Икономика на празника

Коледните харчове в редица държави се завръщат към предкризисните нива, но структурата им разкрива някои интересни нови тенденции

   ©  Магдалина Генова
Посоката е към повече празнични вечери навън, повече кулинарни подаръци и връщане на лукса вкъщи.

Декември обичайно е месецът на традициите. И една от тях е продажбите на дребно да отбелязват своя годишен връх. Целият търговски сектор се фокусира върху празничния сезон и потребителя, който е готов да се раздели със сериозна сума за подаръци, забавления и храна. Макар през последните години празничният бюджет на домакинствата в различни точки на земното кълбо да беше ограничаван от икономическата криза, тази година традиционното проучване на Deloitte за коледните харчове показва завръщане към предкризисните нива в държави като САЩ, Великобритания, Полша, Ирландия, Люксембург, Южна Африка и дори Гърция. Анализаторите отбелязват оптимизма и очакванията за по-високи доходи през 2015 г. като още един сигнал за възстановяването на икономиката, допълнително подхранвани от срива в цената на петрола.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
18 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    izabell avatar :-P
    izabell
    • - 16
    • + 13

    Приятно Коледно пазаруване.Покрай неща за семейството, отделете и нещо за себе си.

    Нередност?
  • 2
    fve avatar :-|
    Федор Езерский
    • - 12
    • + 17

    Ами и ние сме така. И у нас много ценен подарък е "занаятчийският бърбън". Вярно, нашият термин за този продукт е много по селяндурско просташки, но за радост не термина прави качеството.
    Все пак всеки ценител би избрал бутиково-занаятчийска продукция, а не срандартна и сертифицирана конфекция.
    Просто това е култура, която е дълбоко вградена в народопсихологията, оцеляла и по времето на соц.гурмето, и ще оцелее по времето на гражданското потребителско общество :)

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 3
    lzb20377322 avatar :-|
    novalis
    • - 15
    • + 16

    Не виждам защо въобще се опитваме да се сравняваме със Западните държави. Не пряко в статията, но всеки нашенец пред компютъра си мисли - Защо и аз не го направя така, щом другите могат? Отговора е близък до ума- Ами защото онзи пръска покрай празниците хиляди долари, а ти една стотачка трудно пръскаш за подаръци.

    Нередност?
  • 4
    avgustina avatar :-|
    Avgustina
    • - 4
    • + 27

    Вчера бяхме до Пирот, Сърбия, и си купихме месо от Месарата ( където ни го и опекоха), готова вкусна баница и млечни продукти: павлака, сир и най-вече каймак. Гурме по Балкански, в духа на статията. А статията много ми хареса - от нея лъха една завърнала се празничност и заможност.
    Коледните сладки си ги направихме сами - с мед, джинджифил и канела. Сложих ги в тенекиени кутии с капак и черпя с тях. Домашни. Изглежда наистина хората се завръщаме към занаятчийското, изпипаното и изпълнено с идея и душа. Честита Коледа!

    Нередност?
  • 5
    stoiank avatar :-|
    stoiank
    • - 2
    • + 14

    До коментар [#3] от "novalis":

    Не съм убеден, че %-но българина харчи по-малко по Коледа от тях. Дори смятам, че харчи значително по-голям дял от доходите си за това. Гледам светът е обхванат от оптимизъм, поне нашите главоци няма как да се оправдават със световна криза или марсианци, защо доходите на хората не растат.

    Нередност?
  • 6
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772
    • - 6
    • + 18

    Мдам. Много информативна статия. Разбрахме за какво си харчат парите в Щатите и Великобритания. Някоя друга държава да имате?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал