С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
25 фев 2013, 12:17, 9244 прочитания

Тежки инвестиции в машиностроенето

За 12-те години на българския пазар австрийската група Palfinger удвоява производствения капацитет на заводите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пазари

63%

от българското производство е за Европа, Близкия изток и Африка. Едва 1% от продукцията е предназначена за българския пазар.
 

Два завода, 860 работни места и около 50 млн. евро инвестиции. Така изглежда бизнесът в България на австрийска машиностроителната компания Palfinger. Въпреки че делът на чуждестранните инвестиции в машиностроенето у нас е малък, те са във високотехнологични производства с висока добавена стойност. Секторът е сред силно зависимите от външните пазари, понесе сериозни загуби в периода 2009 - 2011 г. и в резултат по данни на Камарата по машиностроене близо 10% от фирмите преустановяват дейността си.

За 12-те години на българския пазар Palfinger също има своите силни и слаби моменти, но с инвестиции в разширяване на производството успява да удвои капацитета на двата си завода. Първият от тях започва работа през 2000 г. в Червен бряг, когато дружеството регистрира "Палфингер продукционстехник България" ЕООД и купува производствено хале и терен от бившия военен завод "Бета". В него компанията произвежда механоизделия за монтаж на товароподемни кранове. През 2003 г. "Палфингер" отваря втория си завод в ямболското село Тенево, където се произвеждат хидроцилиндри.


Защо в България

След инвестицията, която прави в Словения през 1993 г., австрийската компания се оглежда за следваща стъпка в стратегията си за развитие на изток. Избира България и в частност Червен бряг заради вече съществуващия терен и възможност за изграждане на завод на територията на комплекс "Бета", разказва Андреас Щраух, управляващ директор на "Палфингер продукционстехник България". Наличието на добри квалифицирани работници също е стимул за Palfinger да се насочи натам, казва Щраух. Няколко години по-късно за компанията се отваря нова добра възможност за инвестиция в с. Тенево, където един от доставчиците й – ХЕС, продава част от бизнеса си там – недвижим имот, върху който австрийското дружество изгражда втория си завод. Дълги години Palfinger е най-големият клиент на ямболското машиностроително предприятие, преди да започне собствено производство.

Проблеми с липсата на кадри



Подобно на много компании в България, особено тези във високотехнологични сектори като машиностроенето, австрийското дружество се сблъсква с проблема недостиг на квалифицирани кадри и липсата на връзка между нуждите на бизнеса и това, което предлага образованието. Затова компанията решава сама да си помогне в набавянето на нужните специалисти, като стартира съвместен проект с професионалната техническа гимназия "Иван Райнов" в Ямбол, където оборудва обучителен Център за цифрово управление.

Възход, спад и пак възход

След инвестициите, които прави в двата завода и удвояване на капацитета им, Palfinger премества производството от Западна Европа в България и увеличава броя на заетите от едва 25 човека през 2000 г. до около 860 в момента. Икономическата криза обаче не подминава дружеството и през 2009 г. в международен план групата отчита около 40% спад на продажбите. Несигурността в бизнес средата е причина за предпазливото развитие, особено в Европа, откъдето идват около 70% от приходите на компанията. В резултат на това всички заводи на групата в този период работят с по-малък капацитет. От 2010 г. обаче бизнесът постепенно се възстановява, като през 2011 г. българското подразделение на Palfinger отчита 25% ръст на продажбите до 93.8 млн. лв.

Въпреки подтиснатата икономическа ситуация в България успяхме да инвестираме през 2012/2013 г. няколко милиона евро в разширяване на производството в с. Тенево, обясни Щраух. Проектът на компанията за ново производствено хале в завода за цилиндри, което беше открито през септември миналата година,  е на обща стойност 8.6 млн. евро, от които 4.6 млн. в строителство и инфраструктура, а останалите - в реорганизиране на производството и създаване на логистичен център. Основната цел на проекта е увеличаване на техническия капацитет с около 40%. Българското дружество доставя цилиндри не само за цялата група Palfinger в световен мащаб, но и за външни клиенти.

Къде се продава произведеното в България

Компонентите, които се произвеждат в двата завода на Palfinger в България, са основно за износ, като се продават в повече от 140 държави. Едва 1% от продукцията е предназначена за българския пазар. Най-голям е делът на продажбите в страните от Европа, Близкия изток и Африка – 63%. След тях се нарежда Северна Америка с 20%, Южна Америка с 8.5%, ОНД и Азия, съответно с 4.5% и 4%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България ще следва германския опит в енергийната ефективност 1 България ще следва германския опит в енергийната ефективност

След 2020 г. всички нови сгради в ЕС трябва да отговарят на изискванията за пасивно строителство

11 дек 2014, 3100 прочитания

Учене чрез работа Учене чрез работа

Новосъздаденият клъстер "Дуално професионално обучение" ще ускори подготовката на професионалисти

10 дек 2014, 3175 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Чуждестранни инвестиции" Затваряне
Обединени по географски показател

Австрийските компании подпомагат дейността си у нас с членство в неформален бизнес кръг

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов