Събитие, но виртуално
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Събитие, но виртуално

Shutterstock

Събитие, но виртуално

С развитието на технологиите все по-голяма популярност придобиват т.нар. уебинари, или уеб семинари

1234 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Семинарите често са предпочитан начин от бизнесите за обучение на кадри, презентиране на резултати или възможност за среща на екипа. Всъщност те се използват и с некорпоративна цел, а посетителите често заплащат присъствието си, за да се срещнат с интересен лектор или да научат нещо ново. Неудобството идва, когато присъствието на такъв тип събитие е обвързано с логистични проблеми или разходи. И тук на помощ идват т.нар. уебинари (или уеб семинари - бел. авт.).

Уебинар е термин, който навлезе в събитийния речник на специалисти и потребители с развитието на онлайн технологиите. Това е всъщност сравнително нов и динамичен начин за предаване на информация сред група хора, без този процес да е обвързан с географска локация или с висок организационен бюджет. Подобно на семинарите уебинарите се използват най-вече за обучения, споделяне на важна информация или промотирането на продукт или програма.

Характеристики

Това, което прави уебинарите предпочитан избор за редица организатори на събития, е, че подготовката им изисква по-малко усилия, докато осъществяването им е всъщност улеснено. Така например за провеждането на традиционен семинар трябва да се наеме зала, да се предвиди бюджет за участие, транспорт и акомодация на лекторите, както и евентуални логистични разходи за самите присъстващи. "Ако направиш събитието онлайн, спестяваш най-малкото тези разходи", казва Томислав Савов, създател на SocialEvo.net и организатор на поредицата онлайн събития "Маркетинг канапе". От друга страна обаче, според него организирането на подобен тип онлайн семинари лишава участниците от възможността за т.нар. networking (запознанство и създаване на контакти - бел. авт.).

Уебинарите в същината си биват два типа - затворени (вътрешни) или отворени. Вътрешните уеб събития се използват обикновено от компании и организации, за да се проведе обучение или да се сподели важна за екипа информация, без това да изисква задължително физическа среща. Отворени уебинари от своя страна (подобно на офлайн събитията от този тип) най-често са тематични, а аудиторията, която взима участие в тях, го прави заради своите професионални или лични интереси. "Най-срещани са уеб семинарите за маркетинг, социални медии, лайфстайл и т.нар. лайфкоучинг", разказва Томислав Савов. Като пример за по-специфични по тема уебинари той посочва например тези, обвързани с готварството, където лектор (готвач) провежда обучение на кулинарните ентусиасти у дома.

Отново подобно на модела, познат ни от офлайн семинарите, и тук отворените уебинари могат да са както безплатни, така и провеждани срещу определена такса за онлайн посещение. Заплащането на тази такса от своя страна може да се случва през редица платформи за онлайн разплащане, а записалите се за участие потребители получават линк, който ги отвежда до страница, където се излъчва самият уебинар. Често там освен видео присъстват и възможности за комуникация между участници, като най-срещани са функционалности за моментно споделяне на съобщения (чат).

Инструментите

Какво е необходимо обаче, за да се проведе един уебинар? В зависимост от изискванията на компанията или организацията, която се е насочила към онлайн базираните семинари, налице са редица безплатни или платени инструменти. Може би най-популярното решение към момента, което не изисква влагане на средства за използването му, е платформата Hangouts на Google. Приложението е налично както за настолни компютри и лаптоп, така и за мобилни устройства. "Аз лично предпочитам този инструмент, тъй като дава възможност за гъвкавост при провеждането на уебинарите", разказва Томислав Савов. Тук възможностите пред организаторите са две - използването на стандартната услуга на Hangouts, в която активно в разговора могат да участват до десет души, или изборът на Hangouts On Air. При последната услуга дискусията отново протича между не повече от десет участници, но тя е достъпна за широката общественост през браузър чрез посещение на уникален линк (URL - бел. авт.). Сред функционалностите, които най-често биват изтъквани в полза на Hangouts, е възможността лекторът, а и останалите активни участници в уебинара да споделят картината от своя екран, за да създадат презентационното усещане, познато от традиционните офлайн събития от този тип. Редно е да отбележим обаче, че това удобство не е уникално само за продукта на Google. Всъщност повечето специализирани в тази насока софтуери предлагат функционалността, тъй като тя се е превърнала в основна част от провеждането на един уебинар.

Сред другите възможности за уеб семинари може би най-популярната платформа е GoToMeeting, която обаче изисква месечен абонамент, за да бъде използвана. Това, което услугата предлага, се доближава до възможностите на Hangouts на Google, но според някои специалисти предоставя по-голяма сигурност и удобство, особено при реализирането на по-големи семинари. В зависимост от закупения абонаментен пакет потребителите на GoToMeeting могат да организират уебинари с до хиляда участници. И тук организаторите на събития имат достъп до софтуера както на своите компютри, така и на мобилни устройства, за да бъде по-гъвкаво провеждането на уеб семинара.

Когато говорим за софтуери за създаване и реализация на онлайн събития, няма как да не споменем и Skype for Business на Microsoft. Платформата е подобна на познатия на потребителите продукт за разговори и съобщения Skype, но позволява разговори с до 250 души, както и обвързването и менажирането на дискусиите през Outlook. Въпреки че възможностите на продукта отново са близки до Hangouts или GoToMeeting, тук атрактивна е ниската цена за използване, както и фактът, че голяма част от потребителите вече са запознати с интерфейса на приложението от своята лична комуникация. "Бизнесът е свикнал с този продукт и това играе голяма роля при избора на софтуера", казва Томислав Савов. Трябва да се направи уточнение обаче, че Skype for Business е всъщност подходящ по-скоро за вътрешни (корпоративни) обучения или срещи, както предполага и името му.

Семинарите често са предпочитан начин от бизнесите за обучение на кадри, презентиране на резултати или възможност за среща на екипа. Всъщност те се използват и с некорпоративна цел, а посетителите често заплащат присъствието си, за да се срещнат с интересен лектор или да научат нещо ново. Неудобството идва, когато присъствието на такъв тип събитие е обвързано с логистични проблеми или разходи. И тук на помощ идват т.нар. уебинари (или уеб семинари - бел. авт.).

Уебинар е термин, който навлезе в събитийния речник на специалисти и потребители с развитието на онлайн технологиите. Това е всъщност сравнително нов и динамичен начин за предаване на информация сред група хора, без този процес да е обвързан с географска локация или с висок организационен бюджет. Подобно на семинарите уебинарите се използват най-вече за обучения, споделяне на важна информация или промотирането на продукт или програма.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK