С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
31 окт 2015, 14:20, 2781 прочитания

Бизнес на бързи обороти

Пазарът на събития отчита 2015 г. като много успешна за сектора. Броят на проявите се увеличава, бюджетите за корпоративни събития също

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ако някой ви каже, че няма много събития, или не е фактор на пазара, или лъже", казва с усмивка и категоричен тон изпълнителният директор на Sofia Event Group (SEG) Калоян Тодоров. Компанията му е от 15 години на пазара и е една от най-влиятелните в бизнеса с организирането на събития. По думите му фирмите от бранша с доказано качество на работата си буквално се задъхват от ангажименти. "Бих определил есен 2015 като феномен по отношение на ивент пазара и феноменът е: работа, работа и пак работа. Никога досега не сме имали сезон, в който да отказваме събития всеки ден, защото имаме много ангажименти и залата ни е запълнена", коментира Тодоров. По думите му, това важи не само за SEG, но и за други компании чиято работа следи.  
Откакто работи по модерни правила и се съизмерва с достиженията в Европа и света, индустрията, свързана с организирането на събития в България, стои зад все повече качествени, креативни и запомнящи се проекти. Изискванията на клиентите стават все по-високи, а това мотивира професионалните играчи да се развиват. И така те разширяват услугите, които предлага, и инвестират в нов инвентар, който да гарантира уникалност на организираното събитие. В сектора вече има утвърдени компании, които успешно се конкурират за бюджетите на компании и частни клиенти.
Въпреки това професионалистите от бранша, продължават да твърдят, че качествените играчи в сектора все още са малко. Не повече от пет са фирмите в България, които могат да предложат цялостна пакетна услуга по организирането на едно събитие и то да е на високо ниво, споделят участниците на пазара. Най-взискателни и ненаситни клиентите остават по отношение на новите и оригинални локации за провеждане на събития. Това се потвърждава през мненията на някои от най-активните компании, които потърсихме за коментар. Колкото и нови места да се появяват, винаги се твърди, че са недостатъчни.
"Компаниите все повече оценяват важността на специалните събития, за което говори и постигнатият ръст" Диана Иванова, конферентен директор в SEG


Специализираните в събитийния маркетинг компании са в сериозна конкуренция с PR и рекламни агенции, туроператори и издателски компании (вестниците "Капитал" и "Капитал Daily", списанията "Мениджър", специализираните издания от групата на Attica Media (Grazia, Forbes, Esquire и др.), в чийто профил също е заложено да организират събития. Така на практика няколко различни сектора разделят един и същи пазар. Положителното е, че именно тази конкуренция го провокира и движи в разработването на стойностни инициативи, които носят добавена стойност за много други бизнеси и превръщат България в място за интересни конгреси, семинари, дискусии, фестивали, концерти и т.н. Допринасят за имиджа й на по-интересна дестинация.

Повече оптимизъм в сектора
Ако допреди две-три години хората от бизнеса отчитаха, че икономическата и финансова криза дава сериозно отражение върху броя на организираните събития и върху големината на бюджетите, с днешна дата те са повече оптимисти.
Маркетинг мениджърът на ИКЕА Йоана Цонева споделя, че в момента може да се отчете стабилизация на пазара и психологическо преодоляване на финансовата криза, която рязко бе свила бизнеса преди няколко години и направи рекламодателите много по-предпазливи в инвестициите си. "Не мисля, че в последните 2-3 години има тенденция за свиване на бюджети, а напротив. Пазарът на събития явно се развива, защото се появяват нови предприемачи и инвеститори и нови места за събития, въпреки че в София все още няма достатъчно избор, ако организираш наистина големи събития", коментира Цонева.
Маркетинг мениджърът на "BMW Group България" Даниела Димитрова пък е на мнение, че след кризата маркетолозите много внимателно инвестират бюджетите си. "Не смятам, че има ограничение в бюджетите, по-скоро има пренасочване към по-директен контакт с потенциални/настоящи клиенти. Събитията предполагат много лесна калкулация за т.нар. възвращаемост на инвестицията и това съответно направи планирането по-точно и оптимизира бюджетите", коментира Димитрова.
В допълнение маркетинг специалистът, организатор на събития в BMW, Росица Цанова споделя, че бюджетите за събития не са това, което бяха преди кризата: "Или намаляват, или се задържат на същите нива", казва тя. Според нея това, от една страна, се обяснява с по-стегнатите маркетингови бюджети, а от друга – с това, че компаниите търсят да разнообразят комуникационните канали и пренасочват ресурс към онлайн и социални мрежи.
Изпълнителният директор на APRA Porter Novelli Ружа Загорска също е оптимист и смята, че през последната година събитийният пазар е стабилен и продължава своята тенденция към постепенна трансформация. По думите и посоките на тази промяна са няколко. "Намаляване на "големи събития", тип партита. Увеличаване на директните продуктови промоции. Повече медийни събития в комбинация с опция за тестване на продуктите. Повече прояви в нишата - корпоративната социална отговорност и спортни събития", дава конкретни примери Загорска. Преките и наблюдения в сектора и казват, че клиентите все повече искат бюджетите им да бъдат изразходвани разумно, с ясна визия за целите и резултатите.


Два пъти повече събития
За голяма част от участниците в бизнеса пазарът расте двойно, ако се има предвид броят на събитията. "Трудно е да се каже кои, тъй като различните събития имат различен таргет с различни интереси и потребности. Но със сигурност форумите, на които можеш да научиш нови неща и да срещнеш полезни за теб хора, са най-търсени и успешни", допълва Гергана Николова, мениджър събития в "Икономедиа".
Управителят на "Интер експо център" Ивайло Иванов отчита приблизително 25% ръст в приходите на компанията в събитийния сегмент, който според него се дължи главно на увеличаването на броя на проведените през последната година над 300 събитията в центъра, а не толкова на увеличаването на бюджетите от страна на организаторите. "През последната година наблюдаваме тенденция на растеж на организираните събития, което води и до по-висок приход за компанията", коментира Иванов.
"През последната година събитийният пазар е стабилен и продължава своята тенденция към постепенна трансформация". Изпълнителният директор на APRA Porter Novelli Ружа Загорска


Бюджетът за всяко събитие зависи от поставените от клиента конкретни цели, както и добрата реализация и свършена работа от страна на ивент организатора. Нашите наблюдения са, че компаниите все повече оценяват важността на специалните събития, за което говори и постигнатият ръст, обобщават Диана Иванова, конферентен директор в SEG, и Ружа Загорска от APRA.
Според маркетинг мениджъра на ИКЕА Йоана Цонева както на всеки пазар, така и на събитийния има организации с по-нискокачествен продукт и по-ниски цени. Но броят на наистина качествените и интересни събития, в които рекламодателите избират да инвестират, не е толкова голям и затова те си позволяват да държат високи цени, споделя  наблюденията си тя.
Мария Николова, управляващ директор и партньор в All Channels Activation, разказва, че ако предходните две години са минали под знака на по-малките бюджети, които компаниите отделят, и това директно се е отразявало на работата на агенциите, сега не е така и компаниите отделят добри бюджети за проявите, които планират. "Можем да определим 2015-а като годината на годишнините. Много компании празнуват юбилей или имат други поводи за празник", обясни Николова. Диана Иванова, конферентен директор в SEG, също отчита, че през тази година е имало рекорден брой годишнини на компании. "В такива моменти фирмите искат да покажат колко са се развили за тези години на пазара, да се разбере, че имат влияние и достатъчно ресурс. Затова и отделят сериозен бюджет за организирането на стилно и запомнящо се събитие", обяснява Иванова.
В крайна сметка и сред рекламодателите, и сред представителите на бизнеса с организиране на събития надделява убеждението, че през последните пет години браншът се развива много бързо. "Все повече компании отварят щатни позиции за мениджър събития и търсят професионалисти, които да се занимават с тази дейност", коментира мениджърът събития в "Каменица" Кирил Глушков. Според него по-малките като мащаб събития стават все по-популярни, което създава условия на висока конкурентност и изключително разнообразие от мероприятия. От това в крайна сметка печелят както потребителите и културната сцена в страната, така и компаниите, които имат възможност да изберат да дадат своята подкрепа на огромен набор от събития с различна аудитория, мащаб и концепция. "Само някои от примерите са многото семинари, концерти, постановки и презентации в малки зали, спортни турнири за непрофесионалисти и т.н., които са изцяло създадени за публика от 150 до 400 души", коментира Глушков. Според него все по-рядко в страната се организират събития, които се целят в рекорден брой посетители. "Свидетели сме как вълната на големите концерти и фестивали, които само допреди 4-5 години събираха по 50-60 хиляди души, намалява", анализира мениджърът събития в "Каменица".

Кое подбива пазара
Кое създава най-често проблем в работата на компаниите, организиращи събития. Преобладаващото мнение е: малкият пазар и невъзможността да се разгърне мащабът. Според директорът събития в "Икономедиа" Гергана Николова зад това обобщение се крие както ограничен бюджет от спонсори, така и по-малък брой консуматори на информация и качествено съдържание. "По тази причина в плановете за развитие на някои от събитията ни вече има и регионална експанзия. Липсата на конкуренция при локациите и това, че не се изграждат нови подходящи места за случване на събития, също е много съществен и ограничаващ фактор", коментира Николова. 
Мария Николова от All Channels също посочва като пречка малкия пазар в България, защото бюджетите, с които компаниите работят, са несъизмерими с тези на колегите им в Западна Европа. "В контекста на бюджетите, трудно бихме могли да поканим значими имена в различни сфери на развлекателната индустрия, които биха дали неповторимо преживяване за гостите на едно събитие", казва Мария Николова. По думите й се наблюдава по-ниско ниво на изпълнение, когато клиентите решават, че сами могат да се справят с организацията на едно събитие. Друго предизвикателство са случаите, в които фирмите се доверяват на специализирани компании, които не предоставят цялостна услуга.
Даниела Димитрова от BMW изтъква като недостатък на пазара липсата на добри локации за събития, както и еднаквите формати, които се използват. "Липсата на събитийна култура у потребителите – пример за това е спазването на дрескод за събитие, което в повечето случаи е провал", допълва Димитрова.
Според други участници на пазара проблем все още са малкото на брой и скъпи локации, подходящи за големи събития.
"Малкият пазар, особено когато говорим за премуим или по-нишови продукти и услуги. Хората, които съставят целевите публики, понякога се познават буквално по малко име. Компаниите понякога предпочитат да инвестират в по-директни форми на комуникация, чиято резултатност е и по-измерима", допълва картината от дефицити Росица Цанова от BMW.
Колкото и да е неочаквано и въпреки малкия пазар, за който представителите на бизнеса говорят, в България се правят много събития. "За радост качествените платформи получават най-добра реализация и към тях има най-голям интерес, но пренаситения пазар създава шум и в някаква степен девалвира цялата индустрия", е мнението на Гергана Николова от "Икономедиа".
Като цяло обаче браншът очаква да приключи годината с ръст на реализираната печалба и примери за много събития, организирани по висок европейски стандарт. Професионалните компании за събитиен маркетинг дават прогноза, че пазарът ще продължи да се развива във възходяща посока.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи 1 Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи

Днес служителят иска да се идентифицира с "яка" компания, дори тя да произвежда гайки, казва създателят на "Лимакон"

25 ное 2018, 4451 прочитания

Защо все още не може да се развие винен туризъм в България 3 Защо все още не може да се развие винен туризъм в България

Най-предприемчивите винарски изби имат за цел да постигнат между 20 и 50% от приходите си от винен туризъм

24 ное 2018, 8013 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Events Kit" Затваряне
Тенденциите: Нови технологии и корпоративна социална отговорност

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми.

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата