С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 юли 2013, 19:51, 2717 прочитания

Напук на кризата

Saint-Gobain изгради два завода в България за две години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24.8 млн. лв. са продажбите на "Сен Гобен констракшън продъктс България" за 2012 г. Оборотът на френската група е 43 млрд. евро.

95 души работят в българската компания по данни за миналата година. В цялата група Saint Gobain заетите са 193 хил. души
Да инвестираш във време на криза определено е смело решение. Още повече ако инвестицията е в завод за строителни материали, и то при този бързо свиващ се строителен пазар. Точно това обаче прави френската компания Saint-Gobain в България през 2009 г. Нещо повече - две години по-късно тя изгражда втори завод в страната. Въпреки всички трудности дружеството продължава да гледа на кризата по-скоро като на възможност, отколкото като на опасност, и работи върху нови проекти.

Да видиш предимствата


Профилът на една 350-годишна компания като Saint-Gobain е толкова широк, че е трудно да се изброят всичките й дейности. Листата й включва от производство на стъкло и продукти за строителството до иновативни материали и решения, включително специални кристали, с които е оборудван марсоходът Curiosity. Собственик е на десетки популярни марки, които на практика живеят собствен живот и често клиентите не ги свързват с името на компанията.

В България Saint-Gobain създава свое дружество през 2001 г., въпреки че по това време много от продуктите й вече са известни на пазара. "Сен Гобен констракшън продъктс България" работи с направлението Weber на френския гигант, произвеждайки различни видове лепила за керамика, строителни разтвори, фасадни топлоизолации и хидроизолационни системи.

До решението й да изгради собствен завод обаче минават осем години. "Трябваше да опознаем и анализираме пазара, да се убедим, че съществува потенциал и инвестиция в един такъв актив е икономически обоснована", каза управителят на българската фирма Снежана Семова. Така през 2009 г. се появява първият завод на "Сен Гобен Вебер" в Костинброд с капацитет 70 хил. тона, а само две години по-късно компанията построява и втори завод за 50 хил. тона продукция край Варна. Това става въпреки кризата, която засегна особено силно именно строителния пазар. По изчисления на компанията спадът в сектора за последните четири години е около 60%. "В такива моменти всяка компания, чиято цел е устойчиво развитие, трябва да пристъпва към действия, които й дават някакво преимущество и конкурентно предимство", обясни Семова.



Точно такова предимство й дава заводът във Варна. Когато започва изграждането му, конкурентите в района нямат достатъчно производствен капацитет, а пазарът изпитва остра нужда от подобни продукти заради бурното строителство по Черноморието и ръстовете, които бележи туризмът всяка година. И макар че новото строителство там вече е намаляло, съществуващите хотели се нуждаят от постоянно обновяване и ремонтиране, не на последно място и заради начина, по който бяха изградени по време на бума. В същото време за строителните материали е много важно да се произвеждат близо до клиента, тъй като доставянето им на дълги разстояния е неефективно заради транспортните разходи. "Да вземем предвид и за отпечатъка, който това би имало върху околната среда", добави Семова. Двата завода обслужват клиентите в радиус от 150-200 км.

Референция от Weber

До момента компанията е инвестирала около 24 млн. лв. в България. Освен заводите в Костинброд и Варна тя има и складови бази в страната, където фасадните мазилки се оцветяват според желанието на клиента. "Имаме възможност да предложим 258 цвята, но можем да разработим и всеки един пожелан от клиента индивидуален цвят", уточни Семова.

Компанията разполага също с консултантски центрове за частни клиенти в София, Пловдив, Бургас и Русе. През тази година започва откриването и на профи центрове в помощ на професионалистите в бранша – инвеститори и строителни бригади. Основната цел е да се предложат обучения и бърз сервиз за продуктите на компанията. "Всеки професионалист знае, че един проблем се решава не с отделен продукт, а със система от продукти и с техника на полагане на тези продукти и най-вече консултация", обясни Семова. Преминалите обучението пък ще могат да използват това като референция, когато решат да работят на външни пазари, тъй като Weber е позната и представена в Европа, Азия, Латинска Америка и Африка.

Иновации Made in BG

Освен завод в Костинброд има и развоен център, където работят четирима българи химици. Разработването на нови и иновативни продукти е традиционна част от дейността на Saint-Gobain, която само за миналата година има регистрирани над 400 патента. Придобитото ноу-хау пък се споделя между отделните дружества на френската компания по света. Българският екип също има принос. Тук е създадена специална линия леки безпрахови продукти, които позволяват с 30% по-малко смес да се покрие същата повърхност и да се получи същият резултат като с традиционните продукти. Това ги прави както по-ефективни за транспортиране, така и по-екологични, тъй като ползват 30% по-малко суровини, енергия и транспорт. "Този иновативен продукт има много голям зелен отпечатък", каза Семова.

Български учени от Софийския университет работят и за главния развоен център на Saint-Gobain в Париж. "За нас това е показателно, че имаме потенциал като българи и ни кара да се чувстваме горди", подчерта Семова.

Голямото предизвикателство

Независимо от всичките си проекти "Сен Гобен" не остава встрани от кризата и политическата нестабилност в момента. "Като компания не можем да се чувстваме извън тази среда в България, но се стараем да предвидим някои процеси и да сме подготвени да реагираме", коментира Семова. Основните трудности произтичат от стагнацията на пазара и липсата на инвестиции. Това доведе не само до замразяването на много проекти, но и до фалити на фирми, което от своя страна значително увеличи междуфирмената задлъжнялост. "Именно тази задлъжнялост представлява огромно предизвикателство за нас, защото потенциалът на пазара е тук, нуждите също, очакват ни и много проекти по европейски програми. Има обаче дефицит на доверие на пазара", посочи Семова. По думите й в момента всички партньори по веригата – инвеститори, изпълнителни, доставчици и производители, са доста предпазливи. Затова целта на компанията в момента е да не спира с проектите си за нови продукти и пазарни ниши и да работи в посока запазване и развитие на партньорските си отношения в трудната икономическа среда.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България ще следва германския опит в енергийната ефективност 1 България ще следва германския опит в енергийната ефективност

След 2020 г. всички нови сгради в ЕС трябва да отговарят на изискванията за пасивно строителство

11 дек 2014, 3086 прочитания

Учене чрез работа Учене чрез работа

Новосъздаденият клъстер "Дуално професионално обучение" ще ускори подготовката на професионалисти

10 дек 2014, 3172 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Чуждестранни инвестиции" Затваряне
Още една точка

В България ще е деветнайстото флагче на картата на веригата Decathlon

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"