Трябва да има строги санкции за неетично поведение на търговци
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трябва да има строги санкции за неетично поведение на търговци

Трябва да има строги санкции за неетично поведение на търговци

Карел Крал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България

4132 прочитания

© Цветелина Белутова


ЧЕЗ работи на много пазари в света – Румъния, Полша, Словакия, Чехия, Унгария, така че ние сме преминали през няколко процеса на либерализация и вече сме натрупали опит. Избирам пример Чехия, моята родна страна. Първо, премахването на регулацията на цените няма да се случи за една нощ. В Чехия този процес започна през 2002 г. и окончателните стъпки бяха предприети през 2007 г., когато успяхме да стартираме свободния пазар. В Румъния например пълната либерализация ще настъпи през януари 2018 г., т.е. в рамките на 5-годишен период от стартирането й. Освобождаването на пазара е тежък процес, не става с превключване на едно копче. Има политики, които карат клиента насила да промени своя доставчик, но те са погрешни, тъй като не му предоставят достатъчно възможност да обмисли този процес и наистина спокойно да вземе подобно решение.

Какви са предварителните изисквания, какви са задължителните елементи, които трябва да видим, ключовите фактори за една успешна либерализация на пазара? Едно от първите неща е да премахнем кръстосаните субсидии не само в различните сегменти, но също така и между дневна и нощна тарифа, между битови и стопански клиенти и т.н. Само тогава можем да гарантираме, че цената, която стига до крайния клиент, е справедлива. Втората важна точка е, че трябва да имаме добре работещ регионален пазар, т.е. българският трябва да се слее с другите пазари. Това най-малкото гарантира, че дори всички производители да изчезнат, за клиентите винаги може да бъде доставена енергия. В Румъния например вече работят няколко платформи, търгуват се двустранно, баланс, в рамките на деня (в България на борсата засега може да се купува електроенергия само ден напред - бел. ред.), създадени са специални сегменти за зелени сертификати, екологични сертификати и т.н.

Другият важен момент е въвеждането на стандартизираните товарови профили (СТП). Това може да се получи успешно единствено ако имаме своевременна и точна обмяна на данните между всички участници и оператори на пазарът, защото количеството информация се променя, увеличава се драматично от днешна гледна точка. И единствено прозрачното обработване на данни, особено при лансирането на СТП, ще ни гарантира, че разпределяме енергията справедливо.

Важен елемент от процеса е създаването на ясни условия за защита на клиенти. Какви права има клиентът, какви са стъпките, за да може да промени своя доставчик, и какви, ако иска да се завърне към стария снабдител. Либерализацията е успешно направена или приложена само когато крайният клиент знае какво ще се случи, знае какви са правата му, как да постъпи и какво може да направи. И именно там се крие най-големият риск за проблеми. Една от ключовите роли тук е на регулаторът.

Трябва да се направят ефективни механизми за разкриване на неетични практики на някои потенциални доставчици, трябва да има защита за потребителя, ако избере доставчик, който банкрутира. Виждали сме го на всички пазари, на които присъстваме – винаги може да се случи някой от доставчиците да изпадне в несъстоятелност и ликвидация. Клиентът винаги трябва да има резервен вариант, по който веднага да може да получи електрическа енергия. Това може да се реши с етичен кодекс как крайните доставчици да се отнасят към клиенти.

В Чехия създадохме подобен документ и той е беше много важен, защото най-големите рискове са именно от неетично поведение. В България се сблъскваме в момента с подобно нещо – чуваме, получаваме сигнали, че някои от компаниите, някои от брокерите са активни при събирането на данни за клиентите и т.н. В някои страни сме виждали случаи на псевдотърговци, които се представят за регулатори или пък за контрольори и казват "вас ви лъжат, подпишете договор с нас". Или пък казват "вижте, искаме да подпишете сега анекс към вашия съществуващ договор" и всъщност подмамват хората да подпишат договор с нова компания, без самият клиент да разбере. На всякакви други неща сме се нагледали и наслушали, затова е изключително важно крайният клиент не само да може да прочете каква е цената и как се формира, но също така и текста с дребния шрифт. За да не могат да бъдат хванати в капан с обезщетения или пък договор с дълъг срок и т.н. Тук може би малко ще говоря срещу нас самите, но когато говорим за справедливи правила, това означава, че крайните доставчици не трябва да ограничават възможността на клиента да реши да промени своя доставчик, да не се изисква всякаква несъответстваща документация или някаква невъзможна документация при искане за смяна на доставчика.

Ние вярваме, че е много важно регулаторът да е изключително строг, да заема строга позиция в борбата си с подобно неетично поведение, санкциите наистина да бъдат сериозни и строги.

ЧЕЗ работи на много пазари в света – Румъния, Полша, Словакия, Чехия, Унгария, така че ние сме преминали през няколко процеса на либерализация и вече сме натрупали опит. Избирам пример Чехия, моята родна страна. Първо, премахването на регулацията на цените няма да се случи за една нощ. В Чехия този процес започна през 2002 г. и окончателните стъпки бяха предприети през 2007 г., когато успяхме да стартираме свободния пазар. В Румъния например пълната либерализация ще настъпи през януари 2018 г., т.е. в рамките на 5-годишен период от стартирането й. Освобождаването на пазара е тежък процес, не става с превключване на едно копче. Има политики, които карат клиента насила да промени своя доставчик, но те са погрешни, тъй като не му предоставят достатъчно възможност да обмисли този процес и наистина спокойно да вземе подобно решение.

Какви са предварителните изисквания, какви са задължителните елементи, които трябва да видим, ключовите фактори за една успешна либерализация на пазара? Едно от първите неща е да премахнем кръстосаните субсидии не само в различните сегменти, но също така и между дневна и нощна тарифа, между битови и стопански клиенти и т.н. Само тогава можем да гарантираме, че цената, която стига до крайния клиент, е справедлива. Втората важна точка е, че трябва да имаме добре работещ регионален пазар, т.е. българският трябва да се слее с другите пазари. Това най-малкото гарантира, че дори всички производители да изчезнат, за клиентите винаги може да бъде доставена енергия. В Румъния например вече работят няколко платформи, търгуват се двустранно, баланс, в рамките на деня (в България на борсата засега може да се купува електроенергия само ден напред - бел. ред.), създадени са специални сегменти за зелени сертификати, екологични сертификати и т.н.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    boby1945 avatar :-|
    boby1945

    В резултат на многото мазни пазарни приказки цените на тока на народ ще рипнат още с едно 300 процента както стана вече един път 1998 2005


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Енергетика

Енергетика

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.