Напук на кризата

Saint-Gobain изгради два завода в България за две години

"Сен Гобен констракшън продъктс България" работи с направлението Weber на френския гигант, произвеждайки различни видове лепила, строителни разтвори, топлоизолационни и хидроизолационни системи
"Сен Гобен констракшън продъктс България" работи с направлението Weber на френския гигант, произвеждайки различни видове лепила, строителни разтвори, топлоизолационни и хидроизолационни системи    ©  Дневник
"Сен Гобен констракшън продъктс България" работи с направлението Weber на френския гигант, произвеждайки различни видове лепила, строителни разтвори, топлоизолационни и хидроизолационни системи
"Сен Гобен констракшън продъктс България" работи с направлението Weber на френския гигант, произвеждайки различни видове лепила, строителни разтвори, топлоизолационни и хидроизолационни системи    ©  Дневник
24.8 млн. лв. са продажбите на "Сен Гобен констракшън продъктс България" за 2012 г. Оборотът на френската група е 43 млрд. евро.

95 души работят в българската компания по данни за миналата година. В цялата група Saint Gobain заетите са 193 хил. души

Да инвестираш във време на криза определено е смело решение. Още повече ако инвестицията е в завод за строителни материали, и то при този бързо свиващ се строителен пазар. Точно това обаче прави френската компания Saint-Gobain в България през 2009 г. Нещо повече - две години по-късно тя изгражда втори завод в страната. Въпреки всички трудности дружеството продължава да гледа на кризата по-скоро като на възможност, отколкото като на опасност, и работи върху нови проекти.

Да видиш предимствата

Профилът на една 350-годишна компания като Saint-Gobain е толкова широк, че е трудно да се изброят всичките й дейности. Листата й включва от производство на стъкло и продукти за строителството до иновативни материали и решения, включително специални кристали, с които е оборудван марсоходът Curiosity. Собственик е на десетки популярни марки, които на практика живеят собствен живот и често клиентите не ги свързват с името на компанията.

В България Saint-Gobain създава свое дружество през 2001 г., въпреки че по това време много от продуктите й вече са известни на пазара. "Сен Гобен констракшън продъктс България" работи с направлението Weber на френския гигант, произвеждайки различни видове лепила за керамика, строителни разтвори, фасадни топлоизолации и хидроизолационни системи.

До решението й да изгради собствен завод обаче минават осем години. "Трябваше да опознаем и анализираме пазара, да се убедим, че съществува потенциал и инвестиция в един такъв актив е икономически обоснована", каза управителят на българската фирма Снежана Семова. Така през 2009 г. се появява първият завод на "Сен Гобен Вебер" в Костинброд с капацитет 70 хил. тона, а само две години по-късно компанията построява и втори завод за 50 хил. тона продукция край Варна. Това става въпреки кризата, която засегна особено силно именно строителния пазар. По изчисления на компанията спадът в сектора за последните четири години е около 60%. "В такива моменти всяка компания, чиято цел е устойчиво развитие, трябва да пристъпва към действия, които й дават някакво преимущество и конкурентно предимство", обясни Семова.

Точно такова предимство й дава заводът във Варна. Когато започва изграждането му, конкурентите в района нямат достатъчно производствен капацитет, а пазарът изпитва остра нужда от подобни продукти заради бурното строителство по Черноморието и ръстовете, които бележи туризмът всяка година. И макар че новото строителство там вече е намаляло, съществуващите хотели се нуждаят от постоянно обновяване и ремонтиране, не на последно място и заради начина, по който бяха изградени по време на бума. В същото време за строителните материали е много важно да се произвеждат близо до клиента, тъй като доставянето им на дълги разстояния е неефективно заради транспортните разходи. "Да вземем предвид и за отпечатъка, който това би имало върху околната среда", добави Семова. Двата завода обслужват клиентите в радиус от 150-200 км.

Референция от Weber

До момента компанията е инвестирала около 24 млн. лв. в България. Освен заводите в Костинброд и Варна тя има и складови бази в страната, където фасадните мазилки се оцветяват според желанието на клиента. "Имаме възможност да предложим 258 цвята, но можем да разработим и всеки един пожелан от клиента индивидуален цвят", уточни Семова.

Компанията разполага също с консултантски центрове за частни клиенти в София, Пловдив, Бургас и Русе. През тази година започва откриването и на профи центрове в помощ на професионалистите в бранша – инвеститори и строителни бригади. Основната цел е да се предложат обучения и бърз сервиз за продуктите на компанията. "Всеки професионалист знае, че един проблем се решава не с отделен продукт, а със система от продукти и с техника на полагане на тези продукти и най-вече консултация", обясни Семова. Преминалите обучението пък ще могат да използват това като референция, когато решат да работят на външни пазари, тъй като Weber е позната и представена в Европа, Азия, Латинска Америка и Африка.

Иновации Made in BG

Освен завод в Костинброд има и развоен център, където работят четирима българи химици. Разработването на нови и иновативни продукти е традиционна част от дейността на Saint-Gobain, която само за миналата година има регистрирани над 400 патента. Придобитото ноу-хау пък се споделя между отделните дружества на френската компания по света. Българският екип също има принос. Тук е създадена специална линия леки безпрахови продукти, които позволяват с 30% по-малко смес да се покрие същата повърхност и да се получи същият резултат като с традиционните продукти. Това ги прави както по-ефективни за транспортиране, така и по-екологични, тъй като ползват 30% по-малко суровини, енергия и транспорт. "Този иновативен продукт има много голям зелен отпечатък", каза Семова.

Български учени от Софийския университет работят и за главния развоен център на Saint-Gobain в Париж. "За нас това е показателно, че имаме потенциал като българи и ни кара да се чувстваме горди", подчерта Семова.

Голямото предизвикателство

Независимо от всичките си проекти "Сен Гобен" не остава встрани от кризата и политическата нестабилност в момента. "Като компания не можем да се чувстваме извън тази среда в България, но се стараем да предвидим някои процеси и да сме подготвени да реагираме", коментира Семова. Основните трудности произтичат от стагнацията на пазара и липсата на инвестиции. Това доведе не само до замразяването на много проекти, но и до фалити на фирми, което от своя страна значително увеличи междуфирмената задлъжнялост. "Именно тази задлъжнялост представлява огромно предизвикателство за нас, защото потенциалът на пазара е тук, нуждите също, очакват ни и много проекти по европейски програми. Има обаче дефицит на доверие на пазара", посочи Семова. По думите й в момента всички партньори по веригата – инвеститори, изпълнителни, доставчици и производители, са доста предпазливи. Затова целта на компанията в момента е да не спира с проектите си за нови продукти и пазарни ниши и да работи в посока запазване и развитие на партньорските си отношения в трудната икономическа среда.

Още от Капитал