Ти с какъв профил си?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Ти с какъв профил си?

Ти с какъв профил си?

Товаровите профили заместват необходимостта от смяна на електромера

5724 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Товаровите профили, които се определят от трите електроразпределителни дружества, са в сила от една календарна година и се одобряват от енергийния регулатор.

Една от пречките пред излизането на битовите потребители и малките стопански клиенти, присъединени към мрежата ниско напрежение, беше липсата на така наречените стандартизирани товарови профили. Тe заместват електромера с почасово мерене. Той е необходим, за да се измерва потреблението на момента и клиентите да бъдат фактурирани с цените към съответния момент - в пиковите часове електроенергията е в пъти по-скъпа от вечерните или следобедните часове. Прилагането на подобни профили е възможно, тъй като тези потребители имат сравнително еднакво потребление през различните дни от месеца, а не както при по-големите консуматори - неочаквани пикове или спадове, които значително променят стойността на месечната им фактура за електроенергия. Тяхното въвеждане означава, че няма да има нужда от смяна на уредите, тъй като потреблението ще се определя на базата на конкретния профил за битов, небитов потребител или улично осветление.

Самите профили са поредица от коефициенти, отразяваща характера на потреблението на електрическа енергия за всеки час от денонощието. Те се изготвят от трите електроразпределителни дружества – ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про".

Причисляването на определен обект към конкретен товаров профил се определя от вида на съответния клиент. Той обаче може да се променя. В случай че клиентът има намерение да промени предназначението на обекта или характера на потреблението на електрическа енергия, той уведомява съответното ЕРП, което може да замени причисления му товаров профил с такъв, съответстващ на новия характер на потребление. Тази промяна влиза в сила винаги от първо число на месеца, за което ЕРП уведомява съответния доставчик.

Профилите, които се определят от трите електроразпределителни дружества, са в сила от една календарна година и се одобряват от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).

Те се изготвят освен по видове потребители и по вид населено място – малък или голям град. От ЧЕЗ например, която действа на територията на Северозападна България, са изготвили общо осем стандартизирани товарови профила - 5 за стопански потребители, 2 за битови потребители и 1 за улично осветление.

За тяхното изготвяне ЧЕЗ е използвала така наречения статичен метод. Той е изграден върху широк набор от реално измерени данни за дълъг период от време от представителна извадка на група потребители. За конкретните групи клиенти са определени 450 точки на доставка, в които са били монтирани пилотни електромери с периодично измерване. Избраните точки на доставка са били разпределени върху цялата територия, за която "ЧЕЗ Разпределение България" АД има издадена лицензия, така че да може да обхване особеностите в потреблението на отделните населени места. От компанията правят уточнението, че същият метод е широко използван в държави с развити пазари на електроенергия като Германия, Чехия и Словакия.

На същия принцип са разработени и предложенията на "Енерго-про". Стандартизираните профили, разработени от компанията, също са седем – 2 за битови клиенти, 4 за стопански потребители и 1 за улично осветление. От компанията правят уточнение, че профилите са съобразени със спецификата на потребление в различните типове населени места - например в по-големите населени места клиентите използват за отопление предимно електрическа енергия, докато в по-малките селища преобладава използването на твърди горива. Делът на консумацията в нощните часове също е съществен фактор, който е взет под внимание при разработването на профилите.

Така например дружеството предлага два варианта за домакинствата според броят на жителите в населените места – под и над 30 000 души. При стопанските клиенти освен броя на населеното място е взета предвид и консумацията на нощна енергия до и над 40% от общо консумираната енергия.

Разработените профили от ЕВН са общо девет - три за битови потребители, пет за стопански клиенти и един за улично осветление. При предложенията за битовите клиенти е взет предвид начина на отопление, дали е на ток, парно или газ, тъй като това е определящо за месечната консумация. Така трите профила за домакинствата са общ профил, вариант за клиенти, които се отопляват на ток, и пакет за потребители с парно, отопляващи се на газ или на дърва и въглища. При стопанските потребители основно значение има дали използват повече нощна или дневна електроенергия.

Използването на товарови профили не означава, че електромерите, които клиентите имат, няма да се засичат месечно, както и до момента. Просто небалансите ще се отчитат чисто статистически - разликата от заявеното и потребеното (както между другото е и в момента). Според експертите от КЕВР рискът от небаланси (отклонения от потреблението в съответния профил), които могат значително да оскъпят сметката, е минимален.

Товаровите профили, които се определят от трите електроразпределителни дружества, са в сила от една календарна година и се одобряват от енергийния регулатор.

Една от пречките пред излизането на битовите потребители и малките стопански клиенти, присъединени към мрежата ниско напрежение, беше липсата на така наречените стандартизирани товарови профили. Тe заместват електромера с почасово мерене. Той е необходим, за да се измерва потреблението на момента и клиентите да бъдат фактурирани с цените към съответния момент - в пиковите часове електроенергията е в пъти по-скъпа от вечерните или следобедните часове. Прилагането на подобни профили е възможно, тъй като тези потребители имат сравнително еднакво потребление през различните дни от месеца, а не както при по-големите консуматори - неочаквани пикове или спадове, които значително променят стойността на месечната им фактура за електроенергия. Тяхното въвеждане означава, че няма да има нужда от смяна на уредите, тъй като потреблението ще се определя на базата на конкретния профил за битов, небитов потребител или улично осветление.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Енергетика

Енергетика

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK