С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 сеп 2019, 16:12, 2059 прочитания

Стефан Стоянов: По-добре да организираш град, когато расте, отколкото когато се празни

Заместник кметът "Oбразование, бизнес развитие, европейски политики и международно сътрудничество" на община Пловдив пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Стефан Стоянов е една от "скритите" движещи сили на община Пловдив, която помага за връзката между местна власт и бизнес. Стоянов е контактна точка за много от бизнесите тук, ако нещо не върви добре или има нужда от корекции. Също така е любител на иновативността във всяка сфера, като е един от авторите на идеята за преминаването на общинските детски градини към модела на "Монтесори".

Какво се случва с икономическото развитие на региона през последната година?


- Тенденцията може да се очертае, като се погледнат последните няколко години. Първо се вижда, че последните две години Пловдив расте най-бързо сред градовете в България като брой население, което е пряка оценка за икономическото развитие на региона. За миналата година в община Пловдив официално са регистрирани 2400 души повече, а в София – 3600, а разликата в населението е четири пъти.

Причините за нарастването са няколко. От една страна - бързо развиващата се индустрия; от друга - бързо развиващият се сектор на бизнес услуги. Любопитното е, че вървят ръка за ръка. Бизнес услугите започнаха да растат преди три години и ги засякохме като най-бързо растящия сектор. Това беше изненада за нас. Мислехме, че това ще се случи в по-късен етап от развитието на региона. Това е съчетано с добрата локация на града, с добри традиции и с добра екосистема.

Виждаме, че хората, които идват да работят и живеят тук, са предимно в активна възраст - 25-54 години. Качеството на живот е относително високо. За миналата година 70% от БВП се формират от индустрия и бизнес услуги. Около 42% е производството, като то се разделя на няколко сегмента и най-интересни са машиностроене и автомобилостроене. Имаме вече над 100 международни компании, които произвеждат в региона, а и стотици български, които правят сериозен бизнес на международно ниво.

През всеки от последните 24 месеца все става нещо - или се отваря нов завод, или се обявява нова инвестиция, или се прави разширение на съществуващи такива. Тоест екосистемата работи в доста добра синергия.



Въпреки че има голяма динамика на инвестиции, все още не се вижда отлив на по-нископрофилни производства. Което ще се случи, разбира се, рано или късно, но пък това работи за съседните области. Виждаме една ясна тенденция, че тук идва трета вълна на инвестиции - и чуждестранни, и български, които са не толкова интензивни от гледна точка на работна ръка, но пък произвеждат продукти с по-висока добавена стойност. Съответно могат да си позволяват по-високи заплати, по-квалифицирани хора, да инвестират повече в образование. Очаквам тази тенденция да продължи.

Ако погледнем местния БВП, строителството, туризмът и земеделието заемат малка част от формирането му, което говори за относителна устойчивост. Икономиката не се влияе толкова от по-уязвимите сектори, въпреки че през последните две години Пловдив е сред лидерите по брой издадени разрешителни за строеж. Има голяма динамика на строителството - идват повече хора, строят се повече жилищни сгради, но и офиси. ИТ и аусорсинг индустрията генерираха и бум на скъпи офис сгради.

Бизнес услугите са голямата гордост. Отделът за бизнес развитие в последните седем години е помогнал за отварянето на над 4 хил. работни места в IT и BPO (Business Process Outsourcing – бел.ред.) Вече имаме над 100 компании в тези два сектора.

В какво се състои вашата помощ?

- От една страна – добра предварителна подготовка - анализи и проучвания на годишна база, доклади, които се издават дори на хартия, които служат на потенциалните инвеститори. Ние се опитваме да скъсим процеса на проучване, особено когато е чужд инвеститор, той идва и гледа целия регион (Югоизточна Европа). За това е важно да сме максимално подготвени и да предоставим прецизна информация на компаниите за пазара на труда, за икономиката, за екосистемата, за образователната среда.

Когато започне да се случва инвестицията, се стремим в целия процес да бъдем от помощ за компанията - от първоначалните проучвания, през намиране на локации, свързване с местната екосистема, с образователни институции, дори и набирането на хора. Поддържаме база данни, която предоставяме на всеки потенциален инвеститор, който може така да си спести време и средства и навлиза по-лесно на пазара на труда. Включително правим и редовни проучвания на нивата на заплатите, възможности на пазара на труда и т.н. Реално всеки инвеститор има персонален акаунт, т.е. човек, който отговаря за него [при нас].

"Тракия икономическа зона" е най-голямото публично-частно обединение, фокусирано върху развитието на един регион. Зад него стоят девет общини и шест индустриални зони, които основно са частни. Още преди седем години, когато се направи това сдружение, решихме, че не сме конкуренция помежду си, а трябва да работим заедно. Това дава доста добри резултати.

Това, което очакваме за аутсорсинг сектора, е в следващите няколко години да се разшири секторът в изнесените финансови услуги, нещо, което е голям тренд в София. По-големите компании започнаха да гледат към Пловдив и очаквам поне 1000 нови работни места в следващите две години в изнесените финансови услуги - счетоводство, контрол, финанси и т.н.

Това на база на конкретни заявки от компании ли е?

- И това, но и следене на тенденциите. Едно от важните неща, които виждаме последните няколко години, е, че двата пазара - София и Пловдив, работят в тясна синергия - и като икономика, и като пазар на труда. Близката дистанция създава възможност, от една страна, компаниите да диверсифицират, било в единия или другия град да направят втори офис, от друга страна, лесно се трансферират хора в двете посоки. Доскоро предимно хора от Пловдив отиваха в София да работят и живеят, сега движението е и обратно. Много семейства се местят да живеят и работят от София в Пловдив.

A и никога не е имало толкова ниска безработица. Това важи и на национално ниво. Реалната безработица в Пловдив е около 2%, което никога не се е случвало.

Има ли целенасочени политики на града за привличането на хора?

-
Да. Привличането на хора е търсен ефект. Когато икономиката расте трябват и повече хора. Нарастването на града създава и проблеми, но по-добре да се бориш как да организираш един град, когато расте, отколкото когато се изпразва. Ръстът на икономиката, доброто диверсифициране на местната икономика довежда до това регионът да е все по-активен в борбата за привличане на таланти. Това е световно състезание така или иначе.

Ще се рекламира ли Пловдив в чужбина, за да привлича хора?

- Това е нещо, което обмисляме от известно време. Имаме работен проект за осигуряване на базови услуги - вдигане на сайт, събиране на информация, даване на полезни връзки и може би вече му идва времето да се рекламираме в тази посока. Някои градове в Румъния го правят вече. Особено в рамките на ЕС има голямо движение на хора, авантюристи, които решават, че им се живее по на юг или по на север.

Когато можеш да осигуриш базови услуги, става по-лесно. Expat общността расте обаче така или иначе. Имаме над 3600 регистрирани чужденци, а още над 2000 са чуждестранни студенти. Тенденцията е положителна и е наистина заради международните компании и заради възможностите за работа. Ауторсинг компаниите, както и в София, привличат чужденци и има много момчета и момичета от Западна Европа. Голямото предимство на България и съответно на Пловдив е, че осигуряваме сравнително високо качество на живот. Добър климат, евтино е, наемите, храната и всичко останало. Същевременно заплатите растат. Няма и гигантски тълпи от туристи тук, за което в големите туристически центрове има вече негативизъм из Европа.

Разбира се, иска се работа в посока как се управляват градът, строителството, транспортът. Обратната връзка от expat общността е добра. Трябва да поработим обаче над повече услуги на английски, администрацията да е по-активна - да се се свикне, че градът е по-международен.

Къде са чуждестранните студенти?

- Като навсякъде в България - в медицинските университети. Единственото международно добре позиционирано образование, което предлага българската образователна система, е медицинското. Медицинският университет в Пловдив има близо 5 хил. студенти и почти половината са чужденци от Западна Европа.

Кога смятате, че ще дойде западен университет в Пловдив?

- Световната тенденция малко се промени и може да не дойде никога в България втори западен университет освен Американския, защото и образованието се променя. Преди години сме правили проучвания, но виждаме все по-малко примери в света с тежката инвестиция в инфраструктура на университетски кампус. А от друга страна имаме все повече добри примери за университети, които наблягат на съдържанието, а не толкова на сградите. Да, най-големите университети имат огромни научни центрове, но случаят тук не е такъв.

Пловдив има проблем с чистотата на въздуха. Откога се ангажира общината истински с него и как го адресира в момента?

- Общината още в началото на предишния мандат започна активни мерки - засилиха се миенето, чистенето, отделиха се повече средства за разширяване на графика на миене на улиците. Освен това [се мисли] как се правят ремонтите, как се поддържат зелените площи. Енергийна ефективност - над 40 училища и детски градини бяха основно санирани и беше премахнато твърдото гориво от тях. Няма общинска сграда в момента, до която в близост да има газ или ТЕЦ и да не е присъединена. В момента тръгна процедура за още две училища и една детска градина, защото сега до тях дойде мрежата.

Администрацията много помага на двете дружества да си разширяват мрежата. EVN особено усилено инвестират в разширяване на топлопреносната мрежа.

Каквото зависи от общината, тя се опитва. Може и повече.

Една от идеите е да се изкарат части от общинската и държавната администрация във втори административен център, извън историческия. Това е по-дългосрочен проект, но има много смисъл. Доста се разшириха парковете, сериозни инвестиции се правят в поливни системи в централната градска част.

Вече имаме и 60 км добре свързани велоалеи. Те излизат и извън центъра, от "Тракия" до Гребната база, в двата края на града, може да се стигне по велоалеи. Общината държи винаги да има велоалея при ремонтите на булеварди. Има и ясна политика на колегите, които се занимават с транспорт, да се ограничава движението в центъра, затова се разширява и синята зона и е относително скъпа - 2 лв. на час.

По оперативна програма "Околна среда" скоро започва кандидатстването на домакинства за подмяна на отоплителни системи. Това всъщност е доста важна стъпка. Основният стимул за промяна на начина на отопление е икономиката. Основната причина за замърсяването с фини прахови частици от твърдо гориво е заради бедност.

Капитал Градове: Пловдив

Текстът е часът от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 20 - 26 септември.

Какво ще прочетете в "Капитал Градове: Пловдив":

- Пловдив расте икономически и демографски, но е инфраструктурно неподготвен за това

- Буумтаун или как изглеждат икономическите характеристики на Пловдив

- Как се развива пазарът на имоти в града

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другият Югозапад 1 Другият Югозапад

Благоевград често остава в сянката на столицата в статистически най-богатия район в България

6 дек 2019, 3128 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 1011 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Бижута и независимо кино

Александра и Кирил Проскура напускат Лондон, за да организират фестивал на независимото кино в Пловдив

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10