Професия: Икономически гейм дизайнер (Game Economy Designer)

Повече за професията разказва Любомир Илиев, икономически гейм дизайнер в "Геймлофт България"

Видеоигрите през последните десетина години се развиха в много посоки – от навлизането им в смартфоните, през по-красиви графики и реалистични светове, до истински виртуални икономики. Последният елемент става все по-ключов в гейминг индустрията. От него вече зависи целият баланс на повечето заглавия, както дори и бизнес моделът на разработчика. Затова и позицията икономически гейм дизайнер (Game Economy Designer) се появи сравнително наскоро, но е ключова за развитието на игрите. Тя решава въпроси като какви дигитални валути и виртуални предмети да съдържа дадено заглавие, как те да могат да се придобиват, колко директно влияят на напредването на геймърите. Но също така тази професия помага на гейм разработчиците да предлагат т.нар. freemium бизнес модел – самата игра е безплатна, но потребителите плащат за различни виртуални предмети вътре в нея. По този начин заглавията са по-достъпни и могат да предоставят приходи на разработчика за по-дълъг период от време, отколкото при директната продажба.

Freemium моделът е основен при мобилните игри, като постепенно в някаква част се пренася и в останалите гейм сегменти. Именно затова професията на икономическия гейм дизайнер ще става все по-важна и търсена в индустрията. Тя е интересна и поради още няколко причини. От една страна, има за цел да адаптира различни модели във виртуалния свят на дадена игра, от друга – експертите в тази област трябва да балансират по начин, по който тази "дигитална икономика" да се впише така, че геймърите да могат да се забавляват максимално. Професията изисква както силни математически познания, така и доста добро разбиране на най-модерните гейм механизми в момента. С други думи – експертите в тази област трябва да са отлични математици и запалени играчи.

Икономическият гейм дизайнер работи неотлъчно с основния екип, който разработва дадено заглавие, за да може всички елементи на играта да изглеждат естествено и да работят в пълен синхрон. Ако икономическият модел е счупен, несправедлив или не се вписва във виртуалния свят, в който е поставен, геймърите ще останат разочаровани и ще изоставят заглавието. По същия начин, както ако една реална икономика се срине, цялата държава след това колабира.

Визитка

Любомир Илиев работи в гейминг индустрията от 12 години. Изучaвал е физика в Софийския университет. Започва кариерата си през 2006 г. като гейм дизайнер в "Геймлофт България", като остава в компанията до 2008 г. Следват шест години в "Хемимонт геймс", където работи основно по Tropico игрите. Завръща се в екипа на "Геймлофт" през 2015 г. и оттогава развива икономическия гейм дизайн в студиото. Работил е по някои от най-сериозните проекти на френския разработчик – March of Empires, World At Arms, Age of Sparta. В свободното си време е фен на бордовите и настолни игри и четенето на статии в "Уикипедия" по случайни теми.

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал