С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 26 май 2018, 11:30, 9122 прочитания

Кръстниците на Капана

Ивайло Дернев и Димитър Семков, издатели на "Под тепето" и собственици на бар "Котка и мишка"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Едно от придобилите култов статут места в Капана е барът "Котка и мишка" на ул. "Христо Дюкмеджиев". Безброй спокойни следобеди започват на по бира там. Малко хора, които сядат на бара, знаят, че собствениците на заведението – Ивайло Дернев и Димитър Семков, всъщност са по призвание и съдба журналисти, а една от водещите причина и барът, и другите им проекти да съществуват е да подпомагат тяхната местна медия "Под тепето".

Освен журналисти обаче на тях им се налага да бъдат и серийни предприемачи. Другите им проекти включват културната медия "Капана.бг" и дигиталния пътеводител на града под тепетата LostInPlovdiv.com, който има английска и българска версия. Последните им бизнес начинания, които развиват заедно с по-малкия брат на Димитър – Виктор, са първата бутикова дизайнерска къща за гости в квартала, Mouse House, както и коуъркинг пространство, което ще се помещава в съседно на бара помещение.


Двамата напускат местния в. "Марица" преди десетилетие, където Ивайло е бил лайфстайл редактор, а Димитър – икономически репортер, с идеята да развият собствения си сайт. "Медията ни е медия на хората и на социалните каузи", казва Ивайло.

Той се гордее с лоялната си аудитория – 25 000 читатели, които определя като активното ядро на града. Неведнъж сайтът е предизвикал сериозни обществени реакции като в случаите с облепянето на храм-паметник на културата "Св. Марина" с тапети и идеята на Божидар Димитров и компания да се застрои Небет тепе с бутафорни крепостни кули. Но работата на екипа на Ивайло и Димитър не се ограничава с това да е само реакционен и критичен спрямо скандални решения, а и служи за канал, който да насочва конструктивна енергия. Най-значимият пример за това е фактът, че Капана като медиен образ бива популяризиран първо от техните сайтове.

За да поддържат темпото и да издържат медията си (и то независима от скрито или полускрито държавно финансиране), на Димитър и Ивайло им се налага да търсят най-разнообразни комбинации. "Под тепето" трудно би издържало репортерите си без помощта на финансирането на активната в Пловдив фондация "Америка за България". Първоначалната издръжка идва от бизнеса на двамата като връзки с обществеността на голяма американска онлайн компания. След като тя се изтегля, започват да диверсифицират и създават бара в Капана, а с него внасят тепърва зараждащата се дори в София крафт бирена култура. Виждайки, че около него се заражда живот, те започват да развиват другите си медийни продукти, които служат за подсилване на интереса не само към тяхното заведение, а и към квартала като цяло. С идването на туристите пък им става ясно, че в отесняващия откъм хотели Пловдив има място за нов тип места за настаняване и така създават Mouse House. "Пловдив все още е по-скоро лоу кост туристическа дестинация. Но бекпакърите днес са заможните туристи след 10 г.", обобщава Димитър.



Следващата им стъпка е да предоставят място за работа в центъра на прииждащите чуждестранни "дигитални номади", които стават все по-многобройни в квартала.
Кръстниците на Капана

Фотограф: Цветелина Белутова

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Добрата идея на Стамболийски Добрата идея на Стамболийски

Това е първата българска община с безплатен градски транспорт

19 окт 2019, 10785 прочитания

Да отвориш фабрика на 10 септември Да отвориш фабрика на 10 септември

Първият обучителен център за индустриални кадри в Пловдив се надява да предизвика революция

16 окт 2019, 2876 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Българските джедаи на лазера

Как четирима учени станаха бизнесмени

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10