За втора поредна година "Байерн" (Мюнхен) е най-скъпият футболен бранд в Европа, показва класацията на Brandfinance - Football 50. Стойността на германската марка е оценена на 896 млн. долара през 2014 г. След като няколко години лидер в класацията беше "Манчестър юнайтед", през 2013 г. той беше изместен от германския тим. Оттеглянето на Алекс Фергюсън и последвалият кошмарен сезон за английския отбор детронира от върха, а за 2014 г. вече отстъпва и второто място на "Реал" (Мадрид).
Brand Finance e специализирана консултантска компания с 20-годишна история, която прави класация на най-скъпите брандове в различни сектори по света. За целта на Football 50 е използвана сложна методология, част от която е базирана на индекса Kickdex, който следи стойността на играчите и отборите през тяхното представяне на терена, бъдещи очаквания и т.н. Освен това се използва и матрица, в която се включват финансовите показатели на клубовете, постъпления от билети, посещения, качество на стадионите, представяне в социалните мрежи, мнения на анализатори, фенове и други.
Кои са факторите за успех
Доминация в местното първенство и колкото се може повече титли са ключовият фактор за успех, но не само. През 2013/2014 г. "Байерн" (Мюнхен) успя да спечели почти всичко, но се спъна в "Реал" (Мадрид) на полуфинала на Шампионската лига със загуба от 0:5. Година по-рано обаче германският тим успя да спечели европейския турнир, а приходите му бяха рекордни - над 500 млн. евро, което маркира 21 поредна печеливша година, посочват авторите на изданието. В края на 2013 г. клубът продаде 8.33% от капитала си на Allianz за 150 млн. долара. Така в момента финансовата компания, Audi и Adidas си поделят 25% в капитала му.
Освен че с постъпленията от тези продажби клубът успява да намали дълговете си, те са показателни и за силния интерес на големи концерни да инвестират в "Байерн" (Мюнхен), което потвърждава и силата на бранда му. Според правилото 50+1, въведено в Германия през 2000 г., клубът не може да има мажоритарен собственик - такива са неговите фенове - над 230 хил., които годишно плащат по 65 евро. Авторите класацията посочват, че това също е фундаментално за това как се позиционира един отбор в нея. Според тях единственото предизвикателство пред германския клуб остава налагането му като глобален бранд. По това обаче се работи - през миналата година в борда беше привлечен Йорг Вакер, който отговаря за интернационализацията на клуба. Тя започна с отваряне на представителство в Ню Йорк и организиране на турове в Северна Америка, очаква се такива да има и в Китай. Единственият удар по репутацията на клуба беше скандалът с президента Ули Хьонес, който беше уличен и признат за виновен в укриване на данъци.
Успехите в европейските турнири също са фактор и той помага на "Реал" (Мадрид) да измести от второто място "Манчестър юнайтед". Освен това клубът има два от най-големите спонсори в света - Emirates и Adidas, факт, който показва силата на бранда на "Реал". Балансираната трансферна политика също се посочва като важен фактор - продажбата на Месут Йозил и на Гонсало Игуаин за близо 90 млн. евро реално осигури около 90% от трансфера на Гарет Бейл. Основният фактор при "Манчестър юнайтед" е лошият сезон след оттеглянето на Алекс Фъргюсън, което го сваля на третото място. Голяма и приятна изненада в класацията е десетото място на френския "Пари Сен Жермен", който скача с повече от 10 места - привличането на сериозни спонсори и спечелването на титлата му отреждат престижен рейтинг и място в класацията.
Най-скъпо е в Англия
Въпреки че първият неин представител е едва на трето място, Англия остава държавата с най-скъпи брандове в класацията - тя има и най-много представители в топ 10. Интересно е, че в първата десетка попада Турция - с едно място пред Бразилия. Класацията е доминирана от отбори от най-силните първенства в Европа и Бразилия. При марките, които доставят екипи за отборите в топ 50, Аdidas води пред Nike с 21 на 16, а далеч назад с 4 доставки е Puma.
За втора поредна година "Байерн" (Мюнхен) е най-скъпият футболен бранд в Европа, показва класацията на Brandfinance - Football 50. Стойността на германската марка е оценена на 896 млн. долара през 2014 г. След като няколко години лидер в класацията беше "Манчестър юнайтед", през 2013 г. той беше изместен от германския тим. Оттеглянето на Алекс Фергюсън и последвалият кошмарен сезон за английския отбор детронира от върха, а за 2014 г. вече отстъпва и второто място на "Реал" (Мадрид).
Brand Finance e специализирана консултантска компания с 20-годишна история, която прави класация на най-скъпите брандове в различни сектори по света. За целта на Football 50 е използвана сложна методология, част от която е базирана на индекса Kickdex, който следи стойността на играчите и отборите през тяхното представяне на терена, бъдещи очаквания и т.н. Освен това се използва и матрица, в която се включват финансовите показатели на клубовете, постъпления от билети, посещения, качество на стадионите, представяне в социалните мрежи, мнения на анализатори, фенове и други.
0 коментара