Стара Загора "поумнява" дигитално
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стара Загора "поумнява" дигитално

Илия Петров е регионален мениджър "Корпоративни клиенти" на "Виваком" за Стара Загора, Хасково и Казанлък

Стара Загора "поумнява" дигитално

Как телеком операторът "Виваком" трансформира публичното пространство в Града под липите

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
4324 прочитания

Илия Петров е регионален мениджър "Корпоративни клиенти" на "Виваком" за Стара Загора, Хасково и Казанлък


Дигиталните технологии променят света, в който живеем. И то със скорост, която обикновено е много по-голяма от бързината, с която успяваме да учим нови неща. Вече едва ли можем да прекараме дори няколко часа без своя смартфорн и без полезните приложения, инсталирани на него. Само се замислете кога беше последният път когато попаднахте в непознат град и не се наложи да ровите в Google Maps, за да се ориентирате...

Съвсем по друг начин обаче стоят нещата, когато става дума за способността на нашите деца да се адаптират към дигиталния свят. На практика те "се срещат" с мобилните устройства от най-ранна възраст. Това е и основният начин, по който подрастващите възприемат заобикалящата ги реалност.

"Дъщеря ми все още не може да чете, но знае как се казва нейният аудио-учебник и го активира с гласова команда."

"Това е бъдещето. Имам две малки деца - едното е на пет, другото - в четвърта група в детската градина, т.е. на почти седем. Вкъщи имам таблет, с който те играят, и това ги постоянно развива. На практика вече могат да правят всичко с него. Например дъщеря ми все още не може да чете, но знае как се казва нейният аудиоучебник и го

активира с гласова команда", споделя Илия Петров, регионален мениджър "корпоративни клиенти" на "Виваком" за Стара Загора, Хасково и Казанлък. Телеком операторът, за който той работи, е един от пионерите в сферата на дигитализацията на публичната среда и на българската образователна система в частност. Защото именно мобилните и цифровите технологии, с които нашите деца вече са неразривно свързани, са най-естественият начин да се върне интересът им към училището и знанието по прицнип.

Как се учат съвременните деца

"В региона, за който отговарям, сме имплементирали над 100 интерактивни класни стаи в учебните заведения. Последно завършихме подобно решение буквално вчера - на "Начално училище Димитър Благоев", разказва Илия Петров. Решенията, които "Виваком" предлага, позволяват пускане на интерактивно учебно съдържание в час, като видеоуроците от Уча.се, например или платформата "Умни дечица", разработена за детските градини. Ако в един клас децата са между 20 и 30, по един таблет се пада на всяко от тях или на всеки две.

Какво представлява една "умна" класна стая? Освен таблетите за учениците и за учителя, който избира персонален урок за дадения клас, в 90% от случаите в класната стая има и интерактивна дъска. Ако такава няма, а урокът съдържа аудио-визуална част, занятието се премества в съответното помещение, което вече е оборудвано.

Използването на таблети и мобилна свързаност обаче дава допълнителна гъвкавост, защото интерактивните занятия могат да се провеждат и на открито - например по време на т.нар. зелено училище. Едно от хубавите неща при дигиталното образование е, че ако двама ученици седят един до друг с два таблета, въпросите и отговорите може да са различни или разместени. На практика това елиминира проблема с преписването.

Според Илия Петров дигитализацията в учебните заведения е насочена към две основни възрастови групи. В детската градина това са предимно трета и четвърта група, а в основното образование - най-вече децата от 5-и до 8-и клас. "При тези групи е най-лесно обучението да се персонализира и детайлизира. Какво имам предвид - ако в ранна възраст дадено дете например не може да разпознава квадрати, триъгълници и друг геометрични фигури или пък цветовете, посредством този софтуер и аналитичните му функции преподавателите могат да разберат дали има някакъв проблем. След провеждането на определени тестове и преминаването на определени уроци продуктът алармира, че на "профил Х" трябва да бъде обърнато по-специално внимание. Т.е. софтуерът например може да разпознава далтонизъм", разяснява регионалният мениджър на "Виваком".

Кой иска да се цифровизира пръв

Впечатленията на Илия Петров от досегашната работа по подобни образователни проекти сочат, че училищата и детските градини в Стара Загора имат желание да са много иновативни, много напредничави и че "има постоянно състезание за рейтинг", казва мениджърът. Той споделя също така, че понякога компанията му се сблъсква с известен страх от дигиталните технологии, като съпротива има по-често от учителите, отколкото от директорите. "За някои от по-възрастните преподаватели това изглежда допълнително бреме." Той допълва, че често му се налага да ходи да говори с директори и учители, за да ги мотивира и да им показва предимствата. "Обикновено правим показно - срявняваме един пореден стандартен час, в който учителят разказва нещо на учениците, които лесно се разсейват, с интерактивно занятие, проведено от нас, където класът веднага се активизира. Защото технологиите са техния начин на общуване", разказва още Петров.

Интерактивната платформа за обучение създава удобство и за самите учители. Системата работи под Office 365 и ако преподавателят напусне училище Х и се премести в училище У, той може да запази профила си и да го прехвърли на новото място, което е голямо удобство - както казва Илия Петров: "Няма загуба на интелектуален труд." Също така учителят може да си създава сам уроците. "В началото са заложени няколко хиляди въпроса за тестове в платформата, но всеки преподавател има възможност да си генерира собствен профил със собствени въпроси", допълва мениджърът на "Виваком". Той разяснява също така, че за образователната ни система тази година е тестова и училищата ще трябва имат и хартиени, и електронни дневници. "В решението, което предлагаме, към интерактивните класни стаи предлагаме безплатно и електронни дневници, вградени в платформата", уточнява Петров.

"Безжично" образование

Дигитализацията на учебните заведения върви ръка за ръка с проектите за изграждане на Wi-Fi зони за безжичен интернет, които улесняват достъпа до информация от всяка точка в публичното пространство. "Министерството на образованието направи три поредни тура (в момента сме пред четвърти) за имплементиране на Wi-Fi в училищата. Разходите за това се поемат изцяло от държавата. Така почти всяко едно училище ще получи безжична мрежа. Оттук нататък обучението очевидно ще е посредством интернет", разказва Илия Петров. И добавя: "Моят регион е и с най-много реализирани публични Wi-Fi зони във всяка община. Имаме имплементирани 17 решения, като буквално вчера завършихме последните две." В Стара Загора "Виваком" са покрили с безжичен интернет всички девет паркови зони. Подобни инициативи се работят или вече са завършени и в практически всички общини около Града под липите.

Голяма част от проектите "на открито" са реализирани по линия на инициативата на Европейския съюз, наречен WiFi4EU. Нещата са изградени по начин, така че администрацията на ЕС да може да извършва мониторинг на услугата, която се предлага. Според условията на инициативата гражданите трябва да получат безжичен интернет с капацитет от минимум 30 мегабита в секунда, като качеството се следи централно. Освен това потребителят на WiFi4EU може да използва своя акаунт във всяка подобна зона във всяка държава от Евросъюза, без да е нужно да се регистрира отново.

Освен с разширяването на зоните за безжичен интернет-достъп от "Виваком" се опитват да подобрят градската среда в Стара Загора, участвайки във втората фаза на проекта за интегриран градски транспорт. "Посредством наши партньори изграждаме дигитална киоск системи, каквато в момента има само в софийското метро. Това са машини с тъчскрийн, които позволяват да си купиш билет по всяко време на денонощието", разказва Илия Петров. За момента са поставени три подобни устройства, като в бъдеще се предвижда те да станат повече. Планирано е също така в тролейбусния транспорт купуването на билетите да бъде направено като в повечето европейски държави - хората се качват само от първата врата, купуват си билет от водача и в превозното средство не трябва да минават контрольори.

Дигиталните технологии променят света, в който живеем. И то със скорост, която обикновено е много по-голяма от бързината, с която успяваме да учим нови неща. Вече едва ли можем да прекараме дори няколко часа без своя смартфорн и без полезните приложения, инсталирани на него. Само се замислете кога беше последният път когато попаднахте в непознат град и не се наложи да ровите в Google Maps, за да се ориентирате...

Съвсем по друг начин обаче стоят нещата, когато става дума за способността на нашите деца да се адаптират към дигиталния свят. На практика те "се срещат" с мобилните устройства от най-ранна възраст. Това е и основният начин, по който подрастващите възприемат заобикалящата ги реалност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK