С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 фев 2013, 12:01, 4490 прочитания

Липсата на дървесина е проблем и за австрийските инвеститори

Нормативната уредба в България, която урежда снабдяването със суровината, е основна пречка за дървообработващите фирми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бизнесът, свързан с добива на дървесина и дървообработване, е сред секторите, които от години приютяват инвестиции от Австрия. Световни лидери като производителя на плочести материали от дървесина Kronospan, на хартия Mondi Group и на опаковки от велпапе Duropack са избрали България за изграждане на свои производствени мощности.

Ръст на продажбите напук на кризата


Най-дълго присъствие на българския пазар има австрийската семейна компания Kronospan, която отвори първия си завод в Бургас през 1997 г., а няколко години по-късно - през 2006 г., откри втори във Велико Търново. От 2009 г. корпорацията има логистичен център в София. В Бургас се произвеждат плочи от дървесни частици (ПДЧ), ламинирани плоскости и такива от ориентирани дървесни частици (ODS), а във Велико Търново - ПДЧ.

В "Кроношпан България" работят над 400 човека, а косвено компанията създава заетост на близо 10 пъти повече лица чрез сключени договори за добив и доставка на дървесина, ремонтни дейности, поддръжка, транспорт, спедиторски и други услуги, обяснява изпълнителният директор Николай Банков. По думите му от 1997 г. до 2012 г. общият размер на инвестициите на компанията надхвърля 130 млн. евро, като само през последните пет години са вложени над 50 млн. евро в модернизиране на производствените линии и инсталиране на електрофилрти, отговарящи на европейските стандарти за екологично производство. Продажбите също растат, като през 2011 г. достигат 186 млн. лв. (оперативната печалба е 5% от оборота). Годишният капацитет на "Кроношпан България" е над 140 хил. куб.м материали от дървесина, като повече от половината е капацитетът за ламинирани плоскости.

Битката за суровината



Основен проблем за фирмите от дървообработващия сектор от години е нормативната уредба, която урежда снабдяването с дървесина (от този ред пък зависи нейната цена). В годините се е случвало големи компании подобно на "Монди Стамболийски" да затворят временно поради липса на суровина или да внасят дървесина от чужбина. "Неритмичното предлагане на дървесина на пазара и липсата на сигурност при доставките беше основен проблем и през 2012 г.", коментира Николай Банков. Според него това е резултат от изкуствено създаван дефицит в период на голямо търсене или на голямо предлагане при изключително ниско ниво на търсене (както е в момента). "На пазара се предлага за продажба дървесина на малки пакети, съдържащи смесени видове и асортименти, които са интересни главно за търговци с цел препродаване, а не са насочени към реалния потребител — преработващите фирми. Държавата като основен собственик на дървесината в страната (70% от горите са държавна и 12% са общинска собственост) следва да предложи конкурентни цени и гъвкава политика, за да можем да продължим да изнасяме кокурентоспособна продукция. Към момента съществува голямо предлагане на дървесина на доста високи цени и ниско ниво на търсене", обяснява ситуацията в бранша Банков.

По думите му годишните потребности на "Кроношпан" са основно от технологична (малоразмерна) дървесина, която отпада при устойчивото управление на горите. "Необходимите количества свободно могат да бъдат задоволени от българския пазар, без да се налага внос. Това обаче зависи от възможността да се осъществяват нормални пазарни отношения. Липсата им води до високи цени на основната суровина, което неминуемо повишава себестойността на произвежданата продукция и я прави неконкурентна на външния пазар", каза още Банков.

Продукция за износ

Съотношението в продажбите на "Кроношпан" на вътрешния и външния пазар е 40:60. Извън страната дружеството реализира продукцията си главно в Турция, Гърция, Близкия изток и бившите съветски републики.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България ще следва германския опит в енергийната ефективност 1 България ще следва германския опит в енергийната ефективност

След 2020 г. всички нови сгради в ЕС трябва да отговарят на изискванията за пасивно строителство

11 дек 2014, 3169 прочитания

Учене чрез работа Учене чрез работа

Новосъздаденият клъстер "Дуално професионално обучение" ще ускори подготовката на професионалисти

10 дек 2014, 3238 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Чуждестранни инвестиции" Затваряне
Тежки инвестиции в машиностроенето

За 12-те години на българския пазар австрийската група Palfinger удвоява производствения капацитет на заводите си

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10