Икономика на празника
Коледните харчове в редица държави се завръщат към предкризисните нива, но структурата им разкрива някои интересни нови тенденции


Магдалина Генова

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Декември обичайно е месецът на традициите. И една от тях е продажбите на дребно да отбелязват своя годишен връх. Целият търговски сектор се фокусира върху празничния сезон и потребителя, който е готов да се раздели със сериозна сума за подаръци, забавления и храна. Макар през последните години празничният бюджет на домакинствата в различни точки на земното кълбо да беше ограничаван от икономическата криза, тази година традиционното проучване на Deloitte за коледните харчове показва завръщане към предкризисните нива в държави като САЩ, Великобритания, Полша, Ирландия, Люксембург, Южна Африка и дори Гърция. Анализаторите отбелязват оптимизма и очакванията за по-високи доходи през 2015 г. като още един сигнал за възстановяването на икономиката, допълнително подхранвани от срива в цената на петрола.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
18 коментара
Приятно Коледно пазаруване.Покрай неща за семейството, отделете и нещо за себе си.
Ами и ние сме така. И у нас много ценен подарък е "занаятчийският бърбън". Вярно, нашият термин за този продукт е много по селяндурско просташки, но за радост не термина прави качеството.
Все пак всеки ценител би избрал бутиково-занаятчийска продукция, а не срандартна и сертифицирана конфекция.
Просто това е култура, която е дълбоко вградена в народопсихологията, оцеляла и по времето на соц.гурмето, и ще оцелее по времето на гражданското потребителско общество :)
Публикувано през m.capital.bg
Не виждам защо въобще се опитваме да се сравняваме със Западните държави. Не пряко в статията, но всеки нашенец пред компютъра си мисли - Защо и аз не го направя така, щом другите могат? Отговора е близък до ума- Ами защото онзи пръска покрай празниците хиляди долари, а ти една стотачка трудно пръскаш за подаръци.
Вчера бяхме до Пирот, Сърбия, и си купихме месо от Месарата ( където ни го и опекоха), готова вкусна баница и млечни продукти: павлака, сир и най-вече каймак. Гурме по Балкански, в духа на статията. А статията много ми хареса - от нея лъха една завърнала се празничност и заможност.
Коледните сладки си ги направихме сами - с мед, джинджифил и канела. Сложих ги в тенекиени кутии с капак и черпя с тях. Домашни. Изглежда наистина хората се завръщаме към занаятчийското, изпипаното и изпълнено с идея и душа. Честита Коледа!
До коментар [#3] от "novalis":
Не съм убеден, че %-но българина харчи по-малко по Коледа от тях. Дори смятам, че харчи значително по-голям дял от доходите си за това. Гледам светът е обхванат от оптимизъм, поне нашите главоци няма как да се оправдават със световна криза или марсианци, защо доходите на хората не растат.
Мдам. Много информативна статия. Разбрахме за какво си харчат парите в Щатите и Великобритания. Някоя друга държава да имате?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.