Най-добрите банки се определят по стратегията им във време на криза
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-добрите банки се определят по стратегията им във време на криза

Горан Ангелов

Най-добрите банки се определят по стратегията им във време на криза

Банките трябва да балансират при вземането на трудни краткосрочни решения със своите стратегии за дигитална трансформация и растеж

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
4428 прочитания

Горан Ангелов

© IBS


Профил

Горан Ангелов е основател и управител на IBS България - водеща компания в областта на системната интеграция и системите за бизнес анализи. Той е инженер със специалност автоматизация на производството. Има над 20-годишен опит в информационните и комуникационните технологии, както и в осъществяването на редица успешно реализирани IT проекти за бизнеса и публичния сектор.

Тази криза засяга финансовите институции от всякакъв мащаб. Но дори преди нея банките бяха под огромен натиск поради следните предизвикателства: бързо променящи се нужди на клиентите във всички сегменти; високи очаквания за персонализирани клиентски преживявания по всички канали на обслужване; приток от финтех компании, които искат да участват във веригата на стойност; войната за талантите.

А сега и глобална пандемия. Натискът може само да се увеличи.

Какво да правим?

Макар спешното управление на кризата да изисква пълна мобилизация в момента, банките не трябва да задържат усилията си за растеж и дигитална стратегия. Както и да се развие кризата с COVID-19, основните предизвикателства няма да отшумят, а само ще се изострят. Онези банки, които се фокусират изключително върху мерки за намаляване ефекта от кризата и ограничаване на разходите, ще изостанат още повече след нейния край.

През 2019 г. стана категорично ясно, че банките разполагат с 12 до 18 месеца, за да реализират цифрова стратегия за растеж, или рискуват да загубят значителен пазарен дял. Този период вероятно ще е допълнително компресиран от натиска върху разходите и ускорените очаквания на клиентите за отдалечено обслужване и дигитални услуги в резултат на настоящата криза.

Макар че е трудно да се мисли за стратегия във времена на криза, точно това правят най-добрите организации. Те могат да вземат трудни краткосрочни решения, като същевременно инвестират в бъдещето си. Този избор едва ли ще помогне на краткосрочната рентабилност, но е уникална възможност за банката да укрепи лоялността на клиентите си и да спечели предимство при излизане от кризата.

За банките, чиято стратегия за успех е фокусирана върху растеж и установяване на доминантна пазарна роля, сега е ключовият момент, в който да я потвърдят, преди да вземат тежки бизнес решения.

Запазване и разширяване на клиентската база

Тези банки трябва да се фокусират върху запазване и разширяване на клиентската си база, като внимателно приоритизират ключовите за тях сегменти и бързо насочат инвестициите и усилията към тях. Дигиталната трансформация сега е ключова за клиентите и тяхното общо удовлетворение от качеството на услугите ще се базира основно върху цифровите канали за обслужване.

Какво да правим?

Много клиенти биха искали пълно цифрово изживяване за повечето продукти, услуги и транзакции. Не всички банки ще могат да си го позволят. Ще трябва да се прави интелигентен избор въз основа на приоритетните сегменти. Наложително е да се определи кои цифрови изживявания на клиента ще са приоритет, за кои клиентски сегменти и как дигитализацията ще ускори промените в тяхната стратегия. Банките могат също така да опитат да създават нови потоци от приходи, като предлагат нови продукти и услуги на клиентите чрез партньорства в API екосистемата.

Естествено е някои от тези по-широки стратегически избори да са изтласкани настрана от настоящата криза. Но е възможно да се предприемат решителни действия по краткосрочни приоритети за защита на клиентите, служителите и бизнеса, като същевременно се има предвид по-голямата картина. Това може да помогне на банките да избегнат късогледи и скъпи грешки при криза - като прекомерно намаляване на разходите или ощетяване на ресурса от таланти, културата и репутацията - като същевременно се позиционират за дигитална трансформация и растеж.

Профил

Горан Ангелов е основател и управител на IBS България - водеща компания в областта на системната интеграция и системите за бизнес анализи. Той е инженер със специалност автоматизация на производството. Има над 20-годишен опит в информационните и комуникационните технологии, както и в осъществяването на редица успешно реализирани IT проекти за бизнеса и публичния сектор.

Тази криза засяга финансовите институции от всякакъв мащаб. Но дори преди нея банките бяха под огромен натиск поради следните предизвикателства: бързо променящи се нужди на клиентите във всички сегменти; високи очаквания за персонализирани клиентски преживявания по всички канали на обслужване; приток от финтех компании, които искат да участват във веригата на стойност; войната за талантите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK