария континент. Макар и в началото всичко това да е звучало като утопия, в момента е реалност, която постепенно обхваща все повече сектори на бизнеса. Тя застигна и телекомите, но със сигурност не по начина, по който те са си я представяли. Брюксел положи големи усилия през последните години да наложи редица ограничения, за да може да облекчи потребителя. Регулациите обхванаха голяма част от техния спектър на дейност. Натискът за намаляване на тарифите за терминиране на трафик (цени на едро между операторите) в националните мрежи, както и за понижаване на цените на дребно на разговорите в роуминг започна да се отразява негативно върху техните приходи. Маржовете на печалбата започнаха да се понижават и постепенно европейските телекоми започнаха да изпадат в долните места на световната хранителна верига. От най-големите компании, които притежават звена на най-различни и отдалечени места, в момента те са обект на придобиване. Защото бяха заети да се занимават с оптимизиране на дейността си, докато компаниите в Америка и Далечния изток започнаха да инвестират в подобряване на мрежите си. Така в един момент хищниците се превръщат в жертва на големия и неизбежно глобализиран пазар. Причината - че се оказаха затворени на един пренаселен остров на регулациите.

Новите реалности не промениха идеята на ЕК да създаде единен телеком пазар, дори напротив – като че ли засилиха процеса. Проблемът е, че управляващите в Брюксел трябва да напипат правилния баланс между регулация с цел конкуренция и защита на потребителите и насърчаване на инвестициите, които в момента намаляват. През изминалата година телекомите са изхарчили общ 70 млрд. долара в подобряване на наземните си и мобилни мрежи, което е с 10 млрд. долара по-малко от инвестираните средства през 2008 г., показват данните на Bloomberg. Приходите от пренос на глас и данни пък са се стопили с 14% за същия период до 383 млрд. долара и се очаква през настоящата 2014 г. да се понижат още до 374 млрд. долара, показват още изследванията на агенцията.

С една дума - в момента еврокомисията е в дилемата как едновременно да стимулира ръст на вложенията в нови технологии и да продължи да затяга регулациите в полза на клиентите. Как хем вълкът да е сит, хем агнето цяло? И то без да стигаме до очевидния отговор - като овчарят бъде изяден.

Този скъп роуминг

70

млрд. долара са изхарчили европейските телекоми за подобряване качеството на мрежите си през 2013 г. Това е с 10 млрд. долара по-ниско от 2008 г.

Премахването на таксите за роуминг в ЕС изглежда почти сигурно.

Първите по-сериозни стъпки по установяване на стриктен контрол над операторите беше пакетът от мерки, наложен от бившия еврокомисар по цифровата политика Вивиан Рединг. През 2007 г. той беше предложен и включваше постепенно намаляване на таксите за разговори в роуминг, както и създаване на паневропейска агенция, която събира в едно националните регулатори. Мисията на Рединг беше продължена от Нели Крус, която продължи натиска над операторите да свалят цените както на дребно на роуминга, така и на едро в рамките на националните мрежи. Крус трябваше да надгради основите за създаване на единен европейски пазар, като въведе пълно премахване на роуминга в рамките на ЕС.

Последният еврокомисар подготви новите мерки, които трябваше да влязат в сила от тази година.

Първоначалната идея включваше освен пълно премахване за допълнителните такси за роуминг също и налагане на единна тарифа за терминиране на трафик (цени на едро между операторите), премахване на националните регулатори за сметка на един общ, създаване на европейски паспорт, с който лицензите за мобилен оператор да важат в целия ЕС. Окончателното предложение, внесено от Крус, обаче включи само премахването на роуминга и създаването на европейския паспорт. Другите точки бяха повече пожелателни – координация между страните за разпределението на радиоспектъра, насърчаването на инвестициите в мрежи от четвърто поколение (4G), интернет неутралност (стандартизирана доставка на достъпа до глобалната мрежа), опростяване на общите условия на телекомите. Всичките от тях бяха насочени основно към потребителите и към инвестирането в нови технологии. За подобряване на общата обстановка и засилване на конкурентоспособността на европейските телекоми спрямо останалите региони нямаше нищо.

Старата песен на нов глас

Новите реалности принудиха телекомите да поискат от Европейската комисия да приеме мерки за насърчаване на инвестициите в сектора. Основните възможности според тях са облекчаване на правилата за консолидация в индустрията, която и без това вече се случва, по-лесен и евтин достъп до радиочестоти и намаляване на натиска върху цените на роуминга и разговорите. Исканията на телекомите засега не срещат разбиране. Най-важното е, че ЕК не предвижда да променя нормативната рамка, така че да улесни консолидацията на Стария континент. След засилени дебати пакетът реформи беше приет в сегашната си форма от Европейския парламент. В него се предвижда премахване на роуминга от 15 декември 2015 г. Окончателното му гласуване беше блокирано в Съвета на министрите на ЕС. Новият еврокомисар и зам.-председател на ЕК, отговорен за единния цифров пазар, Арнус Ансип потвърди, че таксите за роуминг трябва да бъдат премахнати, за да може да се насърчи потреблението, когато жителите на ЕС пътуват и се намират в друга държава членка. По време на изслушването му преди встъпване в длъжност той дори заяви: "Мисля, че премахването на роуминга ще повлияе положително както на потребителите, така и на операторите. Телекомите загубиха маржовете, но спечелиха по-високо потребление. Хората започнаха да ползват повече техните устройства."

Ансип загатна, че следващата стъпка ще е да се премахнат таксите за роуминг при преноса на данни, за да може да не се ограничават хората в потреблението си, като излязат от страната, в която са подписали договор. Така Ансип потвърди линията на Брюксел в посока на елиминиране на роуминга. Той обаче не коментира директно дали ще работи за неговото окончателно прокарване, защото решението засега остава блокирано от Съвета на министрите.

Да подкрепиш ли неизбежното

Докато за момента каузата на европейските телекоми да спасят роуминг таксите изглеждат обречени, тяхната надежда за стимулиране на пазара може да дойде по отношение на консолидацията. Силната фрагментация на Стария континент, дълговата и финансова криза, която потопи потреблението, както и наложеното насилствено намаление на цените за мобилни услуги доведе до отслабване на конкурентоспособността на компаниите от региона. Затова надеждите на телекомите са насочени по посока окрупняване на пазара в Европа. Така с обединени сили по-лесно да могат да посрещнат предизвикателствата и да насърчат инвестициите.

"Нуждаем се от по-малко правила, които да създадат благоприятни за инвестиции условия и предвидима институционална среда", обяви в началото на октомври Луиджи Гамбардела, председател на Европейската асоциация на телекомуникационните оператори (ETNO), цитиран от Bloomberg. Всички големи телекоми, които са част от групата, призовават през последната година за по-облекчени правила при консолидацията на сектора.

В пакета за единния цифров пазар не се предвиждат драстични промени в регулаторната рамка по отношение на контрола над сливанията и придобиванията. Индиректни сигнали говорят за по-либерален подход при оценката на монополното въздействие при големите сделки в телеком сферата. Новоизбраният председател на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер загатна за подобни действия. През април, когато беше водещ кандидат за поста председател на комисията, заяви: "Първото нещо, което трябва да направим, е да преосмислим правилата за защита на конкуренцията в рамките на дигиталния пазар." И допълни: "Ако искаме компаниите да могат да предлагат своите услуги и продукти не само на национално, но и на континентално ниво, ние трябва да прилагаме европейските правила в континентален мащаб."

Първи успешни тестове

Няколко месеца след тези изказвания телекомите имаха възможност да тестват думите му на практика. През лятото старият състав на ЕК одобри две сделки, които в предишни години можеха и да не получат зелена светлина. Първата е придобиването на германския мобилен оператор E-Plus от испанския му конкурент Telefonica за 8.6 млрд. евро, а втората - на хонконгския конгломерат Hutchison Whampoa, който купи ирландското звено на Telefonica за 1 млрд. долара. Освен по единия главен играч тези сделки си приличат и по друго нещо – и двете водят до намаляване на операторите съответно в Германия и в Ирландия от четири на три. В първия случай контролираната от Telefonica O2 Deutschland купува местния E-Plus. Във втория случай дъщерното дружество Three на Hutchison Whampoa придобива O2 Ireland. С други думи, за пръв път имаме сделки, при които ЕК разрешава в дадени държави членки да се консолидират местни играчи и реално да намалее конкуренцията. Тези два прецедента могат да доведат до нова вълна от покупки, при които в държавите, където има четири мобилни оператора, да се търси вариант за придобивания, така че те да намалеят на три.

Обективно до момента ЕК не е блокирала сделки на мобилни оператори, но липсата на твърда позиция караше телекомите да са предпазливи. В миналото Брюксел има по-богата история в блокирането на сделки, свързани с консолидацията на кабелния и телевизионния бизнес, но не и на мобилния такъв. Тези придобивания дадоха възможност на телекомите да тестват как реагира комисията на подобен тип консолидация. Например регулаторите в САЩ в рамките на няколко години блокираха две сделки, които намаляваха играчите в страната от четири на три. Първата е за потенциалното сливане на T-Mobile и AT&T, а след това - на T-Mobile и Sprint.

Одобрените придобивания обаче предизвикаха недотам одобрителна реакция в рамките на държавите, в които се осъществяват. Германските регулатори изразиха опасения, а британският телеком Vodafone разкритикува ЕК за зелената светлина по придобиването на O2 Ireland от Hutchison Whampoa.

Повече яснота по отношение бъдещото окрупняване на пазара ще бъде дадена, след като новият състав на ЕК влезе в сила и предприеме конкретни действия в тази насока. За момента, поне по отношение на консолидацията за операторите, има светлина в тунела. Докато засега за роуминга тя все повече гасне. От друга страна, новата комисия има тежката задача да продължи усилията на ЕС към създаването на единен телеком пазар. За целта обаче тя трябва да балансира умело между потребителския интерес и връщането на европейските компании от сектора на световната карта.

Един от принципите, който доведе до създаването на Европейския съюз, беше за обединение без граници, без мита и с единен пазар - идеята за свободно движение на хора, стоки и капитали в държавите на Стария континент. Макар и в началото всичко това да е звучало като утопия, в момента е реалност, която постепенно обхваща все повече сектори на бизнеса. Тя застигна и телекомите, но със сигурност не по начина, по който те са си я представяли. Брюксел положи големи усилия през последните години да наложи редица ограничения, за да може да облекчи потребителя. Регулациите обхванаха голяма част от техния спектър на дейност. Натискът за намаляване на тарифите за терминиране на трафик (цени на едро между операторите) в националните мрежи, както и за понижаване на цените на дребно на разговорите в роуминг започна да се отразява негативно върху техните приходи. Маржовете на печалбата започнаха да се понижават и постепенно европейските телекоми започнаха да изпадат в долните места на световната хранителна верига. От най-големите компании, които притежават звена на най-различни и отдалечени места, в момента те са обект на придобиване. Защото бяха заети да се занимават с оптимизиране на дейността си, докато компаниите в Америка и Далечния изток започнаха да инвестират в подобряване на мрежите си. Така в един момент хищниците се превръщат в жертва на големия и неизбежно глобализиран пазар. Причината - че се оказаха затворени на един пренаселен остров на регулациите.

Новите реалности не промениха идеята на ЕК да създаде единен телеком пазар, дори напротив – като че ли засилиха процеса. Проблемът е, че управляващите в Брюксел трябва да напипат правилния баланс между регулация с цел конкуренция и защита на потребителите и насърчаване на инвестициите, които в момента намаляват. През изминалата година телекомите са изхарчили общ 70 млрд. долара в подобряване на наземните си и мобилни мрежи, което е с 10 млрд. долара по-малко от инвестираните средства през 2008 г., показват данните на Bloomberg. Приходите от пренос на глас и данни пък са се стопили с 14% за същия период до 383 млрд. долара и се очаква през настоящата 2014 г. да се понижат още до 374 млрд. долара, показват още изследванията на агенцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    stefan_st avatar :-?
    Стефан Ст

    Многото регулации от ЕК довели до окрупняване на пазара и намаляване на конкуренцията... Кой да очаква такова нещо?

  • 2
    stefan_st avatar :-|
    Стефан Ст

    При поевтиняването на роуминга на места телекомите печелят толкова малко от роуминг, че ако беше друг тип инвестиция, изобщо нямаше да се занимават да я правят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK