Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 май 2015, 16:10, 1759 прочитания

С хляб и сол

Какво се крие зад организирането на все повече спортни мероприятия в България и успяват ли федерациите да извлекат полза от това

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Българите сме топъл, гостоприемен народ. Не вярвате ли? Спортните федерации са подали заявки за държавна подкрепа за общо 15 милиона лева за домакинства на международни състезания през 2015 г. при три пъти по-малък бюджет за подобни дейности. Какво обаче се крие зад организирането на тези събития и какво печели България не е много ясно. Причината е, че в повечето случаи липсва ясна стратегия за извличане на ползи от подобно домакинство. Липсва и визия от страна на федерациите, които в масовия случай се ограничават около това да искат от държавата, но не са в състояние да осигурят собствени средства.

А какво всъщност могат да получат България, федерациите и спортът от едно добре организирано международно състезание? От една страна, това е икономическият ефект - приходи от туристи, от билети и спонсори и т.н. От друга, са дългосрочните ползи или т.нар. наследство. В тази графа влизат изграждането на спортна инфраструктура, която ще остане занапред, както и привличането на младите към спорта, което има социален характер.


Има и трета графа, в която влизат стратегически цели, чиято идея е с фактора "домакинство" даден спортист или най-вече отбор да се облагодетелства и да постигне важна цел. Тук най-добрият пример е волейболната федерация, която благодарение на стабилните си връзки на международно ниво осигурява домакинство на всякакви квалификации, което улеснява отборите да стигнат до големите състезания. Това обаче не е напълно обосновано икономически, защото е свързано с такси, а приходите са малки, притокът на туристи е незначителен и международният отзвук не е такъв, че да си заслужава обсъждането.

Приходи/разходи - кой как смята

Сред най-гостоприемните федерации е тази по мотоциклетизъм, която организира куп събития, но сметките не излизат. "На нас са ни необходими 2.275 млн. евро за 2011, 2012, 2013 и 2014 г. Това са само таксите за провеждане на световните и европейските шампионати, които се състояха в България през тези четири години", заяви президентът на федерацията Богдан Николов пред "Канал 3" наскоро. Според него става дума за 12 световни и 17 европейски първенства. "В крайна сметка благодарение на контакти и на международна фирма, която срещу реклама ще ни даде 1 млн. евро... Но ще ни трябват още толкова и малко отгоре, за да си покрием всички такси и да си върнем лиценза и да си върнем и Гран при на България", добави Николов.



Федерацията по волейбол също е много активна. С откриването на "Арена Армеец София" тя получи зелена светлина и отлични условия да организира събития от най-високо ниво. Тази година страната приема Евро 2015 за мъже съвместно с Италия, като полуфиналите и финалът ще са в София. Акцентът до момента обаче отново пада върху искането от държавата, която ще отпусне 800 хил. лева. А е много вероятно да се стигне до повторно искане "на пожар" за спасяване на положението, защото около половин година преди началото на събитието все още няма осигурени спонсори. "Цялостната организация на европейското е малко над 2 млн. лева. Вече сме безкрайно закъснели", каза организационният директор Стефан Августинов пред "Капитал".

Далеч преди началото на подобни събития обикновено се пуска продажбата на билети, а в случая все още дори не са определени цените. Затова няма как да се направи и разчет за очакваните приходи. Липсата на достатъчно голям и квалифициран екип от страна на федерацията поставя под съмнение качеството на организацията на събитието, а оттам и на имиджа, който България ще получи. А възможностите са огромни - само си спомнете световното в Полша миналата есен и положителния образ, с който страната домакин излезе от него.

Ползи от Евроволей 2015 със сигурност ще има, при това в дългосрочен план. Зала "Конгресна" във Варна търпи пълна реконструкция за вече над 10 млн. лева от държавата. Градът може да очаква и наплив от полски туристи, които са сред най-активните при подобни континентални състезания. И все пак остава натрапчивото усещане, че нещата биха могли да са много по-добри и ролята на държавата и данъкоплатците да е сведена до минимум. Европейското по футбол за юноши също е пример за събитие, ползите от което ще се усещат занапред. "Това е най-логичното домакинство, което може да се направи. За него не е платена никаква такса. Държавата отпуска средства единствено за инфраструктурата, която ще остане като наследство за тези малки градове. Това е първото стъпало. Освен това младите хора в района ще гледат международни мачове и могат да бъдат привлечени към спорта. Децата ще видят, че ходенето на стадиона не е свързано само с палене на димки, а е забавление", коментира управителят на маркетинговата агенция "Файвпойнтс" Драгомир Драганов пред "Капитал".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Стара Загора - сред първите български градове с "умен" градски транспорт Стара Загора - сред първите български градове с "умен" градски транспорт

Чрез новия софтуер ще могат да се управляват и свързани услуги, предоставени от външни доставчици

7 апр 2020, 1111 прочитания

Седем съвета, с които да използвате пълната сила на социалните мрежи Седем съвета, с които да използвате пълната сила на социалните мрежи

Търговията на дребно може да печели изключително много от социалните мрежи, където се намират огромна част от настоящите и бъдещите ѝ клиенти

7 апр 2020, 1360 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "СПЕЦИАЛНИ ИЗДАНИЯ" Затваряне
Скритите възможности пред футболния бизнес в България

Българските клубове нямат ясна стратегия за развитието на продукта и генериране на приходи

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10