"Байерн" остава най-скъпият футболен бранд в света
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Байерн" остава най-скъпият футболен бранд в света

Доминацията в германското първенство, привличане на водещи спонсори и акционерната структура правят "Байерн" (Мюнхен) топ бранд

"Байерн" остава най-скъпият футболен бранд в света

В "класацията за избрани" на Brandfinance попадат отбори от най-силните първенства в Европа, Турция и Бразилия

1656 прочитания

Доминацията в германското първенство, привличане на водещи спонсори и акционерната структура правят "Байерн" (Мюнхен) топ бранд

© Reuters


За втора поредна година "Байерн" (Мюнхен) е най-скъпият футболен бранд в Европа, показва класацията на Brandfinance - Football 50. Стойността на германската марка е оценена на 896 млн. долара през 2014 г. След като няколко години лидер в класацията беше "Манчестър юнайтед", през 2013 г. той беше изместен от германския тим. Оттеглянето на Алекс Фергюсън и последвалият кошмарен сезон за английския отбор детронира от върха, а за 2014 г. вече отстъпва и второто място на "Реал" (Мадрид).

Brand Finance e специализирана консултантска компания с 20-годишна история, която прави класация на най-скъпите брандове в различни сектори по света. За целта на Football 50 е използвана сложна методология, част от която е базирана на индекса Kickdex, който следи стойността на играчите и отборите през тяхното представяне на терена, бъдещи очаквания и т.н. Освен това се използва и матрица, в която се включват финансовите показатели на клубовете, постъпления от билети, посещения, качество на стадионите, представяне в социалните мрежи, мнения на анализатори, фенове и други.

Кои са факторите за успех

Доминация в местното първенство и колкото се може повече титли са ключовият фактор за успех, но не само. През 2013/2014 г. "Байерн" (Мюнхен) успя да спечели почти всичко, но се спъна в "Реал" (Мадрид) на полуфинала на Шампионската лига със загуба от 0:5. Година по-рано обаче германският тим успя да спечели европейския турнир, а приходите му бяха рекордни - над 500 млн. евро, което маркира 21 поредна печеливша година, посочват авторите на изданието. В края на 2013 г. клубът продаде 8.33% от капитала си на Allianz за 150 млн. долара. Така в момента финансовата компания, Audi и Adidas си поделят 25% в капитала му.

Освен че с постъпленията от тези продажби клубът успява да намали дълговете си, те са показателни и за силния интерес на големи концерни да инвестират в "Байерн" (Мюнхен), което потвърждава и силата на бранда му. Според правилото 50+1, въведено в Германия през 2000 г., клубът не може да има мажоритарен собственик - такива са неговите фенове - над 230 хил., които годишно плащат по 65 евро. Авторите класацията посочват, че това също е фундаментално за това как се позиционира един отбор в нея. Според тях единственото предизвикателство пред германския клуб остава налагането му като глобален бранд. По това обаче се работи - през миналата година в борда беше привлечен Йорг Вакер, който отговаря за интернационализацията на клуба. Тя започна с отваряне на представителство в Ню Йорк и организиране на турове в Северна Америка, очаква се такива да има и в Китай. Единственият удар по репутацията на клуба беше скандалът с президента Ули Хьонес, който беше уличен и признат за виновен в укриване на данъци.

Успехите в европейските турнири също са фактор и той помага на "Реал" (Мадрид) да измести от второто място "Манчестър юнайтед". Освен това клубът има два от най-големите спонсори в света - Emirates и Adidas, факт, който показва силата на бранда на "Реал". Балансираната трансферна политика също се посочва като важен фактор - продажбата на Месут Йозил и на Гонсало Игуаин за близо 90 млн. евро реално осигури около 90% от трансфера на Гарет Бейл. Основният фактор при "Манчестър юнайтед" е лошият сезон след оттеглянето на Алекс Фъргюсън, което го сваля на третото място. Голяма и приятна изненада в класацията е десетото място на френския "Пари Сен Жермен", който скача с повече от 10 места - привличането на сериозни спонсори и спечелването на титлата му отреждат престижен рейтинг и място в класацията.

Най-скъпо е в Англия

Въпреки че първият неин представител е едва на трето място, Англия остава държавата с най-скъпи брандове в класацията - тя има и най-много представители в топ 10. Интересно е, че в първата десетка попада Турция - с едно място пред Бразилия. Класацията е доминирана от отбори от най-силните първенства в Европа и Бразилия. При марките, които доставят екипи за отборите в топ 50, Аdidas води пред Nike с 21 на 16, а далеч назад с 4 доставки е Puma.

За втора поредна година "Байерн" (Мюнхен) е най-скъпият футболен бранд в Европа, показва класацията на Brandfinance - Football 50. Стойността на германската марка е оценена на 896 млн. долара през 2014 г. След като няколко години лидер в класацията беше "Манчестър юнайтед", през 2013 г. той беше изместен от германския тим. Оттеглянето на Алекс Фергюсън и последвалият кошмарен сезон за английския отбор детронира от върха, а за 2014 г. вече отстъпва и второто място на "Реал" (Мадрид).

Brand Finance e специализирана консултантска компания с 20-годишна история, която прави класация на най-скъпите брандове в различни сектори по света. За целта на Football 50 е използвана сложна методология, част от която е базирана на индекса Kickdex, който следи стойността на играчите и отборите през тяхното представяне на терена, бъдещи очаквания и т.н. Освен това се използва и матрица, в която се включват финансовите показатели на клубовете, постъпления от билети, посещения, качество на стадионите, представяне в социалните мрежи, мнения на анализатори, фенове и други.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK