Островът на регулациите
Европейската комисия се опитва да създаде единен телеком пазар, който едновременно да потисне печалбите на компаниите и да стимулира инвестициите


Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Един от принципите, който доведе до създаването на Европейския съюз, беше за обединение без граници, без мита и с единен пазар - идеята за свободно движение на хора, стоки и капитали в държавите на Стария континент. Макар и в началото всичко това да е звучало като утопия, в момента е реалност, която постепенно обхваща все повече сектори на бизнеса. Тя застигна и телекомите, но със сигурност не по начина, по който те са си я представяли. Брюксел положи големи усилия през последните години да наложи редица ограничения, за да може да облекчи потребителя. Регулациите обхванаха голяма част от техния спектър на дейност. Натискът за намаляване на тарифите за терминиране на трафик (цени на едро между операторите) в националните мрежи, както и за понижаване на цените на дребно на разговорите в роуминг започна да се отразява негативно върху техните приходи. Маржовете на печалбата започнаха да се понижават и постепенно европейските телекоми започнаха да изпадат в долните места на световната хранителна верига. От най-големите компании, които притежават звена на най-различни и отдалечени места, в момента те са обект на придобиване. Защото бяха заети да се занимават с оптимизиране на дейността си, докато компаниите в Америка и Далечния изток започнаха да инвестират в подобряване на мрежите си. Така в един момент хищниците се превръщат в жертва на големия и неизбежно глобализиран пазар. Причината - че се оказаха затворени на един пренаселен остров на регулациите.
Новите реалности не промениха идеята на ЕК да създаде единен телеком пазар, дори напротив – като че ли засилиха процеса. Проблемът е, че управляващите в Брюксел трябва да напипат правилния баланс между регулация с цел конкуренция и защита на потребителите и насърчаване на инвестициите, които в момента намаляват. През изминалата година телекомите са изхарчили общ 70 млрд. долара в подобряване на наземните си и мобилни мрежи, което е с 10 млрд. долара по-малко от инвестираните средства през 2008 г., показват данните на Bloomberg. Приходите от пренос на глас и данни пък са се стопили с 14% за същия период до 383 млрд. долара и се очаква през настоящата 2014 г. да се понижат още до 374 млрд. долара, показват още изследванията на агенцията.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
2 коментара
Многото регулации от ЕК довели до окрупняване на пазара и намаляване на конкуренцията... Кой да очаква такова нещо?
При поевтиняването на роуминга на места телекомите печелят толкова малко от роуминг, че ако беше друг тип инвестиция, изобщо нямаше да се занимават да я правят.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.